tirsdag den 2. februar 2016

Modekampagner spring / summer 2016: Part IV



Så gælder det fjerde del af min præsentation af årets modereklamer. 
Først har vi MaxMara, som er sjov af flere årsager. Først og fremmest fordi modellen er dansk. Det er selvfølgelig Freja Beha, som læsere af min blog bør kende, for jeg skriver tit om hende/viser modeserier med hende. Dernæst er det en af de brands, der reklamerer i danske blade, så selv hvis du ikke køber udenlandske magasiner som mig, kan det være du falder over billeder fra kampagnen? 
MaxMaras kampagner er aldrig OMG-materiale (so to speak), men inkluderer en fotogen model i et studio, hvor man tydeligt kan se tøjet. Det er ikke første gang, at Freja Beha er i front for mærket, og jeg må indrømme, at jeg foretrækker forrige kampagne over denne. Den var mere cool. Jeg kan nu også godt lide denne - jeg er altid fan af Freja for anything!



^Stella McCartney: Det er ikke nogen overraskelse, at Natalia Vodianova er i front for Stella McCartney. Det har hun været i snart mange kampagner inklusiv de sidste cirka tre sæsoner. Det er til gengæld en glædelig overraskelse, at italienske Mariacarla Boscono også indgår i kampagnen. For det første fordi jeg virkelig godt kan lide Boscono. For det andet fordi hun ligesom the Vod er over 30. Derudover husker jeg, at jeg læste om Mariacarla, da jeg boede hjemme, ikke var særlig gammel og tænkte, wow, hun er flot og ser speciel ud, da der var billede af hende i Jyllandsposten i forbindele med modeugerne i Paris. Hendes navn stod under hendes billede, og jeg tænkte, wow, Mariacarla er måske det flotteste navn ever! Jeg synes stadig, at det er et flot navn, men måske ikke lige så meget som dengang, men ja, hun var var blandt de første ikke-supermodeller, jeg lærte at kende og tænk, at hun stadig booker så mange kampagner.
Nå lang historie... Men jeg kan igen igen godt lide Stella McCartneys kampagne. Fotograf Harley Weir er et godt match med SM.

^Bally: Det er måske ikke et af de brands, som fleste danskere kender, men jeg har et forhold til det, fordi min mor havde nogle superfede sko fra 70'erne fra mærket, som jeg sled godt og grundigt i stykker i gymnasiet. Min yndlingstaske er også fra Bally, og deres skodesign tidligt i sidste århundrede er ret fantastiske. 
Deres nuværende design har jeg faktisk meget lidt indsigt i, men de reklamerer troligt sæson efter sæson i de store magasiner og har skiftet "stil" flere gange i de senere år. På det seneste er det Alasdair Mclellal, der har skudt kampagner. For anden sæson i træk hedder modellen Edita Vilkevicuite, og resultatet er vældig fint. Hvem kan ikke lide friske dage med sol, der varmer. Sådan føles det i kampagnen, og jeg får en absurd lyst til forår i Berlin (ikke at jeg tror, at kampagnen er skudt i Berlin), for jeg husker gode dage i Berlin i den slags vejr. Stylingen er fin, og Edita er køn.



Calvin Klein har supermange forskellige linjer - CK (Grey Label), Calvin Klein (White Label), Calvin Klein Jeans, Calvin Klein Underwear, CK Sport.... og ikke mindst Calvin Klein Collection, som er den eksklusive linje, der bliver vist under modeugerne. Det er svært at finde rundt i, og de billigere linjer er meget billige, hvorfor man ikke skal forveksle de forskellige linjerne og tro man gør et godt køb... 
Calvin Klein plejer at lave forskellige kampagner for alle linjer, men jeg tror, at de har lavet én samlet kampagne denne gang med rigtig mange forskellige billeder. Hvis jeg tager fejl, og der kommer en Collection-kampagne, så poster jeg den herunder. 
I den store kampagne medvirker talrige stjerner samt modeller, og jeg har prøvet at vælge nogle billeder ud, som måske inkluderer Collection-design (?).
Øverst har vi sangerinden FKA Twigs, og nederst har skuespillerinden Klara Kristin, som jeg faktisk tror er dansk. Hun var med i den meget omtalte franske film Love af instruktøren Gaspard Noé og er nok mere kendt i udlandet end herhjemme. Hun har også medvirket i en Saint Laurent-kampagne, så gang i hende.
Udover Klara Kristin er der også i den store kampagne et billede af den danske model Laura Sørensen, så der hele to danskere med i kampagnen. Ikke dårligt.




Ralph Laurens kampagne i foråret adskiller sig lidt for de vanlige RL-kampagner ved at være i sort/hvid. Kampagnen er skudt af Bruce Weber, og den er meget elegant. Det kommer sig nok af en kombination mellem Ralph Laurens overklasse-feel, sejltemaet og så sort/hvid-effekten. Jeg ved endnu ikke, hvem modellerne er, men det ligner godt nok danske Regitze Christensen, som i så fald har tre store kampagner under bæltet i denne sæson. Jeg opdaterer, når jeg er sikker. Update: Regitze Christensen er en del af Ralph Laurens cast. God sæson for hende!


Peter Copping hos Oscar De La Renta har skruet på de rigtige knapper i forhold til til kampagner, da han kom til efter nu afdøde Oscar de la Renta-himself. De minder om de gamle kampagner, bare lidt mere elegante, expensive og smukke. Carolyn Murphy afgiver Grace Kelly-vibes, og det er sjovt at se et moderne brand være så gammeldags upscale. Alle andre vil være ungdommelige og rå og vilde. Chanel deler sikkert mange kunder med Oscar de la Renta, men brandingen er meget anderledes. Det er smukt for os andre at se kampagnen her, men looket må mest af alt må appellere til socialite ladies who lunch, som ikke går efter det moderigtige, men tøj, der lever op til konventionerne, til alle deres sociale events og parties.




Burberrys kollektion er som altid fotograferet af Mario Testino med modeller, der formegentlig mestendel stammer fra Englang og skal give en balenceret følelse af young, hip and heritage. Det er første sæson, at Burberry har skrottet de forskellige navne påunderlinjerne. Fx plejede runway-kollektionen er befinde sig under Prorsum-navnet, men nu heddet alt bare Burberry. Der er dog stadig i princippet forskellige linjer; nu bare differencieret gennem farven på mærket i kraven samt prisen. Det kan vi ikke se i kampagnerne, så her kan de være svært at se, hvilket tøj, der bliver brugt på billederne. Det er dog disse billeder, der er blevet vist i de forskellige versioner af Vogue, så mon ikke at det primært er tøj fra den moderigtige runway-kollektion?



Der er faktisk to set kampagner for Givenchy denne sæson, men da jeg kun har set disse to billeder i bladene, så får I dem. Det andet set viser en gruppe af nye modeller. Modellerne på disse billeder er gamle kendinge - supermodeller, vil nogen måske sige: Natalia Vodianova, Mariacarla Boscono, Gemma Ward, Iselin Steiro, Candice Swanepoel, Joan Smalls og Lara Stone. Det er en udmærket kampagne fra Givenchy, men simpel. Tøjet er i denne omgang sort og hvid, og det giver selvfølgelig også en mere ren i looket kampagne.


Dejligt at se en kampagne fra Emilio Pucci, der først for få år siden begyndte at lave kampagner af denne slags og har været en smule uregelmæssig med dem efterfølgende. Med denne kampagne man også endnu tydeligere se, at Peter Dundas har forladt Pucci, og der er en ny designer i folden. Den nye designer hedder Massimo Giorgetti. Han er mere quirky, mindre sexet og sigter muligvis en lidt yngre feel? Første kollektion fik en lidt blandet reaktion, men nu må vi se. Kampagnen ser fin ud.



Sacai er det nye smarte mærke, som har taget moderedaktører med storm, og hurtigt er blevet en del af de mærker, der med selvfølgelighed får exposure på den store scene. Derfor tager jeg også kampagnen med i dette indlæg. For trejde sæson i træk gør Sacai brug af den australske model Julia Nobis. Konceptet er det samme som tidligere sæsoner, men det er måske også klogt som nyt mærke at slå en identitet fast, før man begynder at eksperimentere med kampagnekoncepter. Sacai gør meget brug af at fusionere to elementer/stilarter, der egentlig føles lang fra hinanden, men får nyt liv i en hård/blød urban facon. Det er ret cool, og man får både følelsen af genkendelighed og nytænkning. Kampagnen er både lidt kedelig og lidt cool.




Denne kampagne gør alt for, at jeg som person ikke skal tiltrækkes af Diane Von Furstenberg som brand. Jeg er hverken vild med logo, farver eller tøj. Jeg er ikke stor fan af Karlie Kloss - slet ikke når hun skal agere smilende kommerciel model, så bliver det sickly American sweet på en måde, der slet slet ikke virker for mig. Lyset og fotoredigeringen efterlader mig også kold, så ja, jeg har det lidt svært med denne kampagne, der er en blanding mellem at være too girly og too old.




 Hermès: Jeg glæder mig til at se billederne på print, for de kan både vise sig at være rigtig flotte eller lidt bland; det er svært at se ud fra disse digitale billeder. Sophia Ahrens er model for brandet i denne sæson. Man ser hende ikke så tydeligt på billederne, men jeg kan nu godt lide hendes look normalt, så det er et godt valg, tænker jeg. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar