onsdag den 28. september 2016

Modekampagner a/w 2016: part IV



Nå, der mangler stadig lidt kampagner i min gennemgang, så vi tager ti mere her. Der er derudover kampagner, som jeg har set i magasiner, men som jeg ikke kan finde online. Ennu i hvert fald.
Anyways, lad mig kort omtale de forskellige kampagner og min mening om dem. Til dem af jer, der finder det underligt at gennemgå reklamer, kan jeg jo bare sige, well, sådan er det. Jeg er fuldstændig begejstret for modekampagner og glæder mig hver sæson lige så meget til dem som nye kollektioner.

Øverst har vi Marni. Det er kun tredje sæson, at vi ser trykte reklamer fra dem efter en lang periode uden modekampagne. Det er vist noget med et nyt ejerskab og mere investerering og den slags.
Marni er et supercool mærke og det reflekterer kampagnerne heldigvis også. Denne gang har vi et større cast, altså flere modeller, som poserer i et hjem med patina. Det er meget stemningsfuldt, en smule mystisk, næsten magisk og jeg føler mig i hvert fald draget af billederne. 



^Hermès har efterhånden en lang tradition for at skyde kampagner på meget smukke locations og billederne er altid meget flotte i bladene. Denne kampagne er ikke undtagelse. Den ser ikke ud af så meget på skærmen, men i et magasin får man følelsen af at være et meget koldt, meget smukt og uberørt sted, hvor de få rødlige farver fra modellen gør stort indtryk. Det er måske ikke Hermès' bedste kampagne, men jeg kan godt lide den.




^Tom Fords kampagne er spritny. Hans efterårskollektion er kun lige blevet fremvist på catwalken, da han er gået over til det nye see-now-buy-now-format, så showet ikke så meget er for indkøbere og moderedaktører, men for direkte kunder og PR. Man kan altså se showet nu og købe tøjet med det samme. Kampagnen her blev offentliggjort i samme åndedrag, men jeg har ikke set den i magasiner nu. Mon ikke det kommer i November-numrene, der er lige på trapperne?
Kampagnen er en af de bedste Tom Ford-kampagner. Det siger ikke så meget, for der har været nogle rigtig dårlige nogle i mellem, men kampagnen her er stærkt og modelkysset virker rigtig godt. Stylingen virker skarp og fotografiet ligeledes, men selvfølgelig er det lidt kedeligt med en grå baggrund. Det gør mig aldrig særlig begejstret. Kampagnen lugter langt væk af Carine Roifeld, som jeg er 100 % står bag styling og måske også art direction på kampagnen uden at have tjekket det.

^Oscar de la Renta døde sidste år lige da han havde pensioneret sig selv og ansat Peter Copping i rollen som chefdesigner for sit modehus. Peter Copping har nu allerede valgt at stoppe, så det var en kort periode for ham, men her er han stadig desigeneren bag kollektionen. Efter et par virkelig smukke kampagner med Carolyn Murphy, så er vi tilbage til en lidt middelmådig typisk OdlR-kampagne. Jeg kan nu godt lide, at de vælger modne modeller. Stella Tennant her er 45 år, og Carolyn er 42 år, så man kan ikke beskylde dem for at være ungdomsfikserede. Og godt for dem. Jeg tror, at OdlR-kunder er lidt ældre, og hvorfor ikke vise smukke mennesker i fx 40'erne, når nu der er mange rigtig smukke mennesker i den alder.


^Salvatore Ferragamos kampagne fortsætter det layout, som de har brugt de sidste tre-fire sæsoner. Modellerne er yngre og ikke så velkendte som dengang man kun brugte Daria Werbowy, Gisele eller Claudia Schiffer, men de ser til gengæld friske og flotte ud. Kampagnen er lidt kedelig, vil jeg dog sige. Lidt sjælløs, men den vinder dog lidt, når man ser dem i fuld størrelse i et magasin fremfor på skærmen. 


^Der er virkelig mange forskellige modeller med i Givenchys efterårskampagne, der udgangspunkt i de forskellige temaer i sæsonesn kollektion.
Det er ikke min yndlingskampagne fra Givenchy, selvom jeg sådan set ikke har noget imod et stor cast. Man får set noget tøj, og der er forskellige ansigter at blive tiltrukket af. Jeg synes bare ikke, at kvaliteten af billederne er skarpt nok. Selv i bladene ser billederne ud til at være taget med et mobilkamera. Det klæder ikke billederne, som virker til at være meget opsatte og kontrollerede og altså ikke tilfældige snaps.


^Normalt bruger giorgio Armani kun én model, men denne gang har man castet både Maartje Verhoef, Heather Kemesky og danske Mathilde Brandi. Brandi har jeg dog ikke lige nogen billeder af her, som dem må I lige tænke jer til. Billederne er meget bedre i magasinerne end på skærmen, hvor de virker lidt kolde og flade. I magasinet virker de mere effektive, og modellerne skønhed går mere klart i gennem. Det er lidt sjovt, at man ikke er gået efter en større diversitet blandt modellerne, når man vælger tre. Ikke at Mathilde, Heather og Maartje som sådan ligner hinanden, men især Brandi og Maartje er måske lidt samme type. En MOC (Model of color) havde klædt kampagnen i mine øjne.


^Endnu en kampagne med Heather Kemesky sammen med danske Frederikke Sofie. Det er altid godt at se danske modeller. Etro har dog altid været god ved os nordboere, så tak for det. Heather og Frederikke komplimenterer hinanden fint. Det korte mørke hår mod det store lyse hår med krøller giver god mening. Ellers ligner det en Etro-kampagne - og det selvom jeg ikke kan huske, at Etro har været i skoven før. Der er alligevel bare et eller andet over opsætningen, som har Etro written all over. Rent bogstaveligt står der jo faktisk Etro over billedet, og tøjet er selvfølgelig også klassisk Etro-stil.



^Denne kampagne fra Saint Laurent er lidt svær at kommentere på, fordi det mere var en "velkommen til en ny designer"-kampagne. Der har ikke været vist nogle kollektioner endnu, så modellerne er nøgne, uden makeup og uden noget ståhej. Efter at have set den nye kollektion i går fra Anthony Vaccarello, der er den ny chefdesigner, så synes jeg dog, at kampagnen her er rigtig mærkelig i forhold til hans vision for Saint Laurent. Han er ikke naturlig og ren, som billederne her kunne symbolisere. Han er rå og sexet, vulgær, badass og grown up. Selvom billederne gør indtryk i bladene, så ville jeg have foretrukket, at man faktisk havde reklameret for de aktuelle kollektioner fra Saint Laurent designet af Hedi Slimane. Han havde rent faktisk lavet kampagner til sine to sidste kollektioner, inden han smuttede, men dem fik vi aldrig at se på print.



^Jeg elsker at Mariacarla Boscono på 36 år stadig er aktiv som model og får masser af kampagner og forsider smidt efter sig i disse år, for jeg kan godt lide, når modeller stadig er hotte, selvom de er ældr end mig selv! Jeg kan huske Mariacarla helt fra da jeg boede hjemme, for jeg kan huske, at jeg læste om mode i Jyllands-Posten, hvor de viste Mariacarla på catwalken og skrev hendes navn under billedet og jeg var fuldstændig betaget af hendes udseende, men også hendes navn. Mariacarla. Så smukt!
Anyways, her er hun for Mugler i en sort/hvid-kampagne. Pæn, lidt kedelig, men pæn.

^Dette er faktisk Burberrys anden kampagne dette efterår. Den første med Edie kunne jeg ikke finde med logo, så nu får I denne. Grunden til at der er to er fordi Burberry også er gået over til modellen med see-now-buy-now, så da de viste den nye kollektion i London for små to uger siden var det faktisk aw16-kollektionen. Man kan købe den med det samme. Da de også viste en aw16-kollektion i februar, så står man i den situation, at man faktisk har to kollektioner.. Jeg tror måske, at de sprang pre-fall over, så på den måde er der ikke flere kollektioner end normalt... Kampagnen blev bragt forud for showet og viser engelske Jean Campbell i kollektionen sammen med et par mandlige modeller. Kampagnen er vældig Burberry-agtig, men den fungerer fint. Jeg kan godt lide, at det ikke bare er en ensfarvet baggrund og at lyset er mindre skarpt end det nogle gange er for Burberry,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar