tirsdag den 11. oktober 2011

Conscious - God samvittighed?

Lige nu kan man på hm.com købe Hennes & Mauritz' Conscious Collection, som tilbyder kunderne bæredygtigt tøj. De lægger især vægt på bæredygtige materialer og forarbejdning, men jeg går ud fra, at produktionsforholdene også er i orden (dvs. ingen kinesiske børnearbejdere?).
Det er selvfølgelig en fin ting at tænke på bæredygtighed, men kollektionen sætter dermed logisk nok også fokus på resten af H&M's kollektioner: De er nemlig ikke bæredygtige! Så kan man tænke over det.

Problemet med Conscious Kollektionen er, at det drejer sig om en mindre, limited kollektion, der kun kommer to gange i året. Denne gang kan den endda kun købes online. Den når altså ud til relativ få mennesker modsat resten af H&M's tøj, der handles af millioner af mennesker hver dag.
 Ligesom den sidste kollektion fra april, så er kollektionen meget feminin, så kollektionen er ikke for alle. Det er heller ikke det vigtigste, tror jeg.

H&M Conscious har fyldt internettet med kampagnen, selvom kollektionen er begrænset, fordi selve kampagnen er vigtigere end at tjene på selve tøjet (ligesom når H&M samarbejder med Lanvin og Versace). Jeg tror, at H&M håber, at konceptet omkring Conscious smitter positivt af på H&M brandet generelt. Det er selvfølgