torsdag den 6. august 2009

Korthårs cool

Sidste år klippede jeg mit hår kort - dengang blev der også talt rigtig meget om kort hår, hvilket velsagtens er so last season as we speak og apropos modeuge og nye trends. Kort hår passer bare ikke til alle og til andre går det aldrig af mode. Nogle ser tumpede nu (mig!), mens andre katalyseres op i it-girl ligaen, når lokkerne falder. De fleste drenge kan bedst lide langt hår, det opdagede jeg selv ved flere lejligheder, men på den rigtige pige, bliver hun opsigtsvækkende sej, anderledes, cool og åndssvagt smuk. Her er nogle af de korthårede piger, jeg ville ønske, jeg havde lignet, da jeg klippede håret sidste år:
Smukke Anna Mouglalis, Chanel muse og model, som derudover spiller mademoiselle Chanel i filmen Igor og Coco. Jeg lagde mærke til hende a long time ago i en efterhånden gammel reklame for Chanel parfumen Allure, hvor hun havde kort hår som på billedet. Umiskendelig fransk, chic og too cool for school. Hun har i mellemtiden fået langt hår, men her ser I hende med cool kort hår!

Endnu en fransk darling Charlotte Gainsbourg, der i en periode var perfekt fransk garçonne. Très chic, très cool!



Kate Moss har selvfølgelig også været korthåret, og jeg var så vild med det dengang, kan jeg huske. Hun reklamerede i den periode også for Mademoiselle-parfumen fra Chanel, hvor hun havde brunt hår og sort om øjenene. Virkelig nice. Well'o'well, Kate ser altid godt ud- også med langt hår, så jeg kan ikke klandre hende for at ville have langt hår igen. Det er nemmere at holde.

Mia Farrow er  skuespiller og måske mest kendt fra Rosemary's Baby. Jeg husker hende særligt fra en Agatha Christie-filmatisering Døden på Nilen, som jeg så, da jeg var lille. Jeg syntes, hun var bedårende. Hun havde lidt længere hår end på billedet her, men var til gengæld 20'er chic (tror jeg?) ligesom hun er jazzilicious (er stolt af mit ordvalg!) i filmatiseringen af Den Store Gatsby, hvor hun spillede Daisy Buchanan (ikke verdens mest vellykkede film til trods for det ypperlige forlæg, men miljøeskildringen med jazz, overklasse og mint juleps er let at sukke over). Derudover er hun med i flere Woody Allen film, som hun jo også var gift med, indtil han forelskede sig deres fælles adoptivbarn. Den finte må have været bitter at sluge! Hun er et lille my med store øjne og fine træk, som er så fint, når man har kort hår!

Jean Seberg er et andet lille korthåret my, som jeg første gang lagde mærke til i den blændende Godard film: A Bout de Souffre (Åndeløs), hvor hun spiller den amerikanske avissælger for New York Herald Tribune i Paris, der møder en charmerende småsvindler spillet af Jean-Paul Belmondo. Hun er virkelig en chic lille 50'er garçonne, hvis stil på billedet ovenover selv i dag ville skyde hende op i it-girl himlen. Så fin.

Kate Lanphear bliver konstant udråbt til stilikonet over alle stilikoner for tiden. Hendes platinblonde korte hår gør hende supergenkendelig og giver en fin kontrast til hendes sorte og grå outfits og vilde sko. Okay okay, hun er røvsej, selvom hypen omkring hende er lidt trættende. Hun er, som jeg godt kan lide det, androgyn, bærer næsten ingen makeup, låner fra herregarderoben, går i en strammere silhouet end det oversizehelvede, vi har været inde i flere år nu (stop evighedsgraviditeten nu!) og så siges det, at hun er sympatisk, hvad det så end betyder i modeverdenen? Hendes korthårsfrisure er sej, kort og godt!

Anja Rubik er model og en af de mest benyttede for tiden. Hun kom op i supermodelligaen efter hun lod lokkerne falde, og det forstår man godt. Det ser jo megagodt ud. Sidste år, da alle snakkede om kort hår, blev billeder af Anja Rubik hevet frem allesteder. Jeg har selv prøvet at spore en frisør ind på en frisure ved at pege på et billede af Rubik (mit forsøg resulterede dog i en voldsomt kikset frisure, som endelig er ved at gro ud. Jeg misunder de cool korthårede, men mit hår er ikke til det!).

Lissy Trullie er model gone rock star, og hun bliver netop nu hypet i musikbladene - fordi hendes musik er udmærket (og dog ret kedeligt), men særligt fordi hun er superlækker og rock chic a la totally raw and edgy med lædderjakker, stramme jeans, små hatte og så det korte hår. Igen igen, hype samt model eller ej. Hun ser sej ud, det gør hun, og hun bærer det korte hår bedre end nogen. Jeg kunne godt lave et lille indlæg med hende snart.

Erin O'Connor er også model (suprise, modeller med lange lemmer, høje kindben og katteøjne ser godt ud med kort hår!!). Jeg synes, hun ser cool ud, og så ligner hun ikke så mange andre.
Maggie Gyllenhaal er en af mine yndlingsskuespillerinder. Hun poserer her for Miu Miu i en efterhånden ældre kampagne, men netop denne kampagne forelskede jeg mig i sin tid i (samt gjorde at jeg den dag i dag finder Miu Miu-brandet rimelig sejt. Reklamer virker i den grad på mig, tilsyneladende). Jeg valgte dette billede, fordi hendes korte hår var mest synligt, men hun er om muligt endnu mere cool og sej på de andre billeder i serien. Fx på et billede med en kat og i en underkjole - Maggie the Cat. Tennesee Williams anyone;)

1 kommentar:

  1. Hvorfor søren er jeg først stødt på din blog nu? Den er jo super cool:). Glæder mig meget til at følge den i fremtiden:). Jeg har forresten lavet en Facebookgruppe for os modebloggere, som du er velkommen til at joine. Den er helt ny, og indtil videre er vi 26 stk derinde. Du kan finde den her:

    http://www.facebook.com/group.php?gid=303939030182

    KH
    Susie
    www.stylemeupplease.blogspot.com

    SvarSlet