søndag den 19. juni 2016

j.w. anderson BH


Sæsonens bh kommer helt sikkert fra j.w. anderson - den hippe designer fra London.

 Bh'en fremhæver modellernes spinkle kroppe, så et par af billederne herunder er lidt pressede for selv mig, der ellers er blevet lidt immun i forhold til tynde modeller. Dengang Cover i Danmark fik en tur i medierne på grund af en meget tynd model i en af deres modeserier, havde jeg overhovedet ikke tænkt over det, selvom jeg havde set modeserien. Jeg ser det simpelthen ikke, før nogen påpeger det for mig, men jeg ser det altså trods alt på et par af billederne herunder. 

Min holdning er nok, at mennesker først og fremmest ikke skal måle sig med modeller i bladene. Lige præcis model er "støjstativer" og skal se fantastiske ud altid fra alle vinkler og i alt slags lys, når de viser tøjet frem, og der er det nemmere med kantede modeller end mere runde og bløde modeller, for det er nemmere at få dybde i billeder med nogle kanter. Det er i hvert fald én grund, som får mig til at acceptere normen med høje, tynde modeller.
Vi "almindelige" mennesker skal helst "bare" se sunde og dejlige ud i virkeligheden, så vores forbilleder bør findes andre steder end i modebladenes modeserier.

Man kan ikke forvente modeverdenen skal være demokratisk i sine kropsidealer. Det kommer aldrig til at ske. Det specielle - på den ene eller anden måde - vil altid blive feticheret af modeverdenen. Moden vil ofte være et sted for ekstremer. Det inspirerer. Modeller er meget tynde i øjeblikket, men modellernes fysik ændrer sig meget i forhold til tiden og stemningen, så ikke engang de fra naturens side tynde og høje piger vil altid leve op til modens idealer. Ingen kan. Modellerne selv bliver konstant kritiseret, når de er på arbejde - de får flere jobafslag end jobs. Ingen er perfekte nok. Så er det kurvet, atletisk, androgyn, petite... 
Man kan selvfølgelig altid finde nogle andre interesser, hvis det ikke behager en.

 Man kan dog godt stille krav til dem, der arbejder med de unge piger, fx at de sørger for, at modellerne er sunde og raske. Det forventer jeg som udgangspunkt. Det hjælper heller ikke modefolkets arbejde, hvis beskueren tænker mere på modellens sundhed end på tøjet eller billedet som helhed, så det bør vel være i alles interesse.

Derudover er det selvfølgelig rigtig godt, at der er andre kanaler, der kæmper for sunde kropsidealer. Det er dejligt, når man lærer at se sine selvudnævnte fejl som skønne skævheder. Det er vigtigt, at mennesker med sunde kroppe ikke render rundt og har det skidt med sig selv. 
Det er altid kompliceret, for det er nok et utopisk projekt at gøre alt lige smukt, men man godt lære at holde af ens egen krop samt sætte pris på andres mere eller mindre imponerende fysik - på den ene eller anden måde - uden at det skal være modsætninger.

Nå, herunder - forskellige modelkroppe med j.w. anderson bh! 


SE ALLE BILLEDER EFTER HOPPET














Ingen kommentarer:

Send en kommentar