mandag den 18. juli 2011

Krakow: my guide

Miód Malina er en fantastisk restaurant, der da også er blevet anbefalet i michelinguiden de sidste fire år. Priserne er latterlig billige i forhold til kvaliteten. Jeg tror, min hovedret kostede omkring 80 kroner. Og min steak var himmelsk. Ul. Grodzka 40


Konceptbutikken Likus er delt i forskellige afdelinger i et lille shoppingcenter på Rynek Glowny i den gamle bydel. Jeg forelskede mig i et par Jil Sander sko, som jeg ville ønske, at jeg havde haft råd til. Vi var endnu mere imponeret over deres boligafdeling, som bestod af det ene mere lækre møbel efter det andet. Jeg hader ellers boligforretninger, men denne var fun in the sun. Udover bolig, tøj, sko og tasker er der også bar og enotek tilknyttet. Det er luksus og det er dyrt, men udvalget er eminent. Rynek Glowny 13

Vi boede på RT Monopol Jazz, som var funky indrettet. Her sidder jeg og mærker væggen, hvor tapetet er dedikeret til jazz, om man så må sige. Men det er et godt tre-stjernet hotel, der ligger centralt, og hvor personalet er rigtig søde. Jeg kan bestemt anbefale det. Sw. Gertrudy 6

Rynek Glowny er den store gamle markedsplads i Krakow. Der er altid mange mennesker og hører til det mest turistede sted i Krakow. Pladsen er flot. Inde i bygningen på billedet er der et markede. Der er mange fine ting, hvis man er til sådan noget (jeg er ikke!). Rynek Glowny.


 Meget af tiden gik med at gå rundt og snuse til kvarterene.

En meget smuk kirke i Kazimierz (det jødiske kvarter). Denne kirke er selvfølgelig katolsk og meget imponerende at besøge. Augustianska 7


 Vores favoritforkost sted. For 16 zloty (ca 32 kroner) kunne man få to retter: dagens suppe til forret (billedet - så lækker!!!) og dagens hovedret. Det smagte fantastiske. Betjeningen var sød og effektiv. Stedet hedder Klimaty Poludnia og lå ved siden af hotellet. Ul. Sw. Gertrudy 5


Vi var på kanaltur eller hvad man nu kalder det. Det var rart, men ikke et must-do. Der er ikke så meget at se fra flodbreden som andre byer, men det var rart med den milde brise på sejlturen på en meget varm dag. Man ser et flot kloster, slottet Wavel og nogle fine broer.

Et fængsellignende kloster ved flodbreden. Der var utrolig mange nonner i byen. Der var i øvrigt også mange brude, der tullede rundt i byen med en fotograf på slæb.

Broen forrest på billedet er fyldt med hængelåse, som kærestepar har ingraveret deres navne i og hængt dem på broen. Det er meget sødt.

 Der er gode muligheder for seje souvenirs;)

 Der er hestevogne over alt og Rynek Glowny lugter af stald, men hestene er smukke; derfor dette billedet.

 Her er vi igen på Rynek Glowny. Man skal huske på, at alle rejsemål som regel er spændende, hvis man er i godt selskab. Bjarke er godt selskab!

 Jeg er vild med springvand.

 St. Marys kirke på Rynek Glowny er smuk og bestemt også om aftenen.

 Vi oplevede ikke Krakow i weekenden, men vi fik da prøvet nogle barer. Klub Stereo var fin - ikke nødvendigvis anbefalelsesværdig, men deres mojitos var lige i øjet.

 Auschwitz ligger godt en time fra Krakow. Der arrangeres mange guidede ture inklusiv transport til konzentrationslejren fra byen. Jeg kan anbefale det, da det er meget spændende. Det er stadig ubegribeligt, hvad der er sket i lejren for 66 år siden, men jeg er glad for, at jeg var været der.

Polsk mad. Føj. Det var en oplevelse, som min gane gerne havde været foruden. Mine øjne også. Det ligner kogt hjerne, men det er nu "bare" lyst brød oven på kød med "sovs".

Flere baroplevelser. Blandt andet her i gården på Tram Bar på gaden Ul. Stolarska 11. Gaden er fyldt med fede barer, så det er godt sted at starte, når man er på jagt efter en øl og noget rart at kigge på.

Her sidder vi på, hvad der godt kunne blive mit stamsted, hvis jeg boede i Krakow. Der var ikke flere borde udenfor, så vi satte os indenfor. Jeg kan desværre ikke huske, hvad baren hedder, men den ligger også på ul. Stolarska. 


Konceptforretningen Idea Fix ligger tre steder i byen med forskellig fokus. Det ene sted var midlertidigt lukket under vores besøg, men denne på Ulica Jozefa solgte tøj, film og design udelukkende fra Polen. Jeg kan ikke huske husnummeret. En tredje butik forhandledes sneaks, vinyler og spray cans. Cool cat. Den hedder Idea Kix.

 Der er mange genbrugsforretninger i Krakow og særligt i Kazimierz. Her købte jeg fx min sorte hat. Denne ligger også på Ulica Jozefa ligesom Idea Fix. Også Ul. Krakowska havde mange genbrugsforretninger. De er små og rodede, men man kan sikkert være heldig og finde noget sjovt.

Damefrisøren her var så østeuropacool, at jeg blev nødt til at tage et billede af vinduet. Om hun klipper godt? I don't know. Jeg husker ikke gaden, men den lå i Kazimierz.

Der var mange coolhyggelige barer i Kazimierz. Her har vi fundet en cafe i nogle ruinagtigte bygninger med udsigt udover den jødiske kirkegård. Vi drikker lidt øl og vin, mens vi bladrer polske gratisblade og mit nyindkøbte polske modemagasin Fashion Magazine igennem. Jeg ville ønske, at jeg forstod polsk, men heldigvis er der mange lækre billeder. Jac og Zombie Boy er på forsiden, i øvrigt.

Kazimierz er jødekvarteret. Under 2. verdenskrig blev 65.000 jøder i byen sendt i konzentrationslejr, men byen forblev ubombet modsat mange andre polske byer. Hitler var nemlig helt vild med byen og ønskede at bosætte sig der på et tidspunkt. Der er stadig meget jødisk tilbage, blandt andet nogle reatauranter vi gik forbi her.
Hotellobbyen. Bjarke er sej og sådan slutter min guide vist. Jeg kan anbefale byen i allerhøjeste grad.

PS Huske Vintagebutikken Mulholland Drive, som jeg skrev om her. Skøn butik.

1 kommentar: