mandag den 19. maj 2014

Ree Park: Nu skal det handle om dyr....


Ree Park ligger på Djursland og er en dyrepark med dyr fra de fleste kontinenter. Modsat de zoologiske haver, jeg ellers har været i, så har Ree Park ikke lige så mange forskellige dyr. I stedet har de fokuseret på nogle eksotiske og meget seværdige dyr. De får god plads, og så har man sørget for at gøre alle indhegningerne meget publikumsvenlige og bygget broer over dem, så man ikke bare kan se dem, men ligefrem studere dem. Man får lov at komme rigtig tæt på. Hos aberne og lemurerne går man iblandt dem, og det er virkelig skægt. 
Man har også lavet en savanne, hvor flere dyr går sammen. Det giver også en virkelig fin effekt. Jeg er meget begejstret og kan virkelig anbefale et besøg, hvis man kommer i nærheden af de egne. 

Alle billederne er mine egne. Hvis jeg havde bedre zoom - en større optik, kunne man sikkert få endnu bedre billeder, ligesom jeg stadig lærer mit nye kamera at kende. Jeg har problemer med at slå autofokus fra og stadig få lige så gode billeder som med - eventuelt lære at fokusere på det bagerste i billedet frem for det forreste, og jeg kan ikke altid vurdere hvor meget lys, jeg skal lukke ind, hvorfor nogle billeder står skarpere end andre. Men... det kommer vel med tiden.

Se alle billeder efter hoppet

^Jeg tager billederne nogenlunde i rækkefølge... Det første vi så var flamingoer..

^...og lyserøde pelikaner.

^Katta Lemurerne var virkelig sjove, så dem har jeg taget en masse billeder af. Jeg viser kun nogle af dem dog. Jeg tror, at jeg var så begejstret for, at man kunne gå i blandt dem, og at de var så nysgerrige og fotogene...

^Katta Lemuren bor kun på Madagaskar, og man kan kende dem på deres flotte stribede hale

^De er sjove, fordi de både leger og spæner rund i træerne, men også går rundt på jorden og studerer publikum. Vi er lige så spændende for dem, som de er for os. Dette er en unge.

^Men dette er en endnu mindre unge.. en baby. Den rider rundt på ryggen af moderen.

^Man skal vel have et billede sammen med dyrene...

^Det er også sjovt, når de går på broer over søerne...

^Det er svært at vælge billeder ud, men nu har I vist set dem... Der er også andre dyr i parken.

^Der er også aber... Jeg har kun ét billede af de sorte aber her, for jeg kommer aldrig tilbage til deres indhegning desvære... Men der kommer andre aber senere:)

^Vi tager på safari... Man kører i grønne jeeps (?) med en guide rundt på savannen og kommer dermed tættere på dyrene end fra stierne. Man ser altså primært dyrene fra Afrika på safarien, men det er fint. Det er sjovt. Her er en struds. 

 ^Jeg kan ikke huske, hvad hjorte/antilope-dyret her hedder, men det er den største af sin art i verden... 

^De er vældig søde...

^Men det er svært at imponere én, når man først har fået øje på girafferne. De er simpelthen så åndssvagt flotte. Jeg tog ekstremt mange billeder, fordi... ja, se dem lige...

^Der var en del, og der var to slags plus nogle blandende...

^Deres store øjne med øjenvipper... det er ikke til at stå for...

^I får altså lige nogle stykker...

^Suk suk suk...

^Den er også sød baby-giraffen...

^Hallluuuuuu

^Det må være det sidste girafbillede for nu.... 

 ^Så er der næsehornet... Det er dælme også et skægt dyr. Hvem dælen har designet deres hoved? Det er sødt og skørt, men ikke klassisk smukt? 

 ^Der var kærlighed i luften... i hvert fald fra hannens side...

  ^Eller måske var det ikke så meget kærlighed som det var... liderlighed.

^Næsehornssex er også spændende for girafferne, ser det ud til. Desuden er det sjældent at man får lov at se næsehorn parre sig, så vi var pænt heldige den dag...

^Til syneladende var næsehornene nogle bullies på savannen, så nogle af dyrene foretræk at hænge ud inden for et stendige. Næsehornene er nemlig ikke så gode til at gå på sten, så her kunne disse hjortedyr være i fred.

^Da vi var færdige med safarien gik vi tur i parken igen. Her er det en rød panda, der går over et vandløb...

^Og her slapper vildhundene af i græsset. De var lidt dovne at se på...

^Men de har seje store ører... og mønstret i deres pels ligner, at der falder skygger på dem fra træer og blade. Det ser ret cool ud.

^Den her lille abe er også meget cute. Den kan blinke med det ene øje. Det er ret sejt, ikke!

 ^Mon morfar her er gammel?

^Det er et sejt dyr på alle måder, men nøøøøj, hvor går det langsomt...

^Sådan ser broerne ud rundt i parken. Man kan få nogle ret flotte udsigter - ikke bare til dyr, men i det hele taget.

^Hej hej dernede... 

^Så kommer vi til mit yndlingsdyr, der desværre var svært at tage gode billeder af, fordi der var en tæt hegn foran, og jeg kæmpede i lang tid med at finde nogle gode indstillinger på mit kamera. Billederne er ikke helt så skarpe her...

^Jeg viser jer nu alligevel en del billeder. Vi så dem blive fodret, så der var masser at se på for publikum. Se lige de tænder... de løber i vand. Hvis tænder ellers kan løbe i vand hos geparder?

^Der var vist en 8-9 geparder sammen... Geparder er ellers ikke flokdyr, men disse er søskende og så går det nok.. lidt i endnu i hvert fald.

^Faktisk har Ree Park endnu flere geparder, for de har en avlsgård nogle kilometer væk fra parken, hvor de avler geparder som del af en europæisk avlsprogram. Geparderne skiftes lidt til at blive vist frem i parken.

^Tårestriberne på geparderne er i virkeligheden for at blokere for solen, når de jager.

^Her er vi i en anden indhegning, hvor en gepardmor går sammen med sine børn.

^Jeg prøvede at tage et billede gennem tremmerne, og det gik nogenlunde. Dette er en gepardunge. Den er dog ikke helt lille længere. De var vist en tre-fire unger, tror jeg.

^Fra en af broerne kunne man få et view ud over gepardernes indhegning uden tremmer. 

^Så gik vi over til Europa... og her så vi blandt andet elge. De er altså også et sejt dyr.

^Tre elge... De ser ikke så gamle ud.

^Så sød... Lille Bongo.

^Kæmpeører, kort ryg, kort hals, lange ben og langt hoved... 

 ^Jeg kan virkelig godt lide elgens bevægelser.. Dens holdning og rytme.

 ^Det er altid sjovt, når man kan kommer heeeelt tæt på.

 ^Der stod på flere skilte, at vi ikke måtte fodre dyrene, men man må vel godt hjælpe elgen her til lidt lettere at få fat i bladene på træerne uden for indhegningen...

^Bjarkes forsøg på at tage et billede af mig sammen med elgen... Hmmm

^Der var også bisonokser i indhegningen. Jeg synes, at de er bad ass, men Bjarkes mor var ikke så imponeret. Hun synes, at de så små ud. De var også en del mindre end de bisonokser, vi så senere, i den Nordamerikanske fold. 

 ^Vi synes dog, at de var seje nok..

 ^Jeg mener... se lige de ansigter!

^Jeg kan godt forstå, at de bliver brugt som maskotter  og logoer for sportsklubber og deslige

^De små hjorte med kid var også søde, men elgene tog godt nok det meste af min opmærksomhed

^Tilbage ved lemurerne... denne gang de røde og lidt mere dovne af slagsen

^Lemurer og mig

^Friends?

^Cute.

^En lille abe. Desværre har jeg ikke længere helt styr på mit kamera, så mange af billederne er rystede og lidt flade i det... Aberne er nysgerrige, og der er mange af dem, men de er hurtige og de vender sig ofte bort fra kameraet, og jeg har ikke fået så mange gode billede af dem. 

^De kravler, springer og er rigtig abeagtige. Utrolig søde og charmerende.

^Ligesom lemurerne sidder de små unger på ryggen af moderen

^Hvorfor finde sin egen mad, når man kan stjæle fra kameraten?

^Kameler er seje. Deres ansigtsudtryk er lige til en Disney-film!

^Der er fedt i puklerne. Ikke alle kamelernes pukler strutter lige meget.

^Det ser sjovt ud med den ulige pels... Jeg går ud fra, at kamelerne skifter fra vinter til sommerpels nu her?

^Hehe, jeg kunne ikke lade være med at tage et billede bagfra af kamelen, der ligger ned. Det ser sjovt ud.

^Der var en del kameler i to indhegninger... Se kamelen til højres ene pukkel... Slaske, slaske..

^Hehe... igen. De ansigter!!!

^Man kan ikke få for mange kamelbilleder... eller...
 ^Man kan ride på kameler for 30 kroner. Det var mest små børn, der fik en runde...

^Men det er sikkert meget skægt at prøve..

^Så gik vi over til lamaerne, som folk måtte gå ind og klappe... Lamaer er vildt sjove. Se deres øjne og skægge pandehår. Man forstår godt, hvorfor Disney lavede The Emperor's New Groove!!

^Hej med jer, fjolledyr!

^Ja, de er sjove...

^Lamaprinsen her har det fedeste udtryk.. skæve tænder, crazy pandeår og endnu vildere øjne...

^I "Asien" var der mørke gange... eller "miner", man kunne gå rund i...

^Så kunne man kigge ud på dyrene en gang i mellem..

^Eller på et vandfald

^Odderne var vildt skægge..

^Man kunne se dem fra flere sider... 

^Man kunne blandt andet se dem svømme...

^De var meget nysgerrige og synes at få fornyet energi, når der kom mennesker hen til dem...

^Hallluuu

^De var mindst lige så nysgerrige i mig, som jeg var i dem...

 ^Fiskekatten hviler sig nær vandet... hvor den fanger fisk?

^Fiskekatten ligner meget en almindelig husdyrskat... en smule større, men ikke meget... og måske med en lidt sejere pels?

^Påfuglene gik fir rundt... De har så flotte farver...

^Og en temmelig sej frisure...

^Man forstår godt, at så mange designere er blevet inspireret af påfuglefjer gennem tiden...

 ^Tigeren gennem glas... der var to i indhegningen og de lå begge bare og hvilede sig...

 ^Det er et flot dyr, må man sige...

^Her lidt oppe fra og uden glas, men desværre kun set med ryggen til...

 ^Løverne var lettere at komme til at se... Løvefar her er fotograferet gennem en rude...

 ^Det er løvemor også...

 ^Men nu er vi kommet op på broen omkring indhegningen, og så kan man få meget mere at se..

 ^Han er flot. Han har en rigtig flot flerfarvet pels.

 ^Her ligger løvemor og soler sig sammen med ungerne... der dog er alt for legesyge til at ligge stille for lang tid ad gangen...

 ^Iæsr tre af dem leger og slås hele tiden..

 ^Den sidste efterligner mor...

 ^Spot en løve... og spot en tiger!

 ^Igen...

 ^Der var tre...
 ^To...

^Én...

 ^Mit yndlingsdyr i Ree Park: en bjarke!

 ^En zebra mangust

^...med børn. Nårh...

^selfie

 ^Så er der ulvene... 

 ^Hvis nogen fortalte mig, at det bare var en hund, så ville jeg tro dem... 

^De ser jo meget søde ud

^Jordegern... aka Chip og Chap

^Det eneste dyr, som var svært at et godt syn af, var sortbjørnen. Den ene bjørn var på vej mod den fjerneste ende af indhegningen. Mor Bjørn lå bag nogle træer med sine unger - ligeledes langt væk fra publikum. Dette var mit bedste billede.... Forrest ligger en bison og sover...

 ^Her ser vi en nordamerikansk bisonokse, der står op og græsser... 

^Dens hoved er crazy stort

^Apropos hoveder... her har vi en svensk dværggris

^Dem måtte man også klappe. Når man kom hen til dem, så lagde de sig straks ned og signalerede: værsgo, nus mig! 

^De er ikke særlig bløde; deres hud er ru og deres hår stikker, men jeg er ret vild med grise. Jeg undersøgte for noget tid siden mulighederne for en kælegris i Danmark, men reglerne er ret strenge. Hmm... ville det være ondt at kalde sin gris for Bacon?

^Man kunne også klappe geder

^Vi slutter af med en Napoleonsabe! Cool, mayn!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar