søndag den 20. juli 2014

Modekampagner a/w 2014 part II



Nu tror jeg, at vi tager del to i sæsonens gennemgang af de store modekampagner. Vi starter med Alexander McQueen, hvor Edie Campbell, der udover at være model også er konkurencerytter og derfor ganske hestevant, slynger sig på og omkring en hest iklædt dystre eventyrsrober fra det britiske modehus. Jeg tror, at billeder kommer til at være meget kraftfulde i magasinerne, mens de som små billeder her på blogger lider lidt over fotografens Steven Kleins meget mørke og skarpe filter. Kan I se, at Edie ligger på en liggende hest på første billede? Anyways, hestepigen i mig elsker billederne;)



Den hollandske model Julia Bergshoeff spåes en kanonkarriere som topmodel, og jeg var også én af dem, der var meget begejstret for hende, da hun sidste år gik Pradas resort-show. Her får hun fin solokampagne for et af New Yorks hippeste brands. Billederne er lækre med de bløde 80'er agtige neonpasteller, der får mig til at tænke Miami, dansabel synthpop blandet med en smule melankoli. Derudover kan jeg godt lide, at vi i år tydeligt kan se både tøj og modellens ansigt. Sidste sæson var der ikke mange, der uden at vide det ville kunne have genkendt danske Charlotte Lindvig i kampagnen. 



Unge næsten udtryksløse modeller slynger jeg i modernistiske møbler i noget, der næsten ligner et venteværelse iklædt Dior. Er det ikke cirka rigtigt? Egentlig kan jeg godt lide denne slags kampagner. Der er ligesom lavet et set og billederne er pænt fotograferet. Det er bare heller ikke en kampagne, der synes mindeværdig. Jeg synes dog, at kampagnen får præsenteret tøj, sko og tasker fint, og jeg tror, at Diors målgruppe vil kunne se appellen i stylingen. Dior-kvinden er mere elegant, professionel og perfektionistisk, end hun er cool, ungdommelig og afslappet. Det afspejler kampagnen fint.



Gisele Bündchen er her, der og alle vegne denne sommer og også dette efterår, hvor hun har scoret kampagner for både Balenciaga, Isabel Marant og her Emilio Pucci. Det er en ret kedelig kampagne, hvor Gisele bare står og svinger med sit hår til en hvid baggrund. Det er sikkert også nok. Hun er en model, der der kan sælge, og hun ser da også meget lækker ud Puccis efterårskollektion. Emilio Pucci er lidt en mere coo, lidt mindre tacky version af Roberto Cavalli i mine øjne, men blandingen af sexy, glam, boho og rock har de tilfælles. Det er italiensk stil (i øvrigt kreeret af en nordmand i disse år - Peter Dundas).



Karl Lagerfeld er stadig vild med Cara Delevingne, som efterhånden har medvirket i en håndfuld kampagner for både Chanel og Fendi, hvor KL er chefdesigner. I efteråret er hun sammen med Binx Walton blikfang for Chanel, hvor de poserer i et boksecenter, fordi... who knows. Jeg kan godt lide billederne, men jeg synes, at der er langt fra disse billeder til de gode gamle dage med Freja Beha som blikfang. Hun var både eksklusiv, smuk og cool samt kunne give billederne lidt mørkt drama, mens denne kampagne er ren pop. Binx kan i sine bedste øjeblikke være andro-cool og smuk på den helt rigtige måde, men det eneste billede med hende offentliggjort indtil videre er ovenstående billede, og der virker både Cara og Binx sådan lidt random placeret. Hvad synes I?



Meget apropos Cara Delevingne og Binx Walton... de er nemlig også en del af det lidt større cast hos Balmain. Jeg kanrigtig godt lide billederne for kampagnen - og det selvom jeg virkelig ikke kunne se det flatterende i særligt mange looks under modeugen. Jeg kan godt lide stemningen og farverne, og så er det dejligt med lidt diversitet blandt modellerne. Jeg ved dog ikke, om billederne henvender sig til den rigtige gruppe... De virker meget unge, pigerne på billederne, og tøjet ser kun semi-eksklusivt ud, synes jeg, mens jeg tænker, at Balmain-kvinden er lidt ældre og ikke mindst MEGA rig, for Balmains tøj koster knaster. Nå, hvad ved jeg... ikke rigtig noget:)



For tredje sæson i træk er ungarnske Vanessa Axente ansigt for Calvin Kleins fineste linje Collection, da hun har skrevet kontrakt med virksomheden ligesom Lara Stone før hende. Egentlig synes jeg ikke, at Vanessas kampagner har været specielt gode eller mindeværdige. Denne kampagne er skam smuk nok, og Vanessa er smuk, men man skulle tro, at man ville gøre mere for at promovere hende som Calvin-girl og forsøge at lave nogle mere ikoniske billeder. I en kampagne som denne kunne man have brugt mange andre af sæsonens pretty faces og fået samme effekt, tror jeg. 



Hedi Slimane for Saint Laurent har ligesom fundet en stil ift kampagner, som han holder fast i. Modellen denne gang er en såkaldt newcomer,Valerie Kaufmann. Hun gør det meget godt. Især nederste billede appellerer til mig. Jeg synes, at pigen ser fantastisk ud - cool, smuk og tøjet er sejt. Hvis jeg kunne se sådan ud, når jeg gik i byen, til koncert eller til fest, så ville jeg ikke brokke mig. Øverste billede rører mig til gengæld ikke rigtigt. 



Kenzos kampagneunivers er fantasifuldt og farverigt, og jeg kan godt lide det. Det er ikke den salgs kampagner, jeg falder hårdest for, men jeg kan ikke se noget dårligt i dem. Denne gang har de endda benyttet sig af en af mine yndlingsmodeller, 36-årige Guinevere Van Seenus, og flere af billederne minder mig computerspillet Portals, som Bjarke spillede lidt for et tidspunkt. Fin kampagne.



Missoni benytter sig af fotografen Viviane Sassen, som jeg synes er supersej. Hun har en meget unik tilgang og ejendomme stil. Hun fotograferer oftest i on location, benytter sig af stærke, klare farver og er på sin vin naturalistisk, men tilfører så et eller andet fremmed. Spejle, modellen i umulige positurer, abstrakte figurer... og her har hun tilføjet børnevenlige farverige figurer, der er både kunne være del af tegnefilm eller kunstudstilling. Joan Smalls er blikfang, og hun er for en gang skyld ikke photoshoppet til døde. Hun ser rigtig godt ud. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar