torsdag den 12. oktober 2017

Modekampagner a/w 2017: part III




Uha tiden går, og jeg fik aldrig vist og kommenteret på mange af de restestrende kampagner, så her kommer tredje omgang af sæsonens annoncer, og der kommer nok en fjerde omgang snarest.
Øverst har vi Gucci, der med de seneste kampagner har indført farvede kanter. Først rød, så gul og nu blå. Jeg ville egentlig ønske, at man fik lov at se større billeder og ikke irriterede øjnene med mærkelige farver. I det mindste kan jeg bedre lide denne kampagnes layout end de to seneste. Jeg har dog også valgt to dobbeltsidede kampagnebilleder. I bladene har man mest set dobbeltsider med to billeder og derved også mere blå kant. 
Selve kampagnen er sjovt. I en tid hvor mange kampagner bare er lækre, cool piger, der ligesom står elelr hænger ud med deres tasker centralt placeret, så er det rart at se en kampagne med et fantasifuldt og inikt koncept. Der er dømt sci-fi/fantasy film i Guccis reklamer, og det får en til at ønske at kommende sci fi-film gentænker kostumerne, så det ikke altid er monokrome spacesuits eller neoprendragter, man ifører sig i fremtiden:) Glen Luchford har fotograferet. 



Giorgio Armani har stor brand recognition og en del kunder, men jeg plejer at finde modekollektionerne her sæson temmelig ligegyldige. Jeg glemmer simpelthen tøjet så snart, jeg har klikket væk fra det, og det selvom Giorgio Armani faktisk har en særegen stemme i øjeblikket. Der er nogle særlige snit og nogle farvesammensætninger, mønstre og materialer, som er meget Armani, og som man ikke ser så mange andre steder. Det er tit tæt på at være cool, men der er ligesom en lidt bedaget stemning - lidt et tabt i 80erne feel over mange af kollektionerne for min smag. Til gengæld har jeg været overraskende vild med kampagnen i denne sæson. Der er mange billeder - mange flere end her, og jeg kan lide både cast og styling, stemning og komposition. Det Annemarieke Van Drimmelen, der har taget billederne, og hun er en rigtig spændende fotograf. Ikke specielt dramatisk eller out there, men meget elegant og lækkert. 





Cara Delevingne og Lily Rose Depp er begge virkelig smukke mennesker, men hold op, hvor er det kedeligt, når Karl Lagefeldt fotograferer i sort/hvid i et studio. Boring. Next;)



Første kampagne fra Clare Waight Keller for Givenchy, før hun overhovedet har vist en kollektion (det har så nu, men ikke på det tidspunkt, hvor kampagnen kom frem). Kampagnen er det, som man kalder en palate cleanser. Tavlen skal viskes ren fra Riccardo Tiscis univers til Kellers, men om kampagner fremover får dette layout, ved jeg ikke. Kampagnen er fotograferet af Steven Meisel, som er kongefotografen over dem alle. Det er ikke de bedste billeder, han har skudt, men jeg er en sucker for cute kattekillinger, og jeg kan også godt lide retrolayoutet, der tager mig tilbage til 80'erne/90'ernes high fashion glamour. Det er lidt mere elegant end Tiscis gothy romanticism omfavnet af Kardashian-klanen inkl Kanye etc. Kampagnen er dog også lidt meh i længden, så jeg håber på mere larm i næste sæson. Ps. jeg tror måske, at danske Alberte Mortensen er en af ansigterne i kampagnen.





Steven Meisel fotograferer også Maxmaras kampagner, og det som regel en enkel model med ensfarvet baggrund. Hvad der redder MaxMaras kampagner fra utter boredom er Meisels linse og en altid skarpt casted model. I denne sæson er det amerikanske Grace Elizabeth, som har den der klassiske amerikanske girl next door møder banging hot og glamourøs super model. Grace Elizabeth har haft et godt år. Hun er gået fra en karriere, der pegede i retning mod lidt tacky kommercielle jobs, til en high fashion-karriere med masser af Vogue-forsider, fast plads i amerikansk Vogue og fine kampagner som denne, så hold øje med hende. Kampagnen her er godkendt.



Adriana Lima vender tilbage som ansigt for Sportmax. Det er en fin kampagner med gode farver og godt lys, og Lima ser rigtig godt ud. Kampagnen er fotograferet af Roe Ethridge.



Der er hår envy for alle pengene, når Imaan Hammam og Dorit Revelis svinger lokker for Sonia Rykiel i sæsonen kampagne. Jeg kan godt lide layoutet i øjeblikket for Sonia Rykiel. Zoe Ghertner har fotograferet kampagnen, og hun er umiddelbart et fint match med brandet, men det er ikke sæsonens mest mindeværdige kampagne. Sonia Rykiel mangler også stadig noget i forhold til the good old days, hvor Sonia selv designede for brandet - måske noget legesyge, og mangler kampagnen måske også? Lidt mere fantasi.




Jeg kan rigtig godt lide Mariacarla Boscono som model, og jeg kan rigtig godt lide Tim Walker som fotograf, men jeg er til gengæld ikke særlig vild med Oscar de la Rentas signatur som logo. Det ødelægger lidt kampagnen for mig. I forhold til tidligere kampagner har man dog gjort signaturen helt sort - det var værre dengang signaturen fik en kant eller skygge. Jeg er ikke OdlR-kunde, og måske er logoet meget vigtigt for dem, og så skal man selvfølgelig ikke lave det om. Det er heller ikke mere end et par år siden Oscar de la Renta the man døde, så måske man lige vil vente lidt med at lave for meget om, men jeg håber personligt, at man finder på et mere lækkert logo på et tidspunkt!?!


Sidste sæson havde Blumarine Sara Sampaio som ansigt, men i år føles det, når man ser billederne, at det er samme koncept, bare lidt dyrere, for Irina Shayk er lidt mere high fashion og lækker at se på. De to modeller ligner hinanden. Det er måske lidt tarveligt sagt over for Sampaio, for Irina gør sig jo også i bro magazines og Victoria's Secret undertøj, men hun får det hele til at se lidt mere... ja, dyrt ud!






Sacai er et cool brand med cool tøj, og jeg ville dælme godt være kunde, hvis jeg havde penge nok. Det ville kræve en del penge, for jeg er ikke sikker på, at jeg kunne nøjes med en ting fra brandet;) Kampagnerne er fine og ofte ret fint castet med tidens it-modeller, men foretrækker personligt større billeder, mindre kant og mindre collage. Måske er det bare mig. Sacai fokuserer tit ikke på de månedlige magasiner, men de lidt større, dyrere halvårlige magasiner med rigtig god papirkvalitet, og det hjælper på layoutet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar