fredag den 23. marts 2012

Modearkivet på DR2: History of Denim

^Marilyn Monroe er kendt for sexede kjoler, men også for denim. 

I går så jeg første afsnit af programrækken Modearkivet på DR2, som er noget så dejligt som et godt, dansk produceret modeprogram på dansk fjernsyn. Der er allerede kommet en del afsnit, så det er sandsynligt, at I alle har hørt om det, og måske også set det. Ellers er det jo nemt at finde det på dr.dk og se det nu... eller når det passer jer.

Første afsnit handler om denim og brug af denim gennem i historien. For en lille modenørd som mig er det måske småt med ny information, men jeg nyder programmets format. Det er dokumentarisk med billeder fra DRs arkiv, nye billeder af folk fra gadebilledet, små reportager fra arbejdspladser i Danmark, der arbejder med mode samt personlige kommentarer fra Tordenskiolds soldater (you know, modefolket i Danmark, der er altid er med. Uffe Buchardt, Eva Kruse, Lotte Freddie, Nørgaard - far og søn, Charlotte Torpegaard m.m.). Programmet har fundet en god balance mellem mode for modefolket og mode som i "vi går alle med tøj". Jeg kan godt lide reportagerne fra en tøjbutik i provinsen og fra virksomheden Kansas, der laver arbejdstøj. Det fik programmet dejligt ned på jorden. Jeg glæder mig til at se nogle flere programmer. 
Nu vil jeg dog vise lidt denim her på bloggen:)

^I starten var denim lig med ungdom og rebelsk opførsel. Se bare Marlon Brando. Ikke ligefrem svigermors drøm i sin tid, men en true bad boy, som pigerne elskede.

^Når jeg tænker på denim, så er James Dean en af de første jeg associerer det med. Jeans og en white tee!

^Bob Dylan var også glad for denim.

^I halvfjerserne gik alle med denim. Ifølge Modearkivet kalder man halvfjerserne for den blå generation. Her er det Jane Birkin, der gjorde de løse, slidte, flared jeans til den nemmeste måde at se cool ud på.

^Her der det klassisk arbejdstøj designet af den danske gigant på området Kansas. Denim er nemlig et godt og slidsomt materiale. I 1970'erne ville man gerne ligne arbejdsfolket.

^I 1980'er begynder vi at få mærkejeans. Calvin Klein og Gucci får folk til at betale mange penge for et par jeans. 

^De unge i Beverly Hills 90210 var glade for jeans. De forvaskede, tykke, højtalede jeans, that is.
^Så kommer Nirvana og med dem en særlig stil, der bliver døbt grunge. Genbrug, skovmandskjorter, fedtet hår og iturrevne jeans er uniformen. Her er det Kurt Cobain, der viser de perfekte, uperfekte jeans.

^I 1990'erne bliver det også populært i nogle miljøer at købe alt for store bukser, som samtidig skal sidde langt nede på hoften. Baggy pants var en sjov tendens.

^Senere bliver bukserne lavtaljede. Her viser Keira Knightley alt det, man ikke bør gøre: Ja, der er piercing i navlen... de lavtaljede bukser med flare var de eneste bukser, vi gik med, i mine teenageår (fra 12-18 år!). Suk.

^Denim kan bruges til meget mere end blot jeans. Fra midten af 90'erne og frem har denim været en trend, der aldrig forsvinder, og folk iklæder sig denim fra top til tå.

^Denim er for alle aldre. Også børn.

^Sådan ser en jeans-reklame ud... Næsten hver gang. To lækre modeller - dirty but hot - ligger topløse oven på hinanden. Begge iklædte stramme jeans. Jeans er sexede. That's it. denne reklame er fra Clavin Klein.

^I 2009 lærer vi ordet Balmania. Det franske luksusmærke Balmain har sendt iturevne, slidte, bleached bukser ned af catwalken tilsat militærjakker med bling. Bukserne koster mellem 10-15.000 kroner, men sælger ikke desto mindre. Trenden får desuden ethvert highstreet mærke til at sende deres version af den "ødelagte" buks på gaden. 

^Afklippede denimshorts er enhver festivalgæsts must-have. Især hvis man er fashionista og fan af Kate Moss, Alexa Chung og Kate Bosworths stil. 

^Levi's er stadig et af de hotteste jeans-mærker i verden. Denne reklame var et hit i min verden, da der hang gigantiske plakater i metroen og gjorde dagens transfort lidt mere saftig. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar