søndag den 30. november 2014

Doven søndag - tips til underholdning


Jeg burde sætte mig til at læse, men er kronisk ude af stand til at tage mig sammen om ting, jeg SKAL, før det næsten er for sent... Så indtil videre har jeg en typisk doven søndag... Jeg tænker, at jeg vil dele med jer nogle af de ting jeg ser, hører og læser en doven søndag som denne....

- Har I hørt podcasten, alle taler om? Serial. Man bliver afhængig. Jeg har desværre ikke hørt den fra starten, men koblede mig på Bjarkes lytning midt vejs.... Journalisten forsøger at finde ud af, om en fyr er blevet uskyldigt dømt for et mord. Hun fortæller om processen i sin egen "opklaring", og vi får hver en lille tanke om hver sten vendt undervejs...

- Vi har i dag hørt 3-4 afsnit af podcasten Criminal. Her er det ikke en fortløbende historie ligesom i Serial, men et nyt emne for hver gang, der relaterer sig til mordgåder, opklaringen m.m.

- Jeg er begyndt på Treme - HBO-serien om livet i New Orleans-bydelen Treme efter Hurricane Katrina. Den er skrevet af manden, der lavede the Wire, og jeg kan godt lide stilen. Den er godt anmeldt, men set af få. Jeg er dog på det seneste blevet lidt glad for skuespilleren Michiel Huisman fra Game of Thrones + Orphan Black, så han har været med til at få mig i gang...

- Hvis man gerne vil have lidt baggrund ift Treme, så anbefaler jeg dokumentaren When The Levees Broke af Spike Lee. Den handler om Hurricane Katrina og varer fire timer... Man får det hele med. Både katastrofen forklaret, folks personlige beretninger, det politiske spil og meget mere. Katrina-katastrofen blev håndteret meget dårligt af the federal government, og argumentet lyder på, at det er fordi New Orleans er en by med mange fattige sorte, så man underprioriterede nødhjælpen.

- Hvis man vil se en lidt anden type tv-serie, så er jeg lige blevet færdig med anden sæson af Masters of Sex, og serien bliver ved med at imponere mig. Jeg kunne skrive side op og side ned om min begejstring og beundring af seriens måde at skildre mennesker på - deres kompleksitet, deres udfordringer, det tidstypiske (vi begynder i 1950'erne og kommer op i 1960'erne i anden sæson)...

- Jeg kan godt lide at høre radio, når jeg rydder op, laver mad m.m. Bæltestedet på Radio 24-7 fungerer rigtig godt til det. Værterne Simon Juul og Jan Elhøj er sjove, men faktisk også interessante og desuden sjove på baggrund af indhold - de finder nyheder og artikler fra hele verden, der er lige dele sjove og WTF.

- Vi har set en del Michael Jeppeson møder... fra dr.dk her i hjemmet. Vi har også set Agger indefra. Jeg synes, at programmet, hvor han følger nogle forsvarsadvokater var ret interessant. Samme dag så vi i øvrigt et andet dr-program, der hed Svindlerne - hall of fame, og det gjorde ret stort indtryk på mig. Især det her med den manglende empati for ofrene. At ingen af de dømte svindlere skænkede dem en tanke. Det er så fjernt for mig.

- Hvis I vil se en popcornfilm og godt kan lide space adventures og superheltefilm, så anbefaler jeg Guardians of the Galaxy. Jeg synes, at den var spændende, sjov og godt castet. En god blanding af Star Wars, Futurama og Fantastic 4.

- Har jeg ideer til læsestof? Ikke rigtigt, for hvis jeg læste, så burde jeg jo læse skoleting... Jeg vil dog sige, at jeg her i efteråret har læst novellemsamlingen Redeployment af Phil Klay og var svært underholdt, forfærdet og fanget af den. Den handler om amerikanske soldater i Irakkrigen - udsendt, hjemsendt og midt i mellem, og selvom det umiddelbart ikke falder inden for mine interesser, så var det fucking god læsning.

Der er sikkert mange flere ting, jeg kunne anbefale. Jeg bruger meget tid på film, tv og radio, som I nok kan se. Og hvis I har set/hørt/læst noget fedt, så læg endelig en kommentar!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar