fredag den 11. juli 2014

Personlig stil... pfff


Jeg bliver tit en smule irriteret, når jeg læser en eller anden modeperson sige, at "personlig stil er det vigtigste" og "mode er lig med personlig stil", fordi min mere "bogstavelige" hjerne går i gang med at rase: Hvad mener hun egentlig? (Pedantprofessoneren kalder mig også, siger Bjarke). Long rant følger:

Hvad betyder personlig stil faktisk? Har alle ikke helt automatisk en personlig stil? Kan man gøre en stil mere eller mindre personlig? Hvordan ser en upersonlig stil ud? Kan man have en upersonlig stil uden at være i arbejdsuniform eksempelvis? 

***

Sætter vedkommende eventuel lighedstegn mellem personlig og individuel/unik/anderledes? 
Vedkommende er ikke selv speciel unik eller anderledes klædt. Dem, der udtaler disse ting er som allerede sagt "modemennesker" aka bloggere og modebladefolk, og de kan altså godt lide at følge mange af de samme tendenser. De går op i mode, og hvad der er smart. De har alle sammen købt sig et par Stine Goya x H20 og/eller Stan Smith Adidas trainers samt ønsker sig t-shirts fra play by comme des garcons og ville ikke sige nejtak til en taske fra Chanel. Jeg tror desuden, at de faktisk ville sige "unik" og ikke "personlig", hvis det var det, de mente....

***

Betyder personlig stil, at mode skal internaliseres og betyde noget mere end blot flygtige trends for den, der bærer det? Skal ens stil udtrykke noget inderligt? Skal man kunne se på folk om de er udadvendte/indadvendte? Hører rockmusik eller hip hop? Er 20 år eller 40 år? Er god mod dyr og vild med yoga? Skal man slet ikke følge mode, men gå i det tøj, der lige præcis passer til ens indre/ til selvet? 
(Kan det lade sig gøre? Hvordan bliver signaler kreeret?)

***

Hvordan kan "mode" i det hele taget være lig personlig stil? Ligger der ikke indbygget i begrebet mode, at mange følger en stil/tendens for så at forlade den igen, når den er umoderne? 

***

Det er selvfølgelig lidt åndsvagt at tænke over den slags, for jeg ved jo såmænd godt, hvad folk mener, når de siger det der med personlig stil. 
At være moderigtig i dag er ikke at følge alle trends slavisk, men at finde lige præcis den rette balance i forhold til at tage nye ting til sig, genbruge sit gamle gear og lade en masse trends passere uden at hoppe med på vognen... Den personlige stil er vel resultatet af hvad man køber, hvad man har og hvad man IKKE køber. Altså, hvad man går i. 
For alle mennesker i øvrigt. Også min bror, der er ligeglad med mode og helst går i træningsdragt og sandaler året rundt. Det er hans personlige stil. 
Individuel er den egentlig ikke. Måske er der detaljer til forskel, men en omgangskreds har det med at ligne hinanden - jo mere, jo længere væk man kommer fra dem. 
Jeg er i øvrigt blandt dem, der mener at kunne spotte danskere fra afstand i andre lande. Det er en sport for mig i Berlin, hvor der altid opholder sig en del.

Dem der udtaler sig om "personlig stil" ligner i den grad deres "stamme", så det er nok derfor, jeg irriteres over den store fokus på "personlig stil". Min pedanthjerne kan ikke. Rant over.

2 kommentarer:

  1. Jeg elsker dette indlæg. Ved dog ikke rigtig, hvad jeg skal kommentere til det? Andet end for mig er "personlig stil"ikke nødvendigvis lig med en bestemt stil (selvom jeg godt ved, hvilken type du tænker på), det er snarere et begreb, der skal guide (og det kan omfatte utallige former for stil). Mange af de minimalistiske bloggere taler også en del om personlig stil, og deres stil er sjældent Chaneltasker og sorte jeans....

    SvarSlet