lørdag den 16. januar 2010

My hood

Jeg flyttede for lidt under et år fra Vesterbro til indre by. Jeg har ikke altid haft nemt ved at finde yndlingssteder og yndlingsting i indre by, hvor der er mange dyre og tarvelige turiststeder eller dyre og poleret/fancy yuppi-steder, men så alligevel... Jeg præsenterer her min indre by:

En billig caféfrokost:
- Frisørsalonen i Skt. Peders Stræde. Virkelig hyggelig (og cool!), priserne rimelige og jeg ender virkelig tit her, hvis vi vil have lidt mad.

Café:
- Kalaset på hjørnet af Nansensgade og Vendersgade. Gammel favorit beliggende i det hyggelige Nansensgade-kvarter. Tæt på universitetet. Hyggeligt sted at mødes med veninde. Hyggeligt sted at spise frokost. Hyggeligt sted at drikke nogle øl om aftenen. Men lidt dyrere end Frisørsalonen!

Sandwich:
- Lotte's i Kronprinsessegade. Jeg havde et arbejde i den gade, hvor vi altid fik sandwich fra Lotte's, og jeg har prøvet dem alle, og jeg har stadig ikke fundet andre steder i København, som taler til mine smagsløg på samme måde. Alle sandwich er opkaldt efter bekendte af ejeren. Jeg vil i særdeleshed anbefale en Brian's, en Chili's og en Gavin's, selvom jeg muligvis skal prøve en James' næste gang!

Hygge over øl:
- Din Nye Ven i Skt. Peders Stræde. Rart sted at få sig en billig øko-thy sammen med en veninde. Der er masser af brætspil - det kan jeg godt lide. Det er fyldt med cool genbrugsmøbler, som jeg er en sucker for i forhold til caféer.

Finere restaurant:
Pastis i Gothersgade. Hertil skal dog siges, at jeg nærmest aldrig spiser på fine restauranter, men jeg har været her og det var rigtig fint og godt.

Rijstaffel:
Galathea i Strædet. Det er som at træde ind i eventyr, hvor du placeres ved robuste træborde mellem lag på lag af persiske tæpper og dekorationer, der får dig til at tænke på Indiana Jones og andre eventyrere. De er kendt for deres rijstaffel, og det kan jeg godt forstå. Det smager helt vildt godt. Det er ikke billigt, men det er det værd.

Park:
Østre Anlæg ved Statens Museum for Kunst. Jeg elsker parker, og det er svært at vælge denne frem for  smukke H.C. Ørstedsparken og den folkelige Kongens Have, men jeg får det bare altid så godt, når jeg går en tur rundt i Østre Anlæg. Nogle steder kan man næsten ikke se byens konturer og det føles som om man et kort øjeblik er gemt lidt væk fra det hele bag træerne, buskene, søerne og bakkerne.

Museum:
Statens Museum for Kunst. Det er gratis, og jeg synes, at det er hyggeligt at gå rundt derinde en gang i mellem. Eller bare sidde i deres tilbygning og mærke pladsen omkring sig med det uendelig høje loft og de stor glaspartier ud mod Østre Anlæg. De laver mange fine udstillinger - hvor særligt deres udstilling Reality Check for et par år siden gjorde stort indtryk.

Biograf:
Dagmar i Jernbanegade 2. Jeg ender som regel i Grand, fordi mine veninder foretrækker Grand og de som regel viser de film, vi gerne vil se. Dagmar viser nu mange af de samme film, og så synes jeg indgangen, caféen og stedet emmer er hygge, historie og ægte biograf. Der er popcorn og cola - og det må der gerne være i en biograf.

Bytur:
Dunkel, Vestre Voldgade 10. Jeg har ikke været her så tit, men i indre by, så er det nok sted, som har sagt mig mest. Jeg savner Turbinehallerne, men det er snart tre år siden, at det lukkede. Sådan kan det gå. Dunkel er cool. That's it. Jeg vil nu sige, at hvis man er mere til indierock end techno, så er Isola Bar på Israels Plads et godt sted.

Læsesal:
Diamanten. Det er så smukt. Blandingen er det gamle, historiebelæssede og det nye, rene arkitektur med udsigt til kanalerne og liggestole uden for, som er perfekt, når vejret er til det! (Jeg læser godt nok mest på KUA efterhånden, fordi kaffen er billigere og mine veninder også læser der).

Bodegaer: Åh, der er mange gode steder. Jeg kan sjældent huske navnene.
Shopping: tjah, det er der masser af muligheder for. Jeg har ingen særlige favoritter her.
Jeg mangler at finde nogle lidt bedre take-out-steder og særligt steder, som ikke lukker for tidligt om dagen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar