fredag den 23. juni 2017

Kinashopping 中国购物


Jeg har ikke shoppet så meget i Beijing. Jeg har været rimelig meget afhængig af min kæreste i forhold til finanser, og selvom han har været helt utrolig gavmild, så er personlig shopping måske ikke den flinkeste måde at bruge hans penge på:) Men jeg var lidt i underskud af sommertøj, og Bjarke havde faktisk skubbet mig mod shoppingmalls i et stykke tid, så for en uges tid siden tog jeg i Joy Mall ved Xidan og købte shorts, bluse og kjole i Zara, og wow, det er sgu nice at have nyt, passende sommertøj, når man ikke har pakket helt rigtig hjemmefra (det har været varmere end jeg troede, så jeg har brugt for meget plads i kufferten til varmt tøj og en stor fucking frakke). Zara er måske ikke den mest eksotiske butik at shoppe i, men det er rart at shoppe på en måde, man kender hjemmefra, og med nogenlunde priser, man ikke skal prutte om.

De store shoppingcentre fungerer ligesom i Danmark med mange af de samme internationale kæder, men priserne er dyrere, vil jeg mene, end i Danmark. I forretninger over H&M og Zara-niveau går der i øvrigt en kinesisk ekspedient rundt i røven på dig, og det kan jeg slet, slet ikke tage. 

Så har de selvfølgelig en masse små forretninger rundt omkring, men det er svært, når man ikke taler kinesisk, for det er ikke altid, at der står priser eller størrelser på tøjet. Kinesere forstår ingen engelsk - ikke et ord. Ja, jeg forstår snart mere kinesisk end de forstår engelsk, og jeg kan måske 10 ord. Vi bruger ikke samme skriftsprog, så udvekslinger er altid en udfordring. Man gider dem sjældent uden absolut grund, fordi det er så pinligt for alle.

Størrelserne er en del mindre gennemsnitligt end i Danmark, ligesom at proportionerne ofte er lidt anderledes - der er færre pæreformede kinesere end danskere, og jeg har små skuldre, fede arme, tykke lår, lang overkrop og korte ben, hvilket ikke er en typisk kinesisk krop, så jeg mister hurtigt lysten, når jeg kigger på tøj. Jeg kan se, at jeg vil se dum ud i meget af tøjet. I det mindste har jeg stadig en størrelse, der gør, at jeg kan finde min tøj - både i forhold til højde og drøjde. I Zara var 75 % af størrelserne på bøjlerne small, 15 % XS, 7% M og 3 % L (jeg gætter). Jeg så ikke noget over L. Er man en høj dansker med måske lidt på sidebenene, så bliver shopping hurtigt rigtig træls.

Der er en del fake mærkevarer, og der er en del tøj, som er virkelig dårligt constructed (Zara inklusiv såmænd - der er flere "fejl", synes jeg, end i DK).  Der er derudover sygt meget at vælge imellem og tøj og sko allesteder, så selvom jeg på en side får lyst til at købe en masse nyt og jeg konstant bliver inspireret af mine indtryk, så går mit kan-ikke-vælge-apparat også i gang, så jeg bliver helt sindssyg op i skalle. Jeg er og bliver ikke nogen god udenlands/rejseshopper. Jeg shopper bedst i Danmark, hvor kedeligt det end lyder, fordi jeg har brug for ro og god tid.

Er man en bedre rejseshopper end mig og lidt mindre tilbøjelig til at bliver træt af for meget af alting samt udsigten til forvirrende udvekslinger med personale, der ikke kan engelsk, så er her sygt meget nice stuff at finde. Havde jeg lidt flere penge også, sådan at et par fejlkøb hist og her gjorde lidt mindre ondt i økonomien, ville jeg nok også kaste mig ud i lidt mere shoppen. Jeg har snakket med piger, der får tøj specialsyet også, og det ville også være cool at prøve, og jeg ville helt sikkert også lede efter noget fake mærketøj, bare for the fun of it. Hvis mit sprog var bedre, ville jeg kigge mere i de mange fine vintageshops, men tanken om størrelser og prisprutten og at blive snydt og den slags, gør at jeg ikke engang tør gå ind i forretningerne. 

Jeg synes, at kinesere har god stil. Ja, der er selvfølgelig mange med generisk whatever-stil ligesom i alle lande, og der er selvfølgelig flere forskellige stilarter, hvor nogle er mere efter mit hoved end andre, men jeg kan godt lide, hvad Beijingerne klæder sig i. Der er nogle trends, som er store i Beijing, som ikke findes i DK - det er ret sjovt, men egentlig tror jeg, at kineserne og jeg kan finde mange fælles fodslag.

Skoene på billedet er hjemmefra og fra Marni, men short og bluse er nye fra Zara.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar