lørdag den 5. juli 2014

En tur på Aros Kunstmuseum


For halvanden uge siden var jeg på Aros med min mor og mit kamera. Jeg vil gerne dele billederne med jer her på bloggen. Jeg er kun selv med på billederne som refleksion i et par af kunstværkerne - ellers er det kun Aros, min mor og tilfældige medkunstkiggere på billederne. Der er ikke meget mode i indlægget.. men hvis I er interesseret i at se, hvad Aros har at byde på i øjeblikket, så vil jeg være så fræk at sige, at dette er et rimelig godt indlæg.
Øverst har vi min mor på tagterrassen. Vejret var godt, så vi holdt et par pauser udenfor og nød solen.

SE HELE INDLÆGGET EFTER HOPPET

 ^Men lad os da bare starte med Olafur Elisassons regnbue på toppen af Aros. Min mor havde faktisk troet, at den drejede rundt. Det gør den ikke. Det er såmænd bare en 360 graders udkigspunkt med ruder i skiftende farver hele vejen rundt.

^Min søde mor nu som grøn... Verdens sødeste rumvæsen!

 ^Her kan I se, hvordan ruderne hver anden meter fx skifter fra orange til gul til grøn...

 ^Og så får udsigter i et farvet skær.. Her ned til biblioteket, Mølleparken og man kan også se Voxhall..

 ^Næsten samme udsigt...

^Nede foran musikskolen spiller gamle mænd petangue. Der står desuden skrevet noget i sandet...

 ^Ja, nu får I bare alle billederne... når vi nu er i gang...

 ^Regnbuen er meget fotogen, synes jeg...

 Regnbuen er også flot udenfra... Her fra terrassen

 ^Fra terrassen kan man få et ufarvet kig udover byen..

^Skyerne gennem glasset og skuerne overglasset...

^Og ja, et sidste billeder af regnbuen... nu må vi også videre..

^Vi skal dog lige se et billede af hvor jeg bor... Man kan nemlig se vores lejlighed fra Aros, selvom vi bor helt oppe på Trøjborg. Den sorte firkant inde i den lyserøde cirken er vores altan. Det er da skægt nok. Jeg har taget et billede og beskåret det, så kvaliteten er ikke så skarp som de andre billeder...

^Her er et billede helt uden zoom, så er det svært at se...

  ^Vi startede med den ældste kunst på Aros - som ikke engang er så gammelt igen. Den danske guldalder og den modernistiske samling er nu slået sammen på øverste dæk. Det er stortset det eneste sted i øjeblikket, hvor man finder malerier. Ellers er Aros fyldt med installationskunst, skultur, video, rigtig meget video og skulpturer. Det meste er nutidskunst..

 ^Jeg kan faktisk rigtig godt lide maleri - der er noget roligt og afstressende ved at gå rundt og se billeder, så jeg nød rigtig meget den "gamle" samling. Her er det Hammershøi.

^Mor og jeg var selvfølgelig helt oppe og køre over, at Julius Exners originale, kendte billede (måske hedder den noget i retning af "præsentation for en kender" (?)) hænger her. Exner er for Fanø, hvad P.S. Krøyer, Michael og Anna Ancher er for Skagen. Exner hænger også på Fanø Kunstmuseum, men de flotteste af hans billeder hænger andre steder fx på Aros.

^Modernistisk stilleben. I like it. Kan ikke huske kunstneren? Kan I?

 ^Efter et år på Godsbanen og deres formværksted er jeg blevet meget mere vild med skulpturer. De er også sjove at fotografere. Her er det vist så vist jeg husker (I må gerne rette mig) en bronzeskulptur af Per Kirkeby. 

^Ved ikke, hvem der har lavet denne. Den er i sten og meget behageligt for øjet med sine tykke, runde former... Ligner lidt et dyr... men der er vel også altid noget seksuelt over former som disse...

 ^Næste etage...Out of the darkness, kalder de udstillingen. Mange af værkerne kender man allerede; de er bare blevet sat ind i en ny ramme. Bill Violas "rum" er hentet op fra kælderen og Hesteofringen er blevet sat ind i reolstystem med forskellige værker. Der er også nye ting. Der er mange små mørke rum, og da min mor har klaustrofobi, så var Aros lidt problematisk herfra...

