søndag den 10. marts 2013

WTF Saint Laurent??




Jeg morer mig i øjeblikket kosteligt over tråden på The Fashion Spot, der omhandler Saint Laurent Paris' nyeste kollektion, der blev vist under Paris Fashion Week i sidste uge. Det er Hedi Slimanes anden kollektion for mærket, og mens første kollektion fik blandede anmeldelser, så har denne kollektion decideret fået folk op fra stolene? Hvad er meningen, synes holdningen at være. Nogle er forargede, andre er ærgerlige, mange er skuffede og kun få er tilsyneladende begejstrede? Mange er velformulerede. Nogen er sjove. Det er dejlig modediskussion på en søndag.

Først og fremmest... hvis I har tid... så læs med på tråden her

Nå, hvad går misæren ud på? Hedi Slimanes overtog roret hos det hæderkronede franske modehus Yves Saint Laurent for et års tid siden. HS har før designet herretøj for Dior og YSL, men har holdt mange års pause fra modedesign, hvor han i stedet har fotograferet modeserier og dyrket rockmusikken i LA. 
Som noget af det første ændrede HS modehusets navn fra Yves Saint Laurent til Saint Laurent Paris og flyttede designstudioet væk fra Paris til Los Angeles. Han ændrede en masse andre ting, og allerede her blev folk forargede. På den anden side, blev der argumenteret, så startede modehuset i sin tid med at hedde Saint Laurent Rive Gauche, så HS gik egentlig bare tilbage til det oprindelige udgangspunkt. Nuvel. 

Den første Saint Laurent-kollektion, som er i butikkerne lige nu, var en form for hyldest til husets grundlægger og bestod af, i min øjne, alt for bogstavelige versioner af husets klassikere. Mange fashionistaer var begejstrede og især de bredskyggede hatte blev hurtigt et hit i blogsosfæren. 
Modekritikerne var knapt så begejstrede, og især Cathy Horyn kom i krig med Hedi Slimane efter en meget negativ anmeldelse. 
Den første kollektion ser ud til at få masser af spalteplads i modebladene. Jeg ærgrede mig personligt over de få overraskelser i kollektion samt at den syntes set før. Jeg følte, at jeg lige var blevet træt af de samme detaljer hos Gucci et par sæsoner tidligere. Stylingen var ikke fremadskuende nok. Men i lyset af den seneste kollektion, så var den i det mindste elegant. Jeg kan godt lide Le Smoking og kunne sagtens se mig selv gå i noget af tøjet - havde jeg råd..

Nå, denne sæson... her går det helt galt. 
Virkelig. Hvad var det for noget? Inspirationen synes at være grunge og rock'n'roll med muser som Allison Mosshart fra The Kills og Coutney Love. Igen synes kollektionen at komme mindst et par sæsoner for sent. Tøjet ligner noget fra da jeg startede med at blogge for fire år siden. I den periode var hullede nylonstrømper og netstrømper cool. Nogle af kjolerne med kraver synes at være Alexa Chung for to år siden. De chunky støvler er heller ikke nye: jeg tænker straks Balenciaga og Alexander Wang for ikke at tale om den Dr. Martens-tendens, vi ser i øjeblikket. Meget af tøjet ligner noget man i flere år har kunnet finde (billigere) i Topshop og Urban Outfitters. Kan det virkelig være meningen? At være så bogstavelig i sin fortolkning af sine inspirationskilder? At ligne high street tøj for teenagere, når man er et ultradyrt modehus med en lang designhistorie?

"Provokationen" ligger for mig ikke i selve grunge-stilen (ligesom dengang i start-90'erne, hvor Marc Jacobs lavede en grungekollektion for Fred Perry). Jeg er mere provokeret af manglen på nytænkning, manglen på design, manglen på opfindsomhed? Saint Laurent burde være i samme liga som Balenciaga, Givenchy og Dior. Det er creme de la creme af modedesign. Forventningerne er tårnhøje. Her kopierer man ikke andre. Andre kopier én. 

Grunge er i sig selv ikke dårlig smag eller ufint længere. Grunge er fx fortolket af Dries Van Noten og 3.1. Philip Lim i denne sæson, men de gør det ikke helt så bogstaveligt... Hvem er ikke faldet for Dries Van Notens kollektion i år? 

Mange savner arven fra YSL:  i særdelseshed elegancen. Mange savner det luksuriøse og aspirerende. 
Det kan alt sammen diskuteres. Kvaliteten af tøjet er helt sikkert bedre end i high street butikkerne, men skovmandsskjorter, babydoll-kjoler og mohairsweatere kan de fleste finde i second hand butikker. På The Fashion Spot forsøger folk at finde en forklaring på det hele? 
Hvad synes I?

1 kommentar:

  1. WTF - var også min første tanke....
    Ha ha et ironisk synspunkt må være - det er da nyt, da det havde man aldrig forventede fra SL;-).

    SvarSlet