mandag den 15. august 2016

Modekampagner a/w 2016: part III



Så er det tid til tredje omgang gennemgang af sæsonens kampagner. Nu er de fleste offentliggjort, men der er stadig nogle stykker, jeg ikke kan finde online. Der kommer nok et omgang mere senere...

Øverst gar vi Chanel, som er gået i en mere spraglet, tumblr-agtig retning med collage style og kladehæfte-udsmykning og udnknaldede farver og lidt manga-look hjulpet på vej af den italienske model med de store langt fra hinanden, Mariacarla Boscono. Modellen Sarah Brannon medvirker også, men hun ligner nu mere en anden Chanel-muse Ines de la Fressange. Jeg kan nu ikke lade være med at tiltrækkes af farverne og friskheden og at hele billedet fyldes ud.. Det ser godt ud i blandene.


Louis Vuitton har efter Nicholas Ghesquiere kommet til nummereret deres hovedkollektioners kampagner og vi er altså nået til nummer 5. Hvor 1-4 havde tre forskellige fotografer inde over, så er denne udelukkende fotograferet af Bruce Weber. Jeg gætter på, at det er fordi man har så mange forskellige kollektioner og kampagner i gang hele tiden, at man alligevel ikke kunne nå at bruge alle kampagnebilleder, før næste koncept skulle skydes af, så nu nøjes man med én fotograf og fokuserer på de billeder. Der er dog stadig to kulisser - et studio og noget kørebane-landingsbane med noget sci-fi- agtigt køretøj i baggrunden. Der er en stor håndfuld modeller med sammen med skuespiller/popstjerne Selena Gomez, som er endnu en it-girl i hus hos Louis Vuitton. Ambassadører tæller allerede Alicia Vikander, Michelle Williams, Lea Seydous og nu også Selena Gomez. 




Den danske model Frederikke Sofie Falbe Hansen har en rigtig god kampagnesæson med i hvert fald 5 gode kampagner, og den ene tæller Chloé, hvor hun passer godt ind med sit store lyse krøllede hår. Der er både inden- og udendørs billeder i klassisk Chloé-stil. Jeg kan godt lide ideen med Chloés kampagner, men de har ikke rigtig ramt noget magisk med de seneste kampagner; blot understøttet den fornemmelse, man har ift brandet. Det er muligvis nok, men jeg tror, at de kan få mere ud af det.



Jeg kan ret godt lide Sonia Rykiels kampagne i år på grund af modellernes tvillingeeffekt grundet den ens styling samt eiffeltårns-modellen i baggrunden samt billedernes perspektiv. Jeg mangler måske stadig lidt mere legesyge hos Julie de Libran, der er chefdesigner for brandet nu. Hun laver lækkert tøj, men ift Sonia Rykiels arv, skal der lidt mere... glæde og sillyness ind. 70'er stilen han de Libran temmelig meget nailet.




Jeg ved ikke, om jeg helt forstår Stella McCartneys kampagne. Ja, hun bruger ikke noget fra dyr - hverken læder, skind eller pels, men det er lidt en sjov måde, at hun har valgt at skrive det på. Derudover har hun fravalgt sit navn og logo og blot brugt et hashtag #stellacares . Man må formåde, at hun regner med, at folk ved, hvem der er tale om. Tøjet føles helt ude af fokus, og selvom jeg rigtig godt kan lide modellen Amber Valetta, så ved jeg ikke, om hun helt kommer til sin ret her.





Ralph Lauren har det med at forelske sig i en blond model, som han så bruger igen og igen, og i øjeblikket er det modellen Sanne Vloet, som vist er med i sin fjerde kampagne for Ralph Lauren Collection. Cindy Bruna medvirker også, og det er en helt klassisk kampagne fra det amerikanske mærke, som ligner kampagnerne for fem år siden til forveksling. Det gør mig ikke så meget. Det ser jo fint ud.


^Lad os også lige tage undermærket Polo Ralph Lauren med, fordi den også bliver vist i alle de store magasiner og så måske ikke mindst fordi den danske model Regitze Christensen er en del af castet (hun slænger sig på sidste billed). Den lægger sig tæt op af storesøster Ralph Lauren Collection, så der er ikke så meget at sige til den, men herover kan I i hvert fald se lidt eksempler fra kampagnen!




Julia Nobis er model for Jil Sander, som er helt simpel, minimalistisk, nedbarberet, kontrolleret kampagne, der gør, hvad den skal, og bruger Julia Nobis som hun er bedst. Som kølig, arististokratisk persona i perfekt less-is-more kreation. Det er ikke den mest spændende kampagne, men den fanger Jil Sander, som den skal.




For første gang i lang tid, så er Tommy Hilfigers kampagne en helt simpel studio-kampagne med 1-2 modeller, og selvom vi ikke har haft gang i Hilfiger-familien i et par sæsoner nu, så har de seneste kamapagner alligevel bygget videre på den stemning og livsstil, som de mange kampagner med "Hilfiger-familien" har skabt. Når jeg skriver Hilfiger-familien, så er det ikke den "rigtige" Hilfiger-familie, men en masse modeller af begge køn og alle aldre, som er blevet fotograferet i amerikanske old money-scenarier. Med Gigi Hadid som ny kampagnepige prøver man nok at appellere til et yngre, instagram-elskende segment uden de store romantiske ideer om old money America, men jeg savner de gamle kampagner. 



Sportmax plejer at skifte modeller hver sæson, men denne gang har de beholdt Mariacarla Boscono samt layoutet fra sidste sæson. Forskellen ligger mest i ja, en ny kollektion samt en lidt anden frisure til Mariacarla. Egentlig kan jeg godt lide, at Sportmax introducerer en ny model hver sæson, men når det nu skal være, så virker konceptet her også for mig.


^Når nu vi har Sportmax, så lad os også tage storesøster MaxMara med, som har valgt modellen Odette Pavlova fotograferet af Steven Meisel. Det er en typisk MaxMara-kampagne. Fotograferet i et studio med klare farver, og den virker ret fint, selvom den også er lidt kedelig. Man må dog sige, at Meisel kan få meget ud af lidt og Odette er ganske fotogen. 



Det er svært at se på de valgte billeder, men danske Josephine Skriver er en del af Balmains kampagne-cast i denne sæson. Der er nu en del modeller med, fotograferet i sort/hvid og lidt utydeligt. På øverste billeder ser vi Kanye West blive skubbet af topmodellen Joan Smalls, så også han er med.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar