søndag den 17. januar 2010

The Men who stare at goats

Jeg var i biografen i går, hvor vi så The Men Who Stare At Goats, som jeg lige vil give et par anbefalende ord med på vejen: Jeg spruttede af grin det meste af filmen!
Jeg overhørte et par bag mig på vej ud af biografen, som snakkede om, at det var for syret og fjollet. Men humoren sad lige i MIT øje. Filmens opbygning er ikke stor kunst, men rimelig lige ud af landevejen: en kronologisk historie, en voice over og nogle tilbageklip. Men replikkerne sad lige i skabet. Skuespillerne gjorde det perfekt. Billederne var gode. Det underspillede blandet med det tossede og det groteske fungerede fantastisk. Og ja, ifølge mig var det en helt vild sjov film. Jeg vil ikke forsøge at genfortælle handlingen, men helt kort møder journalisten spillet af Ewan McGregor militærmanden Lyn Cassady (George Clooney) i Kuwait, som beretter om tiden på militærets afdeling for synsk og paranormal krigsforskning og de to bevæger sig ud på en rejse gennem ørkenen i Irak, hvor der sker lidt af hvert. (Lidt sjovt er også at Lyn kalder sig selv en jedi-kriger ligesom at Star Wars referencer går igennem hele filmen, mens Ewan Mcgregor, der jo spillede Obi-Wan, skal forklares, hvad en jedi er for noget.)
Filmens humor kan sammenlignes med Coen-brødrenes film Burn After Reading.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar