søndag den 12. juli 2015

Modekampagner s/s 2015 part III



Nu er de nye kampagner for efteråret begyndt at ramme magasinerne, hvor forårskampagnerne i øvrigt har været afløst i et par måneder af pre-fall-kampagnerne, så det er lidt sent at lave et indlæg om modekampagnerne for foråret 2015, men jeg vil gerne have dem med, så min "dækning" ikke er mangelfuld. Man kan trods alt finde de sidste sæsoners kampagner på min blog ved at følge etiketten campaign review. Så skal der helst ikke være et hul ud af forglemmelse eller dovenskab;)

Anyhoodles, øverst har vi Célines kampagne, der fik en del omtale fordi den inkluderede forfatteren Joan Didion på 80 år. De fleste af billederne var dog af den unge model Freya Lawrence og den 39-årige balletdanser Marie-Agnès Gillot. Billederne var som altid taget af Juergen Teller. For første gang i flere sæsoner var Daria Werbowy ikke med i kampagnen. 
Jeg kan godt lide Célines kampagner. De er med til at give brandet en identitet gennem ofte meget naturlige, lidt rå billeder, men billederne fungerer også i sig selv: de er flotte.


^Frida Gianinnis sidste store kollektion for Gucci fik en enkel kampagne med den 38-årige topmodel Malgosia Bela i front. Bela poserer foran en grå studio-baggrund, hvor tøjet i høj grad får lov at tale for sig selv. Jeg kan godt lide Bela, og jeg kan godt lide kollektionen, så det hjælper en del i forhold til at bryde sig om kampagnen, men jeg må samtidig indrømme at jeg foretrække Guccis kampagner on location.
^Louis Vuittons anden kampagne med Nicholas Ghuesquiere i chefrollen fortsætter stilen fra den første med tre fotografer i form af Annie Leibovitz, Juergen Teller og Bruce Weber samt forskellige settings for hver fotograf. Danske Freja Beha er tilbage som model, hvilket gør kampagnen ekstra fornøjelig som dansker og Freja-fan:) Jeg var helt vild med den første kampagne sidste efterår på grund af både det nye ved den og så fx Juergens billeder af Freja foran en cool racerbil... Denne kampagne er stadig cool, men er samtidig en lidt kedeligere gentagelse af den første kampagne.


^Isabel Marant har i de seneste sæsoner bevæget sig over i en lidt anderledes kampagnestil end tidligere, hvilket blev ekstra tydelig med denne kampagne med Natasha Poly i front. Frem for en cool, naturlig model, der hænger ud frem for at posere foran kameraet, har vi nu en krigerisk malet model i mere unaturlige poseringer i en studio-setting med grå baggrund. Kampagnen er moderne og frisk, men den virker ikke helt på samme måde som før, hvor beskueren havde lyst til at være Isabel Marant-pigen. 


^Steven Meisel har igen fotograferet Moschinos kampagne, men hvor det sidste sæson var supermodeller, der poserede, så er det denne sæson nyere modeller som Hollie May Saker, Sasha Luss og så den tyske model Anna Ewers, der på nul tid har fået Vogue-covers smidt i hovedet.
Jeg kan godt lide Meisel, men jeg synes, at hans stil her er for utydelig med for meget lys og lidt kraft. Jeg synes ikke, at den brænder nok igennem. Det sjove tøj, som Jeremy Scott laver for Moschino, kan man ikke rigtig fornemme ordentligt - i hvert fald ikke på gruppebillederne. Måske er det meningen at give mærket mere stil end tøjet signalerer?


^I øjeblikket er Mulberry uden signifikant chefdesigner. Der har ikke været modeshow i et par sæsoner, men de sælger formegenlig stadigvæk tasker og lædervarer i stor stil rundt omkring i Europa. Efter en del sæsoner med Cara Delevingne i front for det engelske mærke, har en anden lille englænder Georgia May Jagger overtaget tjansen. Jeg synes kampagnen er ret fint med halvt studio halvt living room. Kampagner er knap så finurlig som for nogle år siden, men der er stadig lidt kækhed tilbage og Georgia May brænder fint igennem på billederne.
^Valentino har i denne sæson sendt et hav af billeder i bladene fra deres kampagne-shoot, men jeg har taget de to billeder, jeg tror, at jeg har set oftest. Det er romantiske billederne fra hav, vand og strand med unge, uskyldige modeller på gruppebilleder. Valentinos tøj og stil ligner meget sig selv sæson efter sæson, men kampagnerne skifter ham nærmest fra sæson til sæson. Jeg er altid glad, når kampagner bliver skudt on location og billederne er da yndige.

^Madonna har efterhånden været ansigt for mange luksusbrands - jeg husker Louis Vuitton og Dolce & Gabbana, og nu også Versace. Jeg synes, at hun ser overraskende godt ud, meg jeg synes, at kampagnen er ret kedelig. Jeg er ikke så meget til celebrity-kampagner og vil hellere have lidt mere fantasi involveret i kampagnerne. Jeg er ikke en Versace-woman, men de har lavet lækre kampagner. Jeg kunne rigtig gode lide Daria, Kate og Joans for et par sæsoner siden. Jeg var også glad for Elza Luijendijks sort/hvid kampagne for et par år siden. 


^Alberta Ferretti laver nogle gange rigtig gode kampagner, nogle gange rigtig kedelige kampagner. Denne falder lidt ind i mellem med pil op ad. Jeg kan godt lide modellerne, især er jeg ret vild med Alisa Ahmann i andre sammenhænge. Jeg er også vild med strandbilleder og vi er på location. Jeg synes egentlig bare, at kampagnen mangler følelsen af high end. Der er en følelse af, at man ikke ville undre sig, hvis der havde stået Mango eller Zara i stedet for Alberta Ferretti på kampagnen, og det er jo ikke helt meningen.


^Sonia Rykiel som brand har været lidt i baggrunden i et par sæsoner, fordi det er gået fra familiebrand til ny chefdesigner og sikkert en lidt større udskiftning, men de seneste sæsoner er det kommet lidt tilbage igen i spotlyset. Knapt så legesyg, men med fokus på lækker afslappet Pariser-tøj med en 70'er feel og kampagner i samme ånd, prøver brandet er blive relevant igen. Om det for alvor lykkes, ved jeg ikke, men jeg kan såmænd godt lide kampagnen her med Jagger-søstrene Georgia May og Elizabeth.


^Også Chloe har fotograferet sin kampagne på stranden ligesom fx Céline, Albert Ferretti og Valentino. Jeg klager ikke. Jeg kan godt lide strandbilleder. Jeg kan også godt lide heste og Chloes kollektioner. Jeg kan godt lide deres kampagne, men den mangler lidt for at komme på siden af de bedste Chloe-kampagner.


^Det kan være lidt svært at vurdere, hvad der er sæsonens kampagne for Saint Laurent, for Hedi Slimane elsker at tage billeder og sender nye kampagner på gaden hele tiden. Jeg tror måske, at denne kampagne med Kiki Willems er den, der kom i marts-numrene? Englands ret strenge reklameråd gik i øvrigt ud og påtalte kampagnen, fordi modellen så for tynd ud. Jeg er efterhånden så vant til tynde modeller, at jeg ikke lægger mærke til, om modellerer for tynde. Jeg har mest lagt mærke til Kikis pandehår. Hun passer godt ind i Hedis tendens til vælge lidt hærgede cool kids med en lidt skæv skønhed.


^Karl Lagerfeld skyder selv de kampagner for Fendi, som han designer kollektioner for. I denne omgang var det Leona "Binx" Walton og Lindsey Wixson, som poserede for det italienske brand. Jeg kunne ikke finde andre billeder online end disse to, men i bladene var der rigtig mange forskellige billeder. Jeg synes sjældent, at Fendis kampagner er specielt god. Karl Lagerfeld er ikke verdens mest interessante fotograf. I det mindste har Lindsey Wixson krøller.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar