onsdag den 17. februar 2016

Ny sæson...


Jeg ved ikke om jeg kommer til at lave en decideret trend-rapport i denne omgang, for jeg synes ikke, at denne sæson virker specielt... nytænkende eller med nogle nye klare tendenser. 
Den største tendens er hvide blonder - hvidt tøj i det hele taget med Givenchy, Balenciaga (billede), Alexander McQueen, Calvin Klein, Céline og mange andre på den galej, samt knælænge slip-on kjoler. Guccis granny chic/quirky eccentric stil fortsætter nok også sin dominans. Prada og Miu Miu ligner sig selv, og mange modehuse ligner stadig Céline for nogle sæsoner siden. 
Derudover er der som altid blomsterprint, for det er vel snart forår, og i det hele taget er der mange ting på catwalken, som altid er på catwalken og vel ikke rigtig kan kaldes tendenser...

Jeg plejer at have et par kollektioner, som jeg er faldet pladask for på nuværende tidspunkt, og der plejer at være et par ideer og stemninger, jeg selv har lyst til at afprøve eller genskabe, og det plejer at være lige nu, at jeg er allermest hooked på nyt og har lyst til at gå på shopping og købe specifikke ting som nye farver, længder, mønstre, skøre påfund... men jeg mærker ikke så meget i denne sæson. Jeg er ikke faldet for noget sådan rigtigt. Bevares, der er pæne ting, men....

Om det er mig, der bare ikke lige føler det i denne omgang, eller om det faktisk er lidt kedeligere mode i denne sæson, ved jeg ikke? Måske en blanding...
 Jeg er trods alt kommet i en alder, hvor der skal lidt mere til at imponere én (man har set det hele før), og man er lidt mindre tilbøjelig til at eksperimentere med nye snit, for man ved godt, at visse længder ikke klæder én, mens andre snit er hverken behagelige eller praktiske. Man har måske heller ikke det samme behov som tidligere for at skille sig ud eller passe ind i en særlig gruppe, og jeg er fx tilfreds med min egen naturlige hårfarve og langt hår, man hurtigt kan sætte op i en knold, selvom der ikke er meget "mode"... eller "mod" over det. 
Men sådan har jeg jo egentlig haft det i lang tid, hvor jeg alligevel har forelsket mig i nye tendenser... Jeg plejer at altid at begære nogle modehuses kollektioner om ikke andet på afstand, så hvad er anderledes i denne omgang?

Der vil nok være dem, der faktisk mener, at modehusene er mindre hittepåsomme i øjeblikket, fordi der er mere fokus på salg end nogensinde før, og mange modehuses vækst er stagneret, så selvom der skal drømme til at tiltrække sig opmærksomhed og kunder i butikken, så er det stadig læderjakker og klassiske styles, der sælger.

Jeg går nok og venter lidt på "fremtiden". Noget nyt - måske nye materialer, ny teknologi og en ny æstetik, der ikke bare handler om at mikse og matche tidligere årtiers greatest hits, selvom jeg på den anden side altid vil have en forkærlighed for fortidens mode. Jeg synes bare, at moden har ændret sig helt utrolig lidt i de sidste ti år - fra 2005-2015 i forhold til fx 1995-2005?! Jeg er selvfølgelig igen farvet af min alder, for måske er min smag bare stagneret, mens de yngre generationer som altid er friske med deres egen stil, der så med tiden stagnerer med dem osv osv.

Anyhoodles, nu må vi se, hvad jeg gider at lave omkring forårssæsonens mode....

2 kommentarer:

  1. Æv, jeg havde lidt sat min lid til din catwalkreport, nu jeg er holdt op med at købe blade. Men jeg forstår dig nu godt.... Jeg er heller ikke synderligt imponeret af den kommende sæson.

    Jeg har en lidt anden tilgang til catwalken end dig, tror jeg - jeg ser primært efter ting eller elementer, jeg selv kan bruge, når jeg kigger på catwalken. Og der er virkelig ikke meget at komme efter i år - jeg vil langt hellere se på Instagram end style.com (vogue.com) for god, brugbar, innovativ mode.

    En del af det kan selvfølgelig være, at jeg har set det hele før. Men måske er noget af det også, at jeg efterhånden er så sikker på min stil, at der skal meget til at rokke og imponere mig? Eller også er jeg bare blevet gammel og træt af at jagte mode-døgnfluer... Jeg vil hellere have en (inspiration til) en garderobe, der virker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sødt af dig at have tiltro til min catwalkrapport... mon ikke jeg kommer til at lave et eller andet; bare ikke helt det samme som normalt, fordi [allerede forklaret}.
      Jeg ser ligesom dig også efter ting på catwalken, jeg selv kan bruge, men det er kun en del af det, fordi jeg kan lide en masse, masse ting, som jeg aldrig selv ville gå i eller for den sags skyld kan bære. Så nyder jeg at se billeder af det, tegne det og forestille mig hvem, der ville se sådan ud, og hvilket liv, de ville føre. Mode er på mange måder en større del af mine "dagdrømme" end af mit virkelige liv. Jeg synes nu alligevel, at det sjovt, når man ser noget, man selv kan bruge. Nu må vi se, om der alligevel dukker noget op...

      Slet