tirsdag den 17. januar 2017

Modekampagner s/s 2017: part II



Så er det tid til anden omgang at min halvårlige gennemgang af kommende modekampagner. Vi lægger ud med Prada, som for første gang i mange sæsoner bliver fotograferet af en anden end Steven Meisel dvs. Willy Wanderperre fotgraferede også pre-spring, men det er første gang han fotograferer en af årets to hovedkollektioners kampagner. Hans billeder passer dog fint ind i Pradas normale kampagner, så det er ikke noget stort skifte udelukkende baseret på billederne, men det er et stort skifte, når man tænker på, hvor meget Steven Meisel har været associeret med Vogue Italia og Prada i 25 år, og det er nu slut. Måske, i hvert fald. 
Kampagnen har fem "scenes" og en masse, masse modeller. Jeg har valgt to scener herover med to nye, unge fremadstormende modeller, den fregnede model med katteøjnene Sara Grace Wallerstedt samt den elegante, pageklippede Kris Grigaite. Jeg er glad for kampagnen. Willy Wanderperre er meget filmisk og elegant, og så lange han er on location og skyder i farver, så er jeg stor fan!



Det er anden sæson i træk (tredje kampagne i træk?!), som bliver fotograferet af engelske Alasdair McLellan for Miu Miu, og anden gang, han gør brug af collager. Det fungerer godt i denne kampagne med både unge og game modeller samt den unge skuespiller Elle Fanning i sommertøj. Især de smukke billeder under vand er utrolig smukke og stemningsfulde, og farverne er lige i min boldgade. Det er umiddelbart et succesfuldt samarbejde, Miu Miu har indgået med Alasdair. En af grundene til, at jeg også godt kan lide McLellal er, at han helst fotograferer on location og i farver, og det kan jeg rigtig godt lide. Han er meget naturlig og kan godt lide tomboys, og det gør, at vi får cool piger i stedet for prinsesser!

Juergen Teller har fotograferet årets kampagne for Céline. Den fungerer nok som den skal, og jeg kan godt lide Tellers fotografi, men der er langt fra denne til de suveræne Daria Werbowy-kampagner i begyndelsen af Phoebe Philos tid for Céline. Der er ikke offentliggjort mere end disse tre billeder samt et par closeups af accessories, så der kommer måske flere billeder, som kan trække kampagnen i den ene eller anden retning!



Det er sidste kollektion for Consuelo Castaiglioni for Marni, men kampagnemæssigt går hun ud med et brag. Det er kun fjerde Marni-kampagne, for ellers har Marni i mange, mange år ikke haft kampagner i modeblade, men alle fire har været både meget forskellige, men også meget, meget gode. Denne er helt anderledes fra sidste sæson, men tøjet, det fotografiske og det underspillede cool er igen det vigtigste frem for modellens ansigt og skønhed. 




Isabel Marant bruger altid smukke, sexede, cool modeller fra øverste hylde, og denne gang får tyske Anna Ewers for første gang lov til at være the cool Isabel Marant girl. Hun hænger ud i et køkken og er en modern day Brigitte Bardot, og hvem vil ikke gerne være det? Den går ikke over i glemmebogen som bedste kampagne ever, og den ligner pænt meget de andre franske mærker med samme målgruppe såsom IRO og Zadig & Voltaire, men jeg synes stadig, at Marant lige er lidt mere cool!!!





Jeg er glad for, at der er kommet farve på i forhold til sidste sæsons sort/hvide kampagne, og den kommer nok til at lyse flot op på glittet papir, men moden sider mig ikke det store og fotografimæssigt er der skruet godt op for kontrasten. Modellerne er A-listers og blandt klodens mest sexede, og det passer nok meget godt til Balmains image. I mine øjne bliver Balmain dog hvert år mere og mere tacky.

Disse billeder har været i bladene de sidste par måneder, og nedenfor kan I se nye billeder, for jeg ved ikke helt, hvad der er hovedkampagnen, så I får begge. På de øverste billeder er det mest accessories, der får opmærksomhed, for tøjet består mestendels af sorte klassiske YSL-jakkesæt. Sexet og badass, tror jeg, at kampagnen forsøger at kommunikere. Når Freja er med, så er jeg med! Nederst er der så mere tøj fra selve rtw-kollektionen.








Coach er egentlig et gammel lædermærke i USA, men i de sidste 2-3 år har Coach lykkedes med en rebranding, der har gjort mærket ungt og hipt. Steven Meisel har fotograferet kampagnerne, hvor han hver sæson har udvalgt de cooleste, unge modeller og sat dem i stævne i New York og gerne sammen med biler. De første kampagner var mere unikke, mens de seneste er begyndt at flyde sammen, men man kan i det mindste altid være sikker på en vis kvalitet, når Meisel er fotogaf, og jeg kan godt lide Coach' nye stil. Hvis Meisel ikke finder på noget andet næste sæson, så går Coach imidlertid hen og bliver Michael Kors' hippe lillesøster i forhold til branding!




Lanvin er et af de mange brands, som har fået ny chefdesigner, og man derfor kunne tænke sig en hel ny stil og nyt frisk kampagnedesign, men denne kampagne kunne godt have været en del af Alber Elbaz' kedeligere kampagner. Den når slet ikke hans bedste til sokkeholderne, og hvis den nye designer Bouchra Jarrar skal tiltrække sig opmærksomhed, så kræver det a bigger splash, tror jeg. Ellers forsvinder Lanvin altså bare lidt i baggrunden. Stella Tennant er et sikkert aristokratisk valg, og det er fedt nok, at midaldrende kvinder også kan være cool blikfang i en kampagne, bevares, men måske er det også bare mig, der har det svært med sort/hvide billeder på hvid/grå baggrund...




Etro har brugt modellerne Grace Hartzel og Roos Abels i deres kampagne denne sæson. Der er leget lidt med layoutet, men kamapgnen er fotograferet i et studio med med plakater fra ørkenen og tøj, der som altid fra Etro er inspireret af varmere kulturer og fyldt med prints og kulturelle referencer.



Karl Lagerfeld fotograferer altså selv sine kampagner for Fendi (og Chanel), og det er ikke altid lige spændende, men jeg er dog gladere for kulisserne her end de seneste mange kampagner. På billederne her ser I søstrene Bella Hadid og Gigi Hadid, som er kendt fra sociale medier, en reality stjerne-mor samt kendte popstjernekærester, så de er vor tids supermodeller. Det gør dem ikke altid til de meste spændende modeller, men jeg kan egentlig godt lide dem i nogle situationer. En tredje model, Vittoria Ceretti, er også med i kampagnen, og hvorfor han har brug for alle tre - særligt fordi Vittoria og Bella ligner lidt hinanden i denne kampagne, ved jeg ikke, men jeg kan bedst lide Vittorias billeder. Jeg kunne bare ikke lige finde nogen af hendes billeder med logo, så derfor er det disse to, I får!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar