onsdag den 5. november 2014

Danske Anna Lund Sørensen i russisk Vogue (og lidt om pels)


Danske Anna Lund Sørensen ser nice ud i denne cool stylede modeserie fra russisk Vogue. Der er fokus på pels på en ungdommelig og cool facon. Outfittet herover er fx lige i øjet mht den voluminøse og dekadente pels stylet over en casual t-shirt og jeans, og så giver de brune og blå farver looket et retroblødt skær. I like.
 Modeserien viser nogle af sæsonens bedste pelse fra bla Chloé og Marni. 

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg elsker pelslooket, mens jeg er belejligt udecided i forhold til selv at bære pels.
Jeg har ikke råd til pels, så jeg kan let udskyde at tage stilling. Det er nemlig ikke så let, synes jeg. Jeg er jo ikke veganer og jeg foretrækker tasker og sko i læder, så jeg skal passe på at afvise pels, "bare" fordi det er døde dyr. Så længe man ikke dræber truede dyrearter for deres pels og generelt overholder dyreetiske krav, skal man passe på med ikke at være dobbeltmoralsk, hvad angår avl og slagtning.
Pels og andre naturlige materialer er bedre for miljøet end kunstigt fremstillede materialer, så at undgå produkter fra dyr kommer med andre uheldige konsekvenser, hvis man forsøger at spille det etiske game. 
På den anden side har jeg sværere ved at legitimere, at vi dræber dyr i modens navn i forhold at dræbe for føden. Vi behøver ikke pels - en uldfrakke kan vel gøre det? Jeg har også på fornemmelsen, at ALT bliver brugt, når vi slagter køer. Jeg ved ikke, hvad der sker med resten af ræven, når vi har taget pelsen? 
Og så er der det følelsesmæssige aspekt. Det er nemmere at forestille sig søde, bløde dyr, når man ser en stor vamset pels, end når man ser et par læderstøvler eller en stegt bøf. Man bliver med pels konfronteret på en anden måde med sit valg. 
Men jeg er ikke nået en konklusion endnu. Skulle jeg crave en pels helt vildt, ville jeg nok i første omgang kigge efter genbrugspelse.

SE ALLE BILLEDER EFTER HOPPET








Ingen kommentarer:

Send en kommentar