torsdag den 29. november 2012

Wang for Balenciaga?


Der går mange rygter om, hvem der skal være ny chefdesigner hos Balenciaga. Christopher Kane er blevet nævnt flere gange i denne uge, men nu forlyder det, at det sandsynligvis bliver New York yndlingen Alexander Wang...

Uha, jeg ved ikke, hvordan jeg har det med. Jeg har elsket, elsket, elsket Nicolas Ghesquieres kollektioner for Balenciaga, og jeg forventer ikke, at man kan finde en afløser på hans niveau. Men jeg håber alligevel, at det bliver én, der kan fastholde brandet Balenciagas høje status

Alexander Wang var for nogle år siden en rigtig modebloggerfavorit. Det er han ikke helt på samme måde længere (Acne har fastholdt sin position. Isabel Marant er stadig fed. Kenzo er den nye i flokken). A.Wangs basismærke T by Wang er stadig hip shit, men hovedlinjen får relativ lille opmærksom i øjeblikket. Hvorfor kan man jo spekulere over... Måske var hans stil mere moderne tidligere? Måske er hans udtryk blevet mindre cool og mere poleret for at nå et bredere (og/eller rigere) marked (end halvfattige, unge bloggere). Måske har hans kollektioner bare ikke været så spændende?

Jeg var aldrig med på Alexander Wang-bølgen i sin tid. Jeg kan sådan set godt forstå, at folk har været vilde med især hans accessories. Det er han god til. Jeg blev bare aldrig forelsket i stilen... Det skal dog siges, at jeg faktisk synes, at de seneste par kollektioner (aw12 og ss13) har haft interessante elementer. Jeg synes bare stadig han er lidt... enstrenget. Og måske lidt overvurderet?

Så Alexander Wang for Balenciaga? Har han monstro talent og visioner nok til to mærker? Vi ved, at han med sit eget mærke kan lave urbant, råt, sporty tøj. Vi ved, at han kan lide sort (og hvid). Vi ved, at han kan skære en prober frakke og lave cutouts... Men kan han andet? Og mere end det?
Kan han variere sit udtryk i højere grad? Kan han bruge farver?  Kan han forene coolness med elegance? Kan han forføre os med Balenciaga? 
Måske? Måske er det netop et hus som Balenciaga og de kræfter, der følger med der, som for alvor kan realisere hans talent? 
Jeg håber i hvert fald, at det bliver godt, hvis han bliver ny kaptain ved roret. 

Øverst er billeder fra ss13.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar