tirsdag den 26. juli 2011

Debriefing: Et indlæg om stil om mode

I de sidste par dage har jeg lavet en bunke indlæg omkring forskellige tendenser fra de internationale modeuger. Jeg tænkte, at jeg lige ville opsummere samt forklare mit ærinde.

Jeg har lavet indlæggene, fordi jeg synes, at det er sjovt. Jeg elsker at katalogisere. Jeg elsker at se på de nye kollektioner. Med tryk på nye. De er friske og spændende. Med det sagt, så er jeg (naturligvis!) ikke tilhænger af "at følge moden blindt". Man skal (banalt sagt) ikke gå med pencilskirt, fordi modebladene skriver, at det er en must-have i denne sæson, eller fordi et kendt modehus dikterer, at et pencilskirt er det eneste snit, der duer. Jeg går ud fra, at de fleste går i det tøj, som de synes er flot, og som de føler sig tilpas i. Mode eller ej.

Til gengæld synes jeg, at det er sjovt at lade sig inspirere. Det er sjovt at opdage nye snit, farvekombinationer eller kjolelængder, som man ikke tidligere havde tænkt over var flot. Jeg keder mig, hvis jeg skal gå i det samme tøj, de samme snit og de samme farver altid. Jeg kan altså ikke bare holde mig til én stil og fx kun i sort og klassisk tøj, fordi jeg ikke vil være en modeslave. Selv sort og klassiske snit er mode for mig. Pludselig er sort helt vildt flot, men efter noget tid er det håbløst kedelig, og jeg bliver ulykkelig, hvis jeg ikke har nogle friske farver, der kan live mig op, hængende i skabet. Jeg kan ikke undgå at blive påvirket af mode, og jeg har heller ikke nogen grund til det. Jeg tror, at det er sundt for os mennesker, at vi har lyst til at prøve og opleve nye ting. Mad, rejser, musik, film, kunst, caféer, mennesker, mode. Jeg har fuld forståelse for alle, der synes mode er kedelig at gå op i, men jeg kan ikke lade være.

Til gengæld oplever jeg, at når moden skifter, så skifter den lige så hurtigt tilbage. Den bluse, jeg forelskede mig i sidste vinter, og som jeg hurtig blev træt af, er igen blevet smuk, og jeg bruger den mere end nogensinde. En top får pludselig nyt liv, fordi jeg fx finder en ny nederdel i et nyt snit, som fremhæver noget nyt ved toppen. På den måde er mode ikke så farligt alligevel. Jeg er ikke bange for felkøb, for jeg nok skal finde nye måder at bruge mit tøj på. Det er i virkeligheden det sjove ved mode. At kombinere de ting, man har i forvejen, på en måde, som gør dem smukke påny.

Her er det igen sjovt at kigge på de nye efterårskollektioner. Jeg har nemlig meget af det, som er fremme i forvejen, men nu får jeg ny inspiration til at bruge mit gamle tøj på nye måder. Mode handler ikke kun om forbrug.

Jeg kommer ikke til at dyrke én af tendenserne. Jeg vil nok kigge mit lille trendkatalog igennem en gang i mellem, men ellers bare fortsætte med at falde for tøj og sko, som passer mere eller mindre til min stil. Noget vil være totally on trend og noget vil ikke. Det er lige meget, så længe det er sjovt.

Det skal her til sidst tilføjes, at mode også er en måde at kommunikere på. Man kan udtrykke sig selv og sin personlighed gennem si tøj, men også skjule sig bag en stil. Mode kan symbolisere alt muligt. Det kan distancere os fra nogle og skabe kontakt til andre. Jeg er sikker på, at mode for mig ikke kun er noget, jeg gør for mig selv, men jeg holder samtidig på, at min egen stil ville være en del anderledes, hvis jeg først og fremmest havde et strategisk sigte med mit udseende.

Man kan finde min hjemmelavede trendrapport her (kategori: aw11).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar