torsdag den 19. februar 2015

What top models are reading at fashion week


Jeg fandt (på en tråd på tfs) en artikel fra sidste modeuge i New York om hvad nogle af modellerne læser backstage. Det er meget ventetid mellem shows, så der er god tid til at læse en bog eller to. Artiklen er oprindeligt fra elle.com. Jeg er ked af, at jeg så skamløst kopierer deres artikel, men den er sikkert alligevel forsvundet langt ind i deres web site, og nu gør jeg i det mindste også en smule reklame for Elle...
Nå, jeg kan selv godt lide at læse. Jeg læste nok mere, da jeg var yngre, men jeg udveksler stadig med stor interesse anbefalinger med venner og bekendte og skimmer som det mindste bogtillæget i Weekendavisen hver uge. På denne måde - med modellernes anbefalinger - blander jeg to interesser: mode og litteratur. Bøgerne, de anbefaler, handler dog på ingen måde om mode, så det er nok mere et indlæg om unge, pretty piger, der læser bøger;)

Let us begin:
Jeg kommenterer selv efter hver bog...


Karlie Kloss: The Old Man and the Sea by Ernest Hemingway
“I love the classics, and during fashion month, I actually have time to read for long stretches, especially when I’m traveling. And Hemingway is always so inspiring…Also, I’m reading the September issue of ELLE, of course! It’s huge, and it’s so good!”

Mig: Der er rigtig mange, som har læst Den gamle mand og havet i skolen. Jeg har desværre ikke selv læst den. Jeg har læst et par andre bøger af Hemingway. Jeg går dog ikke og overvejer at læse mere af ham inden for den nærmeste fremtid. Jeg bliver hurtigt lidt irriteret over hans kønsroller..  og så er hans karakteristiske isbjergsteknik lidt for meget noget, der minder mig om danskundervisningen i skolen. Noget med overentusiastiske lærere, der elsker at tolke tekster i ihjel. Uden fortolkning og refleksion er Hemingway ret kedelig, men der er mange, mange lag at komme efter, hvis man ellers gider:)



Edie Campbell, Playing to the Gallery by Grayson Perry
“It’s like part memoir and part manifesto, and it’s about the contemporary art world. It’s quite interesting, and it’s full of big discussions and ideas.”

Mig: Jeg kender ikke bogen, men den er sikkert vældig interessant. It-modellen Edie Campbell kommer fra en aristokratisk, velhavende familie i England, og jeg er sikker på, at en pige som hende, der omgås high society og kultureliten i London får gode fif til finkulturen. Man skal have styr på kunstverdenen, tænker jeg, i de højere sociale lag;)

Sam Rollinson, Birds of Prey by Wilbur Smith
“It’s one of those things where you start a series—these are about ancient Egypt—and then you can’t stop. This is the ninth book, and I’m still addicted to it. I love adventure stories.”

Mig: Wilbur Smith har jeg stødt på mange gange som tidligere bogopsætter på det lokale bibliotek.
Han har skrevet mange bøger. Jeg har ikke selv læst ham. Kan dog sagtens følge fascinationen af det gamle Ægypten. I mine teenageår læste jeg en del bøger om Ægypten, Oldgrækenland og Romerriger. Både romaner. Ramses-serien. En masse ungdomsbøger, som jeg ikke husker navnet på... men også tegneserier - Asterix lærte mig meget om Europas historie! 



Julia Hafström, Lord of the Flies by William Golding
“It’s very suspenseful. I think it’s like the original 'The Hunger Games'—though when people backstage see I’m reading it, they joke that it’s about the fashion industry!”

Mig. Uha, klassiker. Den er let at læse og rigtig god. Hvad sker der med unge knægte på en øde ø, der skal overleve. Hjælper de og støtter hinanden, indfører demokrati og tager rationelle, fornuftige valg... eller er mennesket uden civilisationens opdragelse i bund og grund som dyr? Jeg har også læst Hunger Games, men i forhold til bogens setting og temaer som gruppedynamik og magtforhold, så er The Beach en endnu mere oplagt reference. Hunger Games-trilogien er psykologisk slet ikke skarp nok. 


Julie Hoomans, Looking for Alaska by John Green
“It goes by really fast, which is great when you’re sitting backstage for a long time and need something to do. Also, I think it’s better than ‘The Fault in Our Stars’—I can’t wait for the movie.”

Mig: Jeg kan se, at John Greens bøger er prominent udstillet i boghandlerne, så de må være populære. Jeg har kigget lidt på dem, men de har ikke rigtig talt til mig. Jeg er heller ikke så meget for at se filmatiseringen af The fault is in our stars/En flænge i himlen, som kom i 2014 og fik fine anmeldelser. Jeg orker generelt ikke at gå i gang med romantiske film med epic love and all that, som ender med, at den ene part dør.

Paulina King, The Fault in Our Stars by John Green
“If you go backstage at any show, you’ll see girls reading it in every language! But it’s so sad. You’ll just cry and cry. So you can’t read it after you’re done with makeup.”

Mig: John Green igen. Sjovt at tænke på de mange oversættelser... 


Ola Rudnicka, Proust: A Reader
“My old teacher suggested it to me. We read a bit of it in school, and I thought it was so interesting I wanted to read more! I’d show you my favorite part, but this translation is in Polish.”

Mig: Ambitiøs læsning. Jeg har aldrig selv læst Proust. Jeg har det nok med ham, som jeg har det med Joyces Ulysses. Man læser det ikke for nydelsen, selvom man sikkert godt kan se, at det er dygtigt skrevet og sine steder meget smukt, indsigtsfuld og alt det der, men det er ikke pageturners, som jeg har forstået det... det er litteraturens svar på et marathon, og man gør det mest af alt for at kunne sige, at man har gjort det. Jeg er altid lidt på vagt, når folk fortæller, at de læser Proust: Er de prætentiøse eller oprigtigt optaget af ham? Jeg tænker kun den slags tanker, fordi jeg selv ville tilhøre første gruppe af prætentiøse wannabes, såfremt jeg gik i gang med bogen. Jeg ville sige til folk, at jeg læste Proust, selvom jeg faktisk kun læste to sider i måneden, og i mellemtiden slugte et dusin halvdårlige bestsellers. 


Vanessa Moody, The New York Times
“I try to read the front page of the newspaper every day so I know what’s going on. It’s easy to lose track of things when you’re traveling so much, and it’s so important to stay informed.”

Mig: Jeg kan godt lide hende tankegang, selvom jeg ikke selv ville købe en avis, hvis jeg kun fik læst forsiden... Hvis man kun går efter et overblik, så kan nettet vel hurtigt opdatere én? 
Jeg kan dog godt forestille mig, at modeugerne er en osteklokke, hvor man skal gøre en ekstra indsats for ikke at glemme omverdenen.

Dasha Gold, Crime and Punishment by Fyodor Dostoevsky
“Dostoevsky is always good.”

Mig: Fantastisk bog. Jeg har aldrig mødt nogen, der mener noget andet. Det er en bog, som mange, jeg kender, der normalt ikke læser, har læst. Jeg kan kun anbefale den... Burde læse noget mere af ham..

Mariana Coldebella, The Yellow Eyes of Crocodiles by Katherine Pancol
“I was shooting for Zara in Spain, and [another model] was reading this…. I got the book five days ago… a lot of people said it’s boring but I don’t know, it really got me! I heard there was a second part of the book, and I can’t find it. ELLE, help me find this book, please!”

Mig: Jeg kender den ikke. Jeg kender heller ikke forfatteren. Gør I?

Britt Bergmeister, Z: A Novel Of Zelda Fitzgerald by Therese Anne Fowler
"I’m currently reading 'Z,' a fictional novel about Zelda Fitzgerald. I also I loved 'The Paris Wife.' I’m really into novels set in Europe."

Mig: Den har jeg hørt om. Den skulle være god. Den vil jeg huske...

Kai Newman
“I can’t remember what I’m reading right now—I can’t even remember what day it is!”

kilde: elle.com/ the fashion spot

Ingen kommentarer:

Send en kommentar