lørdag den 5. januar 2013

Zara bukser IKKE på udsalg


Når jeg kigger på udsalg, så får jeg altid lyst til at købe ting, der IKKE er sat ned. Udsalg sucks. Jeg har kigget lidt på Zaras udsalg, hvor jeg da godt kunne finde et par ting eller tre. Faktisk var der et par bukser til 199 kroner, som jeg har kigget på af flere omgange, men nu er de udsolgt i min størrelse. Og samtidig sat endnu længere ned. Øv. 
Nå, men jeg faldt også over disse bukser, hvis snit og pasform ser rare ud, og så er det pæne striber... De koster 450 kroner, og det har jeg pt ikke råd til at bruge på et par bukser, som jeg ikke absolut har brug for.
Faktisk skal jeg slet ikke købe noget på udsalg i år, men jeg "trænger" til nyt (og det selvom jeg fik trøje og nederdel i julegave... det er slet ikke nok til at dulme mit behov). I det mindste fandt jeg en nederdel i skabet, som jeg havde glemt var pæn i snart et par år, så den føles lidt ny at gå rundt i. Det er godt. Men åh, jeg synes egentlig, at jeg har masser af tøj, bare ikke lige det rigtige tøj, der skal gøre mig lækker og cool og all that shizzle. Kender I det?

Danske Marikka Juhler i Harper's Bazaar


Jeg er ret vild med den danske model Marikka Juhler, der har en laaaang, slank krop og et fantastisk ansigt. Hun er både flot på catwalken og er sindssygt fotogen. Jeg håber for hende, at hun får en fin karriere... Wello, hun har fået masser af plads i engelsk Harper's Bazaar i denne måned, hvor hun sammen med finske Kirsi Pyrhonen viser forårets kollektioner frem... men det er altså Marikka, der er stjernen er de to. 
Lad os se billederne. Ikke bare for at se danske Marikka, men også fordi serien passer godt ind i "ugens tema" om forårets kommende tendenser:)












fredag den 4. januar 2013

Tendenser ss13: sort og hvid


Den måske allerstørste tendens, som samtlige modehuse har været enige om, er outfits i sort og hvid - gerne på en meget grafisk facon. Jeg tror, at vi kommer til at se mange modeserie med dette tema. Hvis du prøver kombinationen derhjemme, så vær opmærksom: man kan hurtigt komme til at ligne 1) en tjener 2) en straffefange (hvis der striber involveret). Men man kan også se meget elegant ud. Lad os se eksempler på tendensen...

Øverst er det Alexander Wang/ Chanel/ Lanvin/ Céline

 Balmain/ Balenciaga/ Marc Jacobs/ Givenchy

 Mochino/ Louis Vuitton/ Proenza Schouler/ Stella McCartney

Chloé/ Calvin Klein/ Haider Ackermann/ Fendi

Tendenser ss13: Tern


En af mine yndlingstendenser dette efterår er tern, men nærmest udelukkende fordi Dries Van Notens kollektion måske er min yndlingskollektion ud af alle her til foråret! Men lad os alligevel se på de forskellige måder at bruge tern på... Jeg ville personligt forsøge at gøre som Dries Van Noten og vælge tynde, næsten transparente materialer, bruge forskellige ternede møsntre og farver og kombinere dem sammen og med andre materialer og mønster såsom blomster. Så smukt!
En anden fantastisk kollektion er 3.1 Philip Lim. Den vil jeg også studere nærmere og lade mig inspirere af...

Øverst er det Dries Van Noten / 3.1 Philip Lim / Topshop Unique / Max Mara

 Marc Jacobs/ Marni/ Marc by Marc Jacobs/ Chanel

 Derek Lam/ Cacharel/ Sportmax/ Dries Van Noten

Topshop Unique/ MaxMara/ Dries Van Noten/ 3.1 Philip Lim

Ad Campaigns ss2013 part II


Anden runde af kampagnereviews... Øverst er det et af Chanels billeder, hvor historien synes at være klassisk Chanel-klædt mor (Stella Tennant) med teenagedøtre, der er mere quirky... Modellerne Yumi Lambert og Ondria Hardin er meget unge og især sidstnævnte har været del af nogle kontroverser omkring alder, idet hun kun var 15 år, da billederne blev taget. I det seneste år har mange taget 16 år til sig som skillelinjen mellem gammel nok og for ung. Karl Lagerfeld er ligeglad. Han synes, at Ondria ligner en 18 årig, så sådan er det. 
Billederne er fine. De er meget sjovere end sidste år. Der er noget at kigge på, og der er en ide med kampagnen udover bare at vise tøjet... Stylingen er god. Jeg havde svært ved at vælge mellem billederne, så glæd jer til magasinerne. Jeg tror, at de er flotte på print.


Guccis kampagner plejer at være en eksplosion af detaljer, men i denne sæson er der skåret helt ned for alt støj. Supermodellerne Anja Rubik og Karmen Pedaru poserer alene i et studio med grå baggrund. Kollektionen er enkel med stærke farver, og det får lov at være blikfanget. Pigerne er smukke. Normalt synes jeg, at studiobilleder er frygtelig kedelige, men det fungerer her. 


Mulberry har som altid valgt et fantifuldt landskab at fotografere modellen og tøjet i. I år er det i et pastelunivers under vandet, som Meghan Collison sidder i ligeledes iklædt feminine gevandter. Meghan er normalt model for mere edgy, rockede kollektioner og er lidt en kontrast til Lindsey Wixsons babyface i de seneste sæsoner. Det er ikke min yndlingskampagne fra Mulberry, men Meghan Collison ser frisk og smuk ud. Den er godkendt.


Karolina Kurkova og Anne V er efterhånden blevet en form for kändismodeller, da de dukker op til mange award shows og har været kærester med rockstjerner og den slags. De ligner derudover også hinanden, og det har sikkert været blandt begrundelserne for at benytte sig af de to blonde russers skønhed i Roberto Cavallis forårskampagne. Jeg ved ikke... Jeg er ikke overbevist, men egentlig tror jeg heller ikke, at jeg er Cavallis kernekunde;)


Mariacarla Boscono har været muse for Givenchys Ricardo Tisci i mange år, og i denne sæson er hun tilbage som kampagnemodel efter at have født sit første barn. Og ja, det er Bosconos eget barn, som hun holder på første billede. Kate Moss er også med i Givenchys forårsreklame, men Boscono er tydeligvis stjernen, så jeg valgte dette billede. Det er en stilren, sort/hvid kampagne - mere rolig og klassisk end typisk for Tisci, men der er stadig noget råt over æstetikken. Kollektionen appellerer til flere grupper, tror jeg. Kampagnen er smuk, synes jeg.


Hanne Gaby Odiele og Juliana Shurig er kampagnepiger for Mochino i denne sæson. Billederne appellerer til mig og som altid taget af Juergen Teller... selvom Mochino er lidt et tegneserie-modehus i mine øjne. Tøjet ligner altid kostumer, men kollektionen er mere klædelig i år end sædvandlig. Så alt i alt godkendt.


Tommy Hilfiger har som altid lavet en serie af billeder med hele sin "hilfiger familie". Jeg har dog valgt et af de billeder, hvor man fokuserer på kvindekollektionen. Det var striber, striber og striber.. Kampagnen er god. Modellerne ser god ud og belysningen er god - det er friskt og sommerligt.. Jeg får lyst til at sejle!

torsdag den 3. januar 2013

Min hjemmelavede keramikugle


Ok, det er et lidt fjollet indlæg, men jeg er lidt (meget!) begejstret for min første keramikkreation siden folkeskolen. En ugle. 
Den er til Bjarke... Han spiller netpoker i ny og næ, og i de kredse er keramikugler en ting. Sådan da. Tror jeg nok. Bum bum. Han kalder det en skrubugle... Jeg forstår det ikke helt. Men en keramikugle giver altså held. Kigger den på dig, når du spiller poker, så vinder du. 

I skrivende stund prøvekører Bjarke uglen. Så jeg håber naturligvis, at han vinder dollars. I ved, jeg så jo de pæneste Givenchy-støvler i skobutikken Rikke Hørlyck i dag. Halv pris... Hvilket vil sige sølle 3400 kroner. 
Anyhoodles, hvis uglen vinder masser af penge til drengen, så skal pigen vel forkæles? 
Oh well, high five og knuckles kan også gøre det. 


Nu får I lige en proper gennemgang af min uglefabrikation... 
Uglen er lavet i hvidt stentøjsler (uden chamotte). Først er den blevet forglødet (900 grader i ovn), og så har jeg penslet den med en zinter-begitning. Det er en særlig slags glasur, der er mat, og som giver nogle sjove effekter. De fås i flere farver. Et enkelt tyndt lag med en pensel gav den lyse brune farve, to lag den grå og tre lag den sorte. 
Det var lidt et sats med denne farve, for man kan ikke se resultatet, før figuren er brændt. Mange ville nok have foretrukket en mere ens farve, men jeg havde lyst til at tage chancen og gøre det sjovere. Anyhoodles, effekterne er med vilje, og altså ikke fordi jeg har været sjusket med påføringen.

Til sidst brændes den i ovnen på frygtelig mange grader. Det tager to døgn... Alt i alt har det taget omkring tre uger at lave den, fordi den skulle tørre, forglødes, glaseres og forbrændes. Det er en lang proces.


Det er første forsøg på formgivning i keramik. Jeg har bare brugt fingrene og en kniv og et par andre værktøjer, som jeg ikke kender navnene på. Jeg havde først lavet en lille tegning i hånden. Jeg forsøgte med vilje at gøre det enkelt uden de vilde detaljer. 
Selvom jeg er stolt af min ugle, så er der langt vej endnu, hvis jeg vil være rigtig god:)

Nu skal jeg i gang med kopper. Jeg har endnu ikke prøvet at dreje i ler. Det kan også være, at jeg are skal bruge fingrene her... Jeg skal nemlig lave kopper til en festival her i slutningen af januar... En koppefestival for grimme, mærkelige kopper i alle materialer. 
Alle kan være med. Det foregår på Godsbanen. Se mere her.


There is a new Kate in town


Da jeg første gang så Kate Upton på forsiden af Sports Illustrated's Swim Suit Issue i en alt for lille bikini, troede jeg absolut ikke, at hun skulle gå hen og blive en af årets mest produktive high fashion modeller med den ene højtprofilerede modeserie efter den anden i de mest prestigefulde magasiner. Jeg troede heller ikke, at hun skulle blive en af mine favoritter. Jeg plejer at foretrække den typiske østeuropæiske model uden former og med kindben, man kan skære sig på. Kate Upton former som Anna Nicole Smith (tynd), Sophie Dahl og Marilyn Monroe. Hun har et rundt ansigt og runde kinder. Hun er lyshåret, startede som bikinimodel og populær blandt mændene... Hun kan "teech you how to dougie" på Youtube...
Men damn, hun er fotogen. 

Øverste billede er fra CR Fashion Book, hvor hun var på forsiden. Lad os se, hvad hun ellers har lavet i 2012. Og ja, jeg har haft svært ved at begrænse mig, for der er så mange billeder at vælge i mellem. Jeg er endt på 15 billeder:)

^Muse Magazine

^Vogue Germany

^Vogue UK

^Jalouse Magazine

^Vogue Germany

^Amerikansk Vogue

^Vogue Italia

^Vogue Germany

^Vogue Italia

^Vogue UK

^CR Fashion Book

 ^Vogue Italia

^Vogue

^Muse Magazine

Tendenser SS13: Kig til maveskindet


Det var også en tendens sidste sommer, men den er altså tilbage på catwalken: den bare mave. I mange former - med både høj- og lavtaljede bukser og skørter og med alskens toppe. Men puha, det kræver trænet mave og varmt vejr.

Øverst er det Balenciaga/ Marc Jacobs/ Versace/ Balmain

 Costume National/ Louis Vuitton/ Michael Kors/ 3.1 Philip Lim

 Balmain/ Louis Vuitton/ Marc Jacobs/ Miu Miu

Balenciaga/ Versace/ Isabel Marant/ Dolce & Gabbana