onsdag den 5. maj 2010

El secreto de sus ojos

Bjarke inviterede mig i biografen i går, hvor vi så den argentinske oscarvinder for bedste udenlandske film El secreto de sus ojos.  Jeg forstår måske ikke helt, hvorfor den vandt en Oscar - dertil var fx Det Hvide Bånd en del mere interessant, men filmen var værd at se ikke desto mindre. Filmen var rigtig god, og jeg nød at se en argentinsk film.
Filmen handler om en pensioneret assistent fra anklagemyndighederne, der vil skrive en roman om en mordsag for 25 år siden, der aldrig fik en afslutning og som har naget ham lige siden. Han opsøger sin gamle chef, den yngre Irene, som er blevet dommer, og som han i sin tid var ulykkeligt forelsket i. Vi ser arbejdet med mordsagen i tilbageklip og følger sagen til dørs i filmens nutid.
Jeg var særligt betaget af scenen fra et fodboldstadion, som er sindssygt flot filmet og som gjorde det værd at se filmen i biografen. Derudover var der også en meget intens scene, hvor Irene og Benjamín forhører den formodede morder. Birollen som den fordrukne ven og kollega Pablo Sandoval spilles formidabelt af Guillermo Francella, som fungerer som det komiske indspark midt i det seriøse drama. Anyhoodles, jeg kan anbefale filmen, helt sikkert.

// I was at the theater last night watching the argentine Oscar winner The Secrets in their Eyes which was an excellent movie. I highly recommend it.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar