tirsdag den 1. november 2016

Before the flood


Apropos Before the Flood - Leonardo Dicaprios dokumentar om climate change (gratis tilgængelig på youtube, facebooks osv)., så vil jeg bare lige give mine two cents.

Dokuen var vældig god, men egentlig ikke så videnstung, som jeg havde troet. Man følger "bare" Leonardo lidt rundt i verden til steder, hvor der sker negative forandringer på grund af menneskets brug af især fossil fuel og palm oil. Man ser ham mødes med politikere og videnskabsfolk, der er mere eller mindre bange og/eller forhåbningsfulde omkring fremtiden. Derudover foreslår dokuen, at man dropper okseød og handler fornuftigt ind ved fx at boycotte særlige produkter samt bruge sparepærer, fordi dokumentaren er mest henvendt et amerikansk publikum. I USA har man ikke rigtig tillid til, at regeringen handler før, befolkningen overvejende er med, og lige nu er der en overvejende del af amerikanerne, der benægter menneskehedens indflydelse på climate change+ andre ændringer i verdens biodiversitet, og som derudover ikke er villige til at opgive deres livsstil. 
Spørgsmålet er dog om enkeltindividets små gode gerninger kan rykke særlig meget.
Danmark bruges som et positivt eksempel pga vores vindmøller, men den industri er jo vokset pga investeringer, der går langt ud over enkeltindividets formåen. På den anden side, så går den danske befolkning meget op i miløjet, og det betyder jo tit, at så gør politikerne det også.

En republikansk (!) Harvard-økonom foreslår, at man omlægger skatterne således, at man betaler mindre i indkomstskat og betaler høje grønne skatter i stedet; en såkaldt carbon tax (vi har vel allerede den slags skatter i DK, ikke?) Det tror dokumentateren dog ikke rigtig selv på kommer til at ske i USA, og derfor må man nøjes med de individuelle råd sidst i dokumentaren, som er fine nok, men som nok kun bliver fulgt af dem, der allerede går op i miljøet. 
Derudover gør det dokuen selv til et mål for kritik, fordi Leonardo og crew rejser jorden rundt i flyvemaskiner, helikoptere, både osv. og det er ikke skramlet økonomiklasse, men fancy rejser på første klasse. Who cares om Leonardo spiser en vegan burger, hvis han bagefter tager en tur rundt på kloden i sin privatjet. Han må godt, fordi han laver en miljø-doku? Hvad når han promoverer en film? Han må godt? Men hvem må ikke? Så kan det godt være, at dokuen har betalt for deres "carbon foot print", som der står sidst i dokumentaren, for det har de råd til, men hvis det hele er den enkeltes ansvar, så er alle valg ens ansvar -  skal vi droppe rejsedestinationer, som vi ikke kan cykle til? Skal vi se film, der ikke er produceret ansvarligt og som er optaget for mange forskellige steder? Eller som flyver stjernerne rundt i verden for at promovere? Too much? Men hvortil går bagatelgrænsen? Hvad skal man sige fuck it til, og hvad skal man tage alvorligt?
Det store ansvar kan ikke tilfalde den enkelte. Det skal løses i fællesskab. 

 Hvad angår mig selv, så vil jeg da gerne være et miljøfornuftigt menneske, fordi naturen, de vilde dyr og luften rager mig, men jeg er bestemt ingen engel. 
Jeg elsker oksekød, men efter Bjarke er taget til Kina, så spiser jeg mindre kød og især mindre oksekød, men altså, min livret pt er chili con carne og der er næsten intet bedre end en god bøf med whiskey- eller bearnaisesovs. 
Der er en masse gode ting, jeg gør, ikke af et godt hjerte, men af økonomisk nødvendigvis. Jeg har fx ingen bil, bruger offentlig transport og går meget, jeg køber genbrugsmøbler samt tøj, og jeg rejser ikke så meget. Får jeg flere penge, hus, have, børn, så ændres dette nok betydeligt.
Jeg vil helt sikkert holde lidt mere øje med palmeolie, for det gør ondt på mig, når regnskov fældes - både for jordens skyld - vi har brug for skov for at trække vejret, men også for de vilde dyr, hvis "hjem" tages fra dem. 
Hvis det nu "kun" var palmeolie, man skulle holde øje med, så gik det nok, men der er jo hundredvis af ting, som man skal holde øje med. Jeg forstår godt, at flere af mine bekendte er tæt på 100% økologiske, men jeg har ikke råd endnu, og jeg spiser rigtig tit take-out, hvor ikke alle steder er gennemført økologiske eller bæredygtige. Desuden ved jeg heller ikke, om man ligesom ødelægger sin jeg-køber-kun-økologisk-mad-glorie, hvis man så køber alle sine møbler i Ikea bagefter? Hvordan prioriterer man, hvis man ikke kan det hele...

Nå, nu begynder jeg at diskutere i ring. Jeg må hellere få noget aftensmad... Jeg må hellere holde det vegatarisk idag:)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar