fredag den 3. februar 2017

Modekampagner s/s 2017: Part III



Så er det tredje omgang gennemgang af forårets modekampagner. Jeg vælger en kombination af de største modehuses kampagner og så - selvfølgelig - dem, jeg kan få fat i digitalt!

Øverst har vi Chanel, hvor Arizona Muse er model i sæsonen kampagne. Hun er normalt en meget elegant model, men i Chanels kampagne er hun stylet i en meget ungdommelig tumblr-agtig måde med lidt futuristiske tilføjelser. Jeg synes måske ikke helt, at hendes skønhed og charme udnyttes og generelt er jeg ikke vild med kampagner med modeller på hvid baggrund. Det er ikke min yndlingskampagne fra Chanel, desværre, for jeg kan godt lide Muse.





Chloé under Clare Waight-Keller har været god mod danske modeller, og i denne omgang er det Ulrikke Høyer med det lyseste hår herover, der får sig et kampagnejob. Hun poserer sammen med Luna Bijl i en klassisk Chloé-kampagne, som ligner tidligere kampagner, så meget, at man nogle år ikke vil kunne skille dem ad og genkende sæsonerne fra hinanden. Hvis det ikke havde været for repetitionen, så får kampagnen ellers point fra mig for at være on location, inkludere vand samt være fotograferet i et behageligt lys. Begge modeller er smukke, og tøjet tager sig ganske fint ud.





Sportmax har denne gang valgt den brasilianske bombshell model Adriana Lima som kampagnemodel og resultatet er ganske godt. Jeg kan godt lide farverne og energien, lyset og Limas smil. 





Hermès har i de seneste sæsoner bragt kampagner, der fokuserer meget lidt for modellens ansigt og mere på komposition, lys og skygge samt stemning. Det fortsætter i denne omgang, hvor vi dog ikke får nogen speciel spændende lokalitet, men hvor vi dog fanges af et lys, der gør en hel forårsglad.






Alberta Ferretti opgraderede sin kampagne i år til at blive fotograferet af legenden Steven Meisel, som valgt fem muser at fotogafere på forskellig vis. Det er der kommet en meget smuk kampagne ud, der i hvert fald om ikke andet overgår Alberta Ferrettis tidligere kampagner.





Gigi Hadid er topmodel nummer 1 i disse tider og scorer forsider i øst og vest og alle steder. Her er hun så model for det italienske brand Dsquared2, hvor man på billederne får hende i alle gode gange 3. Det skal nok se godt ud i bladene, selvom studioshots på hvid/grå baggrund altså ikke appellerer til mig,





Mulberry har lige så langtsomt meldt sig på modescenen igen efter at være forsvundet lidt i de senere år efter chefdesignerskifte. Jeg kan godt lide det nye visuelle look og især det nye (gamle) logo. Selvom jeg i det lange løb vil foretrække de quirky, eventyrlige Tim Walker-kampagner i forhold til disse, så følges de lige nu friske og rigtige for Mulberry.


Marc Jacobs' ss17-kollektion var et fyrværkerig af farver, så det er lidt skuffende, at kampagnen er sort/hvid og Frances Bean Cobain (jep, hun er Kurt Cobains datter) er stylet så forholdsvis almindelige. Nogle siger, at det er forbi MJ fik backlash over at have vist hvide modeller med dreadlocks (fordi det somehow er politisk ukorrekt og cultural abbrobriation af sort kultur, måske, eller japansk mangakultur. Jeg er ikke altid sikker i disse ting), og derfor valgte ro på med denne kampagne frem for at genbruge showets styling? Lidt kedeligt er det i hvert fald.




Bella Hadid - søster til Gigi og ex til The Weeknd - har også en vældig lukrativ karriere i øjeblikket. Her poserer hun for DKNY i en kampagne, der forbinder den ungdommelige sportyness i kampagnerne for nogle år siden og den mere elegante, minimalitiske tilgang i de seneste sæsoner. Jeg kan godt lide den. Bella klæder DKNY, og det er altid rart, når de celeb-modellerne ikke bare får jobs for at være kendte, men også klæder mærket.



Raf Simons har ikke nogen ss17-kollektion på gaden, men han i den grad tiltrådt for chef for Calvin Klein nu og nye typer kampagner offentliggøres. Her er det derfor ikke Calvain Klein Collection, jeg medtager (som ellers er det normale), men Calvin Klein by Appointment - et nyt tiltag fra Raf. Jeg går ud fra, at CKBA er en slags couture-linje, men jeg er ikke sikker. Billeder er taget af Willy Wanderperre, som altid er meget elegant og filmisk, og modellerne er ikke overraskende i forhold til både designerens og fotografens æstetik.Herunder er det fra en anden ny kampagne, som formegentlig skal tiltrække folk til brandet generelt, men også sælge denim.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar