onsdag den 21. april 2010

Lolita

Jeg har tænkt mig at skrive en eksamensopgave omhandlende seksuelle relationer mellem børn og voksne. Jeg vil tage udgangspunkt i nogle litterære værker foruden samfundsdebatten og nogle historier fra medierne. Jeg vil gerne diskutere grænserne for pædofili i forhold til kulturens relative normer for skadelig adfærd. Jeg tænker, at der i en diskussion må skelnes mellem fx penetration og kys på kinden og om den unge/barnet selv opfordrer, er indforstået eller er tvunget. Der er også forskel på at være 14, 12 eller 8 år. Eller hvad? Er alt tabu? Skal alt være kriminelt? Er alt forfærdeligt?

I Marina Cecilia Ronés nyeste roman Det Skete tænker hovedpersonen tilbage på sin seksuelle debut som 12-årig med en ældre mand. Hun har ganske vist skjult affæren for senere kærester, men det har i højere grad været på grund af samfundets normer, end fordi hun selv har følt skam eller følt sig udnyttet. Hun var i sin tid den, der opfordrede. Den, der ville og havde lyst. Den, der fik det, hun ville. Den, der blev behandlet godt og nænsomt, og som ville have mere. Hvem har ret til at sige, at hun er et offer?

Hvordan opgaven mere konkret skal udforme sig og med hvilken problemformulering, har jeg ikke lagt mig fast på.
Til gengæld ville jeg høre jer, om I har læst nogle bøger, hvor der indgår nogle seksuelle relationer mellem børn og voksne. Det kan være alt muligt. Begge køn. Lykkelige som ulykkeligt. Jeg skriver ikke om incest, skal det lige tilføjes.

Det skal siges, at jeg skriver opgaven i et kultursociologisk temafag om seksualitet, hvor det er almindeligt at tage fat i tabubelagte emner og forsøge at se det fra andre sider end den gængse. At forsøge at nuancere et fænomen og turde stille spørgsmålstegn ved normalt åbenlyse sandheder. Opgaven formål er altså ikke at plædere for mere sex til børn, men det håber jeg heller ikke, at det lyder som.

1 kommentar: