mandag den 16. januar 2012

Lidt om mig og mit akne

Dagens outfit: topshop bukser, st. tropez bluse, zara sko og cos tørklæde. Pga billedekvaliteten kan man ikke rigtig se min hud, men jeg er uden makeup i dag og med håret oppe, fordi jeg skal til hudlæge.

Jeg har været til hudlæge i dag. Det er utroligt, at jeg først kommer til hudlæge nu, da jeg har kæmpet med akne i snart 7 år. Det er rart, at det endelig bliver taget seriøst. Både af mig selv og mine omgivelser.

Jeg har brugt lang tid på at anse akne som et overfladisk og forfængeligt problem. Jeg har nærmest følt en vis skyld over at være belastet af det. Der er problemer, og så er der rigtige problemer. Man kan jo ikke dø af akne...  Men akne slider rigtig meget på humøret. Det bør tages seriøst.

At problemet handlede om forfængelighed blev hjulpet på vej af et par læger, der ikke tog mit hudproblem seriøst (nok), samt masser af velmenende venner og familiemedlemmer, der har villet trøste mig, og derfor sagt, "Det er ikke så slemt. Man ser det slet ikke. Det skal du ikke bekymre dig om". Jeg forstår godt folks reaktioner. Jeg ville sikkert sagt det samme til dem, men man begynder at tvivle. Har de ret? Er jeg for fokuseret på et problem, der slet ikke er så slemt?

For mig blev det bedre, da folk begyndte at anerkende min akne og gav mig ret i, at der måtte gøres noget, at det var træls, og at det var slemt. Det var ikke indbildning eller mig, der var for overbevidst og forfængelig. Min læge her i Aarhus fik mig endelig henvist til en hudlæge.

Akne er noget lort. Hver gang man får has på ét område, dukker et nyt og mere betændt problem op. Især de cystiske udbrud gør allerhelvedes ondt, og så ser det grimt ud. Man får ar. Ingen verdens vidundercremer hjælper, og de fleste aknecremer er for hårde ved huden og gør det i det hele taget værre. De fleste, der kæmper med akne, når formegentligt at prøve mange uduelige produkter, der hverken gør fra eller til.

Jeg har fået noget medicin og en speciel gel creme af hudlægen. Om det virker, må vi se. Jeg håber rigtig meget at se en forbedring, for jeg er så træt af min evigt betændte hud, og medicinen er dyr. Wish me luck.

5 kommentarer:

  1. Held og lykke kære Anna. Så hyggeligt at kunne 'følge' dig lidt denne vej (På den absolut ikke creepy måde- promise).Vi må snart få arrangeret noget fest på mit badeværelsesgulv.

    Knus

    Julie (Nellemann that is)

    SvarSlet
  2. ih julie... du er så sød. Jeg savner dit badeværelsesgulv, hjemmebagte hindbærsnitter og frosset mælk i isterningeposer. Og dig, claro! Lad os snarest arrangere reunion!!!

    SvarSlet
  3. Og så gik der en prås op for mig, da du skrev ordet cyster. Det er jo vel nok det, jeg før har kaldt "bumser under huden" - de er store, de gør ondt og de gi'r ar. Det må vel være det, jeg har....

    Der er vel ingen vej uden om en tur til hudlægen.

    Glæder mig til at høre, om din behandling hjælper...

    Mvh
    Mette

    SvarSlet
  4. Ja, de er nemlig store, gør ondt og giver ar. De er onde!! Jeg glæder mig også til at finde ud af, om min behandling virker. Skal nok følge op på det. Jeg håber også, at du får has på dine udbrud!
    kh

    SvarSlet
  5. He he du husker bedre end jeg;-) Men helt sikkert, hvis du giver lyd næste gang du er nær hovedbyen, så sørger jeg for mælk på frost og mørdejskager.

    Pas godt på dig selv så længe!

    SvarSlet