 ^Ord bøjet i neon. Altid dragende. Kunst? Det er et spørgsmål, der virker om overordnet for Aros at stille. Sådan er det måske med meget nutidskunst. Jeg er lidt træt af altid at skulle tænke over og besvare det spørgsmål. Nu vil jeg gerne snart videre...

 ^Nutidskunst er til gengæld tit meget sjovt at fotografere. De gør sig nogle gange bedre på billeder end i virkeligheden?!

 ^Et reolsystem med konceptkunst...

 ^Hest på glas, var det noget?

^Midt i rummet står døden i et montre, lavet på en sådan måde, at han nærmest er usynlig. Det er meget godt tænkt, synes jeg, for døden er jo altid i blandt os, men vi glemmer det, for vi kan ikke se ham.
 Kan I se ham? 

 ^Så er der gang i Olafur Eliasson igen.. Min mor ville ikke med pga klaustrofobi, men her er vi inde i et rum, hvor man ikke kan se noget for bare røg. Lyset fra loftet gør at røgen er neonfarvet. Jeg har vist nok set det før i Berlin, hvor jeg så en soloudstilling med Olafur for nogle år siden. 

^Jeg kan kun tage billeder, hvis jeg tager det op i loftet, for ellers bliver mit kamera forvirret. Det vil gerne have et eller andet at fokuserer på...

 ^Der er måske ti mennesker i rummet. Jeg kan ikke se dem; kun høre dem.

^Her er jeg i midten, hvor flere farver mødes...

 ^Flot på billeder, men ærgerligt at min mor ikke kunne komme med... Som sagt var der mange steder, hvor min mor ikke kunne komme med, og flere steder, hvor hun gik med, men ikke følte sig godt tilpas.. 

^Generelt er video ikke så let at tage et billede af... Men dette værk var bare ret fint lavet. Kunstneren havde klippet hundredvisa af gamle klassiske film sammen til en fantastisk katastrofefilm og musikken, der var valgt til, var virkelig godt. Der var virkelig rystme, fart og drama, og man havde lyst til at se det hele... Altid problemet med videokunst... det er ikke altid, at man har tid og tålmodighed til at blive stående i særlig lang tid...

^Jeg havde hovedudstillingen af Wes Lang... Af lfere årssager. Hans tekniske kunnen - altså hans talent for at tegne og male rent teknisk var ikke-eksisterende, så hans talent skal altså ligge et andet sted - ide/konceptmæssigt, referencemæssigt, billedforståelse, iscenesættelse m.m. Og her synes jeg bare at alt var en kliché og følte mig lidt skuffet over, at Aros belønnede en så uoriginal grib af en kunstner med en særudstilling. Han lever af at bruge andres kulturer, ikoner, værker og sammensætte det til en form for collager, samtidig med at han iscenesætter sig selv midt i det hele som "kunstneren". Han dyrker meget originalt machokultur med pin-up damer, tatoveringer og motorcykler, døden som skelet med le og så indianersymboler. Wow.
Billedet her var min favorit blandt hans "malerier". Resten var variationer over det samme.
Måske var udstillingen for børn? Se, drengebørn - det kan også være også kunst, når I sidder og tegner kruseduller med pistoler og dødningehoveder og damer med bare bryster. Er det ikke sejt, kids?

^De havde installeret hans "atalier". Wow. Og nu hvor jeg virker sur, så vil den typiske kunstkommentar vel være, at "det virker". Det får en debat og en diskussion frem... Whatever. Jeg synes, at hans værker var ringe, og jeg var skuffet over, at Aros gav ham en hel etage.

 ^Lidt a la Damien Hirst havde han taget sin yndlingsfigur og lavet den i guld og besat den med andre dyre ædelsten. Så fik den et helt rum og et montre. Jeg var ikke imponeret af den eller tanken bag, men jeg kan godt lide mine egne billeder her, så den må hellere få lidt ros - den installation. Wes Lang, it's only half bad, 'kay!
Her ser to piger med hovedbeklædning på en figur med hovedbeklædning.

 ^Her ser figuren med hovedbeklædning på de to piger med hovedbeklædning. 

^Her ser han på sig selv,)

 ^Så var vi mere vild med udstillingen af/med (?) Ebbe Stub Wittrup, hvor jeg ikke har så mange billeder af de første par rum.. Jeg tog kun billeder i det sidste rum. Var ellers meget fascineret af en video med et pendul i det første rum.

 ^Hna var fascineret af "det overnaturlige"/det  matematiske/det manipulerede usandsynlige/overtro vs optiske illusioner osv.... Her er det flotte fotografier er Djævlebroer...

 ^Jeg har ikke taget billeder af de bedste ting i udstillingen, kan jeg se. Men som altid er det figurere, der gør det godt på billeder, så jeg tog et billede af denne.... bum bum... figur, ja.

 ^Jeg ved ikke hvorfor, jeg var så optaget den... seriously. Men her kan man se lidt af mig....

^Tror også min mor undrer sig over, at jeg bliver ved med at fotografere denne... figur.

^Jeg fotograferer også min mor, skal det siges. Stadig Wittrup.

 PÅ en af etagerne havde de samlet en masse fotografi. Nogle kendte vi fa før. Disse billeder hang på "nutidskunst-etagen" før. Jeg har altid elsket dem. Jeg elsker alt med swimmingpools og den grønne tyrkise farve. Billedet herover kan jeg kigge på og aldrig blive træt af det. Jeg ved ikke hvorfor. 

^Dette kan jeg også godt lide. Men ikke helt så meget.

 ^Så er der Boy. Når man tænker Aros, så tænker man regnbuen og Boy. Alt andet kan alndres og byttes ud, men ikke Boy. Den SKAL være der.

 ^Han er stor, og min mor var meget imponeret. "Prøv bare at se fødderne. Alle de detaljer..."
 ^Godt, så ser vi foden... og ja, den ligner rigtignok en rigtig fod - bare større.

 ^Her vik jeg taget et billede, som ligner det, Aros selv bruger på magneter solgt i kunstshoppen, kunne jeg bagefter se. 

^Closeup.

 ^Der var også lige åbnet en sotr soloudstilling med videokunstneren Jesper Just. Han er rigtig god. Det synes min mor også, men det er hårdt kun at se video. Vi så de bedste, tror jeg (ifølge den anmeldelse vi bagefter læte i Weekendavisen), men det ville have taget over cirka 2½ time at se alle videoer fra start til slut, og det er de færreste, der kan holde til det på et museum.

 ^Den første vi så fra en af de ældre fra 2002, hvor hans fokus meget var på køn. Den var rigtig god. Der var wideswreen på begge sider af os med to vinkler. Den kan anbefales at se fra start til slut. Man skal have tålmodighed, men Jesper Just lader sig også inspirerere fra den kommercielle films verden, så af de videokunstnere, jeg kender, er hans film meget smukke, flotte og godt filmede med stærke karakterer...

 ^Man genbrugte vist nok noget af installationen fra Tal R-udstillingen.. måske disse bamboos, for de stank af grisestal, fordi de nok var rådne...

^Men jeg fotograferer alt i neonlys... love it.

^Se, bare kulisse; ikke et kunstværk... jeg fotograferer det stadigvæk... Eller måske var det et kunstværk. Jeg ved det ikke.

 ^Her kan I se et af rummene fra den del af udstillingen, der fokuserede på hans nyeste værker. Der var videolærreder på alle vægge..

^Og nogen steder på gulvet...

 ^Lilla ruiner og sort/hvid film... Flot.

^Min mor ser på videokunst... en af de bedre film blandt de nye her.

^Her er det sidste billede fra den tur på Aros... Vi så ikke rigtig de 9 Rum, som lige nu (eller den dag) er de 6 rum, fordi min mor ikke følte sig tryg. Dette er igen Olafur Eliasson. Jeg ville gerne have vist min mor Pippilotta Rists rum, men den lå helt inde bagerst, og min mor var bange allerede inden vi gik ind i den første gang...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar