torsdag den 9. februar 2012

Forårets modekampagner part V

Så er der kommet flere kampagner og det er tid til endnu en gennemgang af forårets modekampagner for de største modehuse.
Øverst er det Calvin Klein. det amerikanske brand spytter den ene kampagne ud efter den anden i øjeblikket for deres utrolig mange linjer. Calvin Klein Collection er den linje, som bliver vist under modeugen i New York, så det er den, som jeg har valgt at vise her. Lara Stone er igen, igen ansigt (og krop) for mærket. Mens kollektionen på catwalken var fyldt med blide pasteller og nude, så er kampagnen sort og hvid. Mens modellerne på catwalken var uskyldige skønheder, så er Lara Stone overlagt sexet. Jeg forestiller mig, at kampagnen sælger Calvin Klein-brandet i højere grad end den omtalte kollektion. Der er intet nyt under solen.


Lanvin laver altid utrolig fine kampagner. Altid eksklusive. Ofte med meget humor. I denne sæson er humoren ikke så nærværende, men billederne er lækre. Det er en kombineret kampagne for måde herre- og damekollektionen. Aymeline Valade er i centrum, og hun klæder kollektionen godt. Der er fest blandt de rige og lækre, og de har inviteret slanger med? Trouble in paradise?  Billedbehandlingen er i samme stil som tidligere sæsoners kampagner, hvilket gør kampagnen åbenlyst Lanvin. Meget flot.

Marc Jacobs benytter sig altid af fotografen Jurgen Teller. Layoutet går ligeledes igen. Ofte bruger han kendte ansigter, men i denne sæson har han valgt at bruge en lille kineser, Xiao Wen Ju. Hun ser helt utrolig ung ud. Måske en kommentar til, at en Marc Jacobs-parfumereklame med 17-årige Dakota Fanning blev forbudt i England sidste år? Marc Jacobs plejer at benytte opsigtsvækkende eller provokerende billeder. Derudover er det første gang, at en asiatisk model scorer en kampagne for Marc Jacobs. Jeg er ret vild med Jurgen Tellers stil, som ikke appellerer til alle, kan jeg hurtigt læse mig til på modeforummet the Fashion Spot. Hans billeder er uperfekte, lidt grimme eller måske smukke på en skæv måde. Billederne ser altid lidt tilfældige ud. Ansigtsudtryk som man normalt forbinder med dårlige billeder. Belysningen er lidt off. Beskæringen weird. Men det er tydeligvis alt sammen med vilje.


En anden fotograf, der deler vandene, er Karl Lagerfeldt. Han er ikke bare chefdesigner for Chanel, men også italienske Fendi. Han tager selv kampagnebillederne for begge mærker, og det får modefolket til at diskutere, hvorvidt han burde holde sig til tøjdesign. Den almindelige holdning er, at han aldrig ville være blevet taget seriøs som fotograf, hvis ikke han var Kejser Karl. Den almindelige holdning er også, at han måske skal skære lidt ned på sideprojekterne. Overexposure. På forsiden af Newsweek i sidste uge stod der, at Karl Lagerfeldt er overvurderet. 
Jeg er lidt enig. Jeg er træt af Karl L. Plus denne kampagne er mega blaaaahh... Den er for pæn og kedelig. Hvorfor sort/hvid? Hvad er pointen? Hvorfor så stift, velfriseret og opstillet? Blaahhh...


Stella McCartney bruger igen topmodellen Nathalia Vodianova, som gør det lige så fint som i sidste sæson som ansigt for kampagnen. Jeg plejer at holde meget af Stella McCartneys design, men jeg synes, at hun har lavet en helt igennem forfærdelig kollektion denne sommer, men det hjælper da lidt, at tøjet bliver gemt lidt væk bagved en masse smukke blomster. Jeg kan vældig godt lide kampagnen. Den er pæn. That's it.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar