Hvis man er visual merchandizer ved man sikkert alt om mannequiner og vinduesdekorationer, men det er kun lige gået op for mig, hvor spændende udvælgelse og styling af mannequindukker faktisk kan være.
Jeg er derfor gået helt google-li-gong og googlet en masse og fundet alle mulige forskellige typer mannequiner brugt af luksusmærker og lignende rundt om i verden. Og hvor er det skægt... Det minder mig om, hvorfor jeg elskede Barbie-dukker som lille. Indlægget bliver lang som en bog, men heldigvis med masser af billeder:)
Øverst er effekten med de identiske dukker i identiske stillinger ret fin, især når de så ovenikøbet har fået de sjove prikker malet på sig.
Det er fra Louis Vuittons samarbejde med kunsteren Yayoi Kusama.
Ellers er dukkerne porcelænshvide. De har ansigtstræk, men de er ikke yderligere menneskeliggjort fx ved at farvelægge deres ansigtstræk. De har ingen hår, og de er derfor en slags mellemting mellem den abstrakte dukke og den menneskelignende dukke. Lad os tage endnu et eksempel fra den kollektion, men fra et anden vindue...
LÆS MERE EFTER HOPPET
...Men her har de fået lidt mere tøj på:)
Lanvin bruger rigtig ofte humoristiske virkemidler i deres kampagner, så det skal butiksvinduerne og deres dukker også afspejle. Jeg synes, at det er helt vildt fint, at alt her er ensfarvet og så endda i en lilla pink. Barnet har intet ansigt, mens kvinden har et enkelt "kunstnerisk" ansigt (damn, jeg kender ikke de rigtig begreber inden for "mannequin"-snak:)), der ikke er naturligt eller ligner et rigtigt ansigt.
Et lignende eksempel ser vi her hos Gucci. Her er det bare fire forskellige farver i stedet for én... Jeg gætter dog på, at dukkerne har fået en gang nylon over hovedet og ikke er blevet malet blå, hvid, gul og pink. Umiddelbart har dukkerne ingen ansigtstræk, selvom den hvide dukker ser lidt ud til at have en næse?
Denne mannequin er også fra Lanvin og man bruger den samme type dukke som den pink, men her giver man hende hår og overdrevne falske vipper påklistret alt for langt nede i ansigtet for at give dukken et ekstra sjovt, tegneserieagtigt look.
Også Zara kan være med på det lidt tegneserieagtige...
Her er dukkerne helt sorte, hvilket står godt til de farverige kjoler fra Versace. Hovederne er lidt forlænget tenderende til æggehoveder... Dukkerne er ellers samme mærke som Lanvin. Skal vi gætte på Schlappi?
Her har vi igen Lanvin med et vindue fra den indeværende sæson (aw13). Her har man rekreeret kampagnen med Edie Campbell, men brugt en hovedlæs mannequin og ladet hende holde en oversize maske op foran sit should-have-been-there ansigt. Godt fundet på. Meget inspirerende, sjovt og flot.
Apropos sjove ansigter - her har vi nogle mannequiner fra en Prada-udstilling. Dukkerne har egentlig bare et ovalt, blankt ansigt uden ansigtstræk... men så har de fået påmalet et par Disney-agtige øjne. Meget tegneserieagtigt i hvert fald. Øjnene er med til at understrege den humor, som Prada benytter i sine kollektioner - vi ville nok ikke se den slags gimmicks hos Hedi Slimanes meget seriøse Saint Laurent-univers.
Anna Suis mannequiner har også fået påmalede øjne og mund på et ovalt hoved, der kun har en næse. Anna Sui er endnu et quirky brand. Det må godt være lidt piget og ungpigeagtigt. Den påmalede metode gør, at man kan lege lidt. Man kan se, at dukkerne bagved blinker og har en lap over det ene øje. Det kan fjernes og males om til næse sæson, hvor øjenskyggen måske skal være blå i stedet.
Én mere med påmalet ansigt... her er det Moschino med øjenvipper, der ligesom hos Lanvin ikke sidder helt rigtigt. Igen: Moschino er et humoristisk mærke, der altid har et over the top tema med hver kollektion.
Det mest almindelige er nok i øjeblikket den hovedløse mannequin - ofte i hvid, sort, perlemor eller som her lyst metallic, der gør dukken alder- og etnicitetsløs.
Man kan selvfølgelig godt gøre sin mannequin unik, selvom hun ingen hoved har... fx ved at gøre halsen længere og give hende indbyggede wedgehæle. En meget elegant mannequin, ikke sandt?
I vinduet her kombinerer man den hovedløse dukke med den meget livagtige dukke, hvilket giver en god effekt, fordi kjolerne til gengæld er så ens. Kjolerne er fra Alexander McQueen, men det er vist nok et vindue fra et stormagasin.
Et alternativ til den hovedløse mannequin er som her hos Miu Miu at lave et form for hoved... fordelen er, at dukken stadig kan have ørenringe på!
Man kan også give sin mannequin en taske som hoved? Er det mon endnu en udstilling? Vi har i hvert fald at gøre med et LV-look forrest...
Her er vi igen på en udstilling med LV. Det ser godt ud med Diskukugle-masker med fjer-mohawk:) Men det er lige ved at stjæle opmærksomheden fra tøjet. I en butik ville det være knapt så smart? Jeg ved det ikke.
Apropos mohawk, Fendi genbrugte catwalkstylingens Fur-hawk i dette butiksvindue. Mannequinnen er hvid med ansgitkonturer, men kun læben er blevet malet op i en mørk farve. Det giver en cool grafisk effekt.
Et alternativ til den hovedløse dukke er det ovale, blanke ansigt uden ansigtstræk... uden påmalede øjne og hatte som hos Prada. Her er det Pucci.
Hos Diesel her har dukkerne heller ingen ansigttræk, men de har dog fået en paryk. Det hjælper med at give et samlet indtryk, hvis der ikke er så stor sammenhæng i tøjet.
Jeg kender ikke mærket eller butikken her, udover at det er fra Dubai... Dukkerne ligner noget fra en Tim Burton-tegnefilm. De er ret fine.
Ja, for man kan jo også variere sine dukker på andet end ansigtet.
Man behøver jo faktisk hverken ben, arme eller ansigt... man kan bare hænge en gine ned fra loftet. En meget populær måde at vise mere minimalistisk tøj, hvor også butiksudsmykningen skal være så enkel og steril som mulig.
Så er der disse dukker fra Louis Vuitton, der har kugleled. Lidt ligesom den der klassiske dukke, man tegnede efter, når man skulle lære at tegne mennesker i bevægelse.
Nu skal vi lige bruge lidt tid og et par billeder eller fire på Prada. Deresflagskibsbutik på Manhattan er nemlig nærmest gået hen og blevet en turistattraktion på grund af deres store trappe, hvor mannesquinnerne tager opstilling på til tider meget imponerende vis (den blevet selvfølgelig også dokumenteret på værdig vis i Sex & The City - the tv-show).
Øverst har vi nogle hvide mannequiner med optegnede læber og en styling, der ligner stylingen fra kollektionens modeshow.
Indbygget hår... You like?
De tre billeder her er også fra Pradas Soho-butik, og er fra en udstilling fra foråret, der viste kostumerne fra The Great Gatsby, som Prada stod for. Her var ansigterne helt hvide, men med ansigtskonturer og forskellige headpieces fra filmen.
Nu må vi hellere lige se på Chanels mannequiner... de er nemlig så realistiske, som dukker kan blive. Dukkerne er formegentlig modelleret over levende modeller. Fx ved jeg, at Erin O'Connor er blevet brugt på et tidspunkt (hun blev nævnt sammen med et par andre modeller i en Vogue-artikel om mannequindukker), og de her dukker har lidt hendes næse!?
Med en mannequin, der er så livagtig, kan man også sælge makeup og beauty trends. Men dukkerne skal være gode for at det ikke kommer til at se enten antikveret eller billigt ud.
Her har man fx valgt at bruge samme styling inkl hår og makeup som i modeshowet.
^Dior går også den realistiske vej, men dog ikke helt så naturligt som Chanel.. Hun er meget hvid, og der er et grafisk element i optegningen. Men læg mærke til de kunstige vipper. De er altid til stede, når mærkerne går efter menneskelignende mannequindukker.
Problemet med de meget realistiske mannequinner kan være, at der en tendens til kun at bruge "hvide" dukker... Her går H&M forrest og viser, at man sagtens kan bruge "colored" mannequindukker. Denne ligner i øvrigt rigtig meget Rihanna, synes I ikke?
Apropos Chanels labre parykker, så lad os se på lidt mere hår. Her er der elektrisk blå og rød-orange for alle penge. På en mannequin er det ligemeget, at håret går ned i øjnene:)
Her er der hår for alle pengene. Dukkerne her tilmed fået masser af makeup, kan man lige skimte på den forreste model. De ser seje ud.
I like big hair and I cannot lie...
Dette er fra en af Manhattans stormagasiner, der samtidig sender en hilsen til årets store modeustillingen på the Met om punk i moden.
Ikke engang Lady Gaga kan gøre det bedre, og lade det være punktum for denne gang. Før det bliver en hel bog;)
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
SvarSlet