torsdag den 5. januar 2012

Forårets modekampagner part I

Forårets og sommerens kampagner bliver løbende offentliggjort i denne måned, og det er sjovt at følge med i hvilke koncepter, som de store modehuse har valgt for deres kollektioner.
Samtidig er der en lille konkurrence i forhold til hvilke fotografer og hvilke modeller, der scorer flest kampagner. Personligt holder jeg øje med hvilke danske modeller, som får store, international kampagner. Freja har så vidt jeg ved kun fået Chloé og Hugo Boss, men de er ikke offentliggjort endnu. Juliane Grüner har fået Balenciaga, men hendes billeder er heller ikke offentliggjort.
Jeg vil i den kommende tid "anmelde" nogle kampagnerne her på bloggen.  Jeg starter med fem:



Den første kampagne er fra Givenchy. Gisele Bündschen er i forgrunden for en kollektion, som jeg var helt vild med på catwalken. Jeg kan godt lide ideen om en dyster dag på stranden med nogle rå surfere, der formegentlig aldrig har surfet før. Jeg er allerede i gang med at digte en historie om mord og narkohandel og en lækker godmother... Det kan jeg godt lide... Jeg har aldrig været vild med Gisele, men her ser hun cool ud. Dette billede er godt, men på de resterende billeder i kampagnen er mændende klædt i virkelig grimt tøj.


Jeg er glad for Louis Vuittons kampagne, der ganske vist er  overdrevet sukkersød og konstrueret. Jeg er hverken selv til pasteller eller candyfloss, men jeg er draget af billedet. Jeg synes, at det er en lækker reklame. Jeg er glad for valget af modeller. Særlig tyske Kati Nescher er jeg helt vild med (den mørkhårede). Jeg har skrevet om hende før, både fordi hun er afsindig flot og så fordi hun er slået igennem i en alder af 27 år.


Yves Saint Laurent har så længe jeg kan huske brugt det samme layout. To billeder med en fed sort ramme med mærkets logo enten over eller under billedet. At de har skiftet fotografen ud i år gør ikke noget for genkendeligheden. Som altid vælger YSL erfarne topmodeller. I år blev det Mariacarla Bosconos tur. Desværre er billederne ikke min stil. Jeg kan slet ikke håndtere nederdelen til venstre, og jeg har svært ved at sætte pris på hår og makeup. Højre billede er dog stærkt. Layoutet virker. Det kan jeg godt lide.


Dolce & Gabbana har valgt at bruge ideen om den typiske italiensk familie som koncept for deres ss12-kampagne. Den 47-årige italienske skuespiller Monica Belucci er blevet valgt som ansigt sammen med den italienske model Bianca Balti. Billederne spiller på alle klicheerne, vi kender om den italienske familie - heftige temperamenter, tætte familieforhold fra baby til oldemor, religion, moderfiguren, sexet udstråling og så videre, men billederne er flotte og fortæller en trods alt historie, der gør, at man får lyst til at stoppe op og lige se nærmere.


Den sidste, jeg har med her, er Balmain. Jeg er ikke vild med den overhovedet. Anja Rubik er ansigt for kampagnen. Hun kan sælge og har en god krop til Balmains rockede kreationer, men jeg mangler et mere eksklusivt udtryk her. De forvrængede farver er set før og bedre. Da jeg hverken finder billederne flotte eller kompositionsmæssigt interessante og heller ikke kan får øje på nogen historie, synes jeg, at det er en spildt chance for at markere sig. Balmains designer er ung og ukendt. Efter Decarnins afgang har han brug for at skabe lidt buzz omkring sig. Det sker nok hverken med denne kollektion eller denne kampagne. Jeg ville bladre videre i et magasin.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar