fredag den 16. september 2016

Questions for myself september 2016



Det er et år siden jeg sidst "har svaret" på nogle faste spørgsmål om ting, jeg kan lide og den slags... Lad mig prøve igen, da jeg nu er i en helt ny situation. Jeg er flyttet. Fra en fælles lejlighed med Bjarke til et lille værelse i en lejlighed hos en mor og datter. Bjarke er flyttet til Kina i et år, og jeg er vel del man i gamle dage kaldte en græsenke. Jeg skal skrive speciale, hvilket er svært at tage sig sammen om. Jeg har ikke meget selvdisciplin, så det er en øvelse. Anyways, jeg copypaster spørgsmål fra tidligere indlæg. Så må man jo selv gå tilbage og se, om jeg ændrer mig eller er den samme som altid!

Min stil? Jeg kan godt lide simpelt tøj i hverdagen - en tshirt og et par bukser eller nederdel, en kjole og en cardigan osv. Nemt tøj, som er rart at have på. Fordi jeg bor i Danmark, hvor vejret skifter hele tiden og ofte flere gange om dagen, så er min stil nok også meget funderet i lag - man kan hurtigt tage tøj af og på og få det enten køligere eller varmere. Jeg tænker altid meget i lag. Man skal altid kunne have en jakke over en kjole eller trøje, så der er grænser for, hvor kompliceret mit tøj kan være. Sådan noget som kortærmede bluser i strik eller høj hals giver ingen mening for mig. Heller ikke asymmetriske bluser med et langt ærmer og en arm fri, giver mening pga vejret. Enten har den ene arm det varmt, eller også fryser man den anden, tænker jeg altid. Anyways, et hverdagsoutfit vil meget tit bestå af en ensfarvet langærmet t-shirt eller en med striber sammen med en nederdel eller et par bukser, gerne cropped. Hvis jeg skal i byen, vil jeg gerne se lidt mere festlig ud, så der er jeg tit i kjole eller i hvert fald stylet lidt mere specielt. Derudover spiller humøret ind. Hvis man ser mig i sort, oversize tøj, så er jeg nok en smule træt af mig krop og vil gerne gemme mig lidt?!


Designerfavoritter? Jeg køber selv mest tøj i H&M og & Other Stories m.m. Jeg køber dog i perioder også tøj på Trendsales, så jeg har også lidt mere fancy mærker som Marni, Isabel Marant og Stine Goya i mit skab, men det ville jeg ikke have råd til fra nyt. Jeg er dog ikke nogen mærkesnob. Jeg køber, hvad jeg kan lide, og de billigere kæder er ganske fine, når man har lært de forskellige materialer at kende og ved, hvad der holder, og hvad der ikke gør. Det gode ved "billigt" tøj er, at det er lavet til maskinvask, og det sætter jeg stor pris på. Dyre mærker har det med at bruge materialer, der skal "dry clean", og det finder jeg superirriterende. 
Hvis jeg havde de penge i verden, man kunne bruge, så ville jeg nok shoppe en masse hos Prada, Miu Miu, Isabel Marant, Burberry, Chloé, Céline, Louis Vuitton og Gucci m.m.. Jeg er dog på sin vis glad for, at min slatne økonomi har lært mig at købe genbrug og være fornuftig omkring mit forbrug, for jeg tænker tit over, at al den tøjproduktion i verden belaster miljøet. Til at starte med var det mest af nød jeg købte second hand, men nu ser jeg også en større værdi i det.


Stilikoner? Jeg ledte nok mere efter inspiration i andres stil tidligere, hvor jeg stadig var mere søgende i forhold til, hvem jeg selv var, og hvem jeg gerne ville være. Nu kører det hele lidt mere på autopilot på godt og ondt. Jeg var altid helt vild med Audrey Hepburn som yngre og senere mange af Frankrigs smukke stjerner som Brigitte Bardot og Francoise Hardy. Der er dog smukke, stilfulde mennesker fra alle årtier og alle stilarter, og jeg lader mig inspirere lidt af det hele. Jeg bliver dog lige så tit, hvis ikke oftere, inspireret af films og tv-seriers universer.

Min yndlingstaske? Jeg har en Bally-taske købt i genbrug, som er ret perfekt, men som jeg kan se bliver mere og mere slidt for hver dag på en knap så pæn måde som tidligere. Den er blå, i blank læder, har en cross-body-hank og et lille pænt logo i "guld". Jeg kunne godt tænke mig noget lignede næste gang. Min sorte H&M-taske, som jeg også har brugt i 15 år, har en defekt lynlås, så jeg er lige så stille begyndt at kigge efter en afløser til de to tasker. Da den ikke kan være for dyr, så er der mange mærker, som er out of my league, men jeg tænker faktisk over mærket, når det gælder tasker. Særligt hvis der er et logo på, som der jo er på mange tasker. Når det gælder tasker, er der mange mærker, jeg ikke gider associeres med. Hvis man ikke kan se, hvor tasken er fra, så er jeg ligeglad. Jeg kunne godt finde på, at finde en taske i & Other Stories eller lignende i god kvalitet uden logo.  Jeg synes også, at Coach laver mange pæne tasker i øjeblikket. Tiger of Sweden har en i denne sæson, som er fin. 

Smykker? Jeg går stort set aldrig med smykker. Jeg kan en gang i mellem finde på at tage en halskæde på, men det er sjældent jeg tænker over det i hverdagen. Jeg kan ikke lide ting omkring håndledet. Det irriterer mig. Ringe irriterer mig også. Jeg har ikke huller i ørerne eller andre piercinger for den sags skyld, så ja, jeg bruger ikke særlig tit smykker. Jeg er dog ret vild med øreringe og lige nu også næseringe, så jeg burde måske snart få gjort noget ved de ører der.

Skønhedsprodukter? Jeg har haft perioder i mit liv, hvor jeg gik vældig meget op i alt med beauty, selvom jeg altid har været en less is more. I øjeblikket bruger jeg dog næsten ikke noget udover det mest basale som shampoo og shower gel samt en ansigtsvask. Min hud fucker stadig med mig, og jeg har nok givet op og tænker lidt, at jo mindre man gør, desto mindre fucker jeg det selv mere op. Jeg har rigtig mange hudproblemer og store cystiske bumser, der borer i mit ansigt og giver hovedpine, gør det umuligt ikke at røre, giver sår og sidenhen ar, men et par år hos hudlæge gjorde ikke det store, og jeg har ikke fået taget mig sammen om at lave en ny tid i lang tid, da ventetiden er åndssvag lang, når man ikke er inde i systemet. Mine bumser er helt sikkert forbundet med min menstruationscyklus, for bumserne kommer tit i klumper på de samme tidspunkter om måneden, hvorefter en periode uden nye bumser følger. Jeg når hver måned at tænke, at nu vender det, nu bliver min hud pænere, men så kommer et nyt batch dunkende bumser rundt i mit ansigt og på min ryg, og så får jeg lyst til at gemme mig under dynen igen. Så ikke så meget skønhed for mig!



Makeup? Jeg går kun sjældent med makeup. Egentlig burde jeg dække mine bukser og ar med makeup, for det giver lidt mere selvtillid, men omvendt gør det som regel altid huden værre dagen efter, så jeg lader oftest bare huden... trække vejret (er det ikke altid det, som skønhedsguruer siger?). Jeg bruger dog lidt til fest og festligheder .. and when I feel like it. Jeg leder altid efter en ny dækstift. Den, der med et enkel lag dækker det hele, mens det ser naturligt ud... Den findes ikke, skal det siges, men jeg leder alligevel.
Jeg bruger måske lidt gel til øjenbrynet og en mascara, men det er virkelig meget lidt makeup, jeg bruger i øjeblikket. Selv til fest. Jeg gider ikke bruge tiden på det. 

Musik? Jeg plejede at være en af dem, der altid kendte den nye musik og undersøgte gammel musik og var enormt opsøgende. Jeg plejede at gå til mange koncerter og i det hele taget være meget interesseret i musik. Lige nu er det desværre ikke noget, jeg bruger særlig meget tid på. Når jeg er hjemme, vil jeg hellere høre podcast, hvor folk taler om forskellige emner. Jeg vil hellere se film, tv-serier eller dokumentarer end høre musik, så jeg får virkelig ikke hørt særlig meget. Måske kommer det igen snart? Jeg havde dog en periode for et par måneder siden, hvor jeg hørte Django Django ret meget?



Litteratur? Mens jeg skriver speciale, tør jeg ikke læse frilæsning, så min interesse for litteratur er lidt på stand-by. Når jeg bliver færdig med mit studie, så regner jeg dog med at være tilbage i bøgernes verden igen med en god bog i ny og næ. Jeg har pakket de fleste bøger, vi har, ned i kasser og sendt dem til opbevaring, mens Bjarke er i Kina, men jeg har beholdt et par stykker, jeg gerne vil læse, når jeg får tid fx Zadie Smiths N-W og Hilary Mantels Bringing up the Bodies (jeg var ret glad for 1'eren Wolf Hall). Jeg skal også læse den nye Harry Potter-bog (eller Harry Potters-barn-bog), når jeg får tid. Jeg vil også gerne læse The Girls af Emma Cline, som er blevet hypet helt vildt denne sommer.

Film? Jeg ser ikke så mange film i øjeblikket. Lige nu har jeg kun HBO Nordic, som ikke har særlig mange film at vælge imellem. Ikke film, jeg ikke allerede har set, i hvert fald. Når jeg er hjemme hos min mor, ser vi tit filmperler på DRK, og det er rigtig tit en fransk film, hvilket er meget hyggeligt. Jeg kan ikke lige huske, hvad den sidste rigtig gode film, jeg har set er - jeg var ret optaget af Smagen af Rust og Ben, som jeg så for ikke så lang tid siden. Jeg var også ret glad for animationsfilmen Zootopia. Her i efteråret glæder jeg mig rigtig meget til Girl on the Train, Rogue One: A Star Wars Story og Fantastic Beasts and Where to Find Them. 

TV? Jeg ser rigtig mange tv-serier. Det er en pæn blanding af krimier, fun stuff og kritisk roste serier. Jeg var vild med The Night Of, som jeg så for en måneds tid siden. Jeg hyggede mig med Roadies i sidste uge. Jeg slugte anden sæson af Broadchurch for nyligt. Jeg fulgte tredje sæson af Shetland på DR over sommeren, og det var virkelig stærkt. Jeg glæder mig til at se de nye sæsoner af Outlander og Turn. Jeg elsker selvfølgelig Game of Thrones lige som alle andre. Jeg sluger alle netflix' Marvel-serier. Jeg var også hooked på Marcella - endnu en engelsk krimi - også på Netflix. Der kommer hele tiden noget nyt, og det er dejligt. Jeg ved næsten ikke noget bedre end at blive opslugt af en tv-serie.

Radio? I øjeblikket hører jeg en masse radio, der relaterer sig til det amerikanske valg. Foruden Radio24-7s Kampagnesporet hører jeg NPR Politics Podcast, FiveThirtyEight, Slates Political Gabfest, Keepin' it 1600, Politicos Nerdcast.. og et par andre, hvis jeg hørt alle de andre. Jeg hører også en del krimiradio - danske Politiradio og true crime podcasts som Criminal, Sword & Scale, Generation Why m.m. Nogle gange er der nogle serier, jeg følger med i som fx Serial. Forleden var jeg meget optaget af Radiolab's More Perfect om sager i og om Supreme Court i USA. Jeg leder hele tiden efter nye podcasts, fordi jeg har et virkelig stor forbrug i øjeblikket. Jeg kan tegne eller kigge på billeder på nettet på samme tid, og det gør radio til en fed fornøjelse.



Kunst: I perioder går jeg rimelig tit på kunstmuseer, og jeg kan faktisk godt lide det. Jeg bliver tit ret sur på udstillinger, når de bliver for prætentiøse eller jeg ikke kan lide kunsten.. Jeg bliver dog også tit i rigtig godt humør, når kunsten virker og inspirerer mig. Jeg var senest på Louisiana, tror jeg. Jeg var dog lidt underwhelmed efter en god oplevelse på Aros samt Chicagos Institue of Art, men altsammen var nice. Jeg har ikke en kunstner lige pt, der rører mig mere end normalt. Jeg ville dog gerne se en udstilling med Egon Schiele, hvis det lige kunne lade sig give sig.

Gå-ud-steder: Åh, Aarhus bliver på den ene side bedre og bedre, og på den anden side bliver jeg ældre og er mere ligeglad... Anyways, jeg elskede at drikke dyre drinks på Skt Jørgens Apothek for et par uger siden. Jeg elskede også at drikke vin på havnen ved Vindanmark i sidste uge. Hvis man kan finde ud af, hvor Jugend holder deres fester og hvornår, så er det også sjovt, ungt, dekadent og ikke for de hellige... Bum bum. Hvis vi bare taler om at gå ud og spise, så er der også gode muligheder i Aarhus efterhånden. Spis burger på The Burger Schack, prøv en lakserilette hos Juliette og få en hurtig omgang vietnamesisk street food hos Vinoodles. Vaca Mexican Finger Food har god takeout og Haute Friture laver gode, anderledes hot dogs. Jeg kan altid godt lide maden på Englen, hvis man skal på date ligesom den Rustikke også kan anbefales her, og så er jeg vild med Chicken Kings sandwiches på Trøjborg, når det skal gå hurtigt. Der er kommet et food corner med street food nede ved rutebilstationen, som helt sikkert skal tjekkes ud snarest. Men anyways, der er masser af god mad i Aarhus. Jeg klager ikke i øjeblikket.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar