torsdag den 7. januar 2010

Crime of entertainment

I lang tid holdt jeg mig af princip fra engelske krimiserier, fordi jeg ikke ville være mine forældre. Den tid er forbi. Nu kan jeg såmænd godt nyde en gang Barnaby (selvom det også er liiidt kedeligt). Til gengæld vil jeg gerne anbefale to BBC-krimier. Den ene er med Clive Owen i rollen om DCI Ross Tanner, som forsøger at skjule, at han er ved at blive blind, mens han forsøger at opklare nogle mordsager. Jeg mener, at der er lavet fire film med en afsluttende mordsag i hver film. Serien er helt fantastisk. Clive Owen er helt rigtig i rollen.

Den anden serie er jeg stadig i gang med at se. Det er en serie i seks afsnit á en time. State of Play har flere kendte britiske ansigter medvirkende såsom James McAvoy, Kelly MacDonald og Bill Nighy. Den blev sidste år indspillet i en Hollywood-version med Russel Crowe i hovedrollen, men jeg tør godt love - uden at have set den amerikanske version - at der er mere at hente i serien. Det er kvalitet hele vejen igennem. Replikker. Skuespil. Historien er interessant. Forbrydelsen fremstår rimelig usikker i forhold til - her har vi også en kriminalhistorie, der strækker sig over hele serien. Det starter med, at en politikers elskerinde dør foran et tog - først tror man, at det er selvmord, men snart kobles hendes drab sammen med mordet på en ung småkriminel fyr. Vi følger Cal McCaffrey på en engelsk avis samt de andre på avisen. Politiet, politikeren, hans kone og hvem der nu ellers dukker op af interessante personer i historien. God krimi-underholdning!

Jeg lånte i øvrigt begge serier i den lokale Blockbuster. En boks med alle afsnit galdt for én favoritfilm.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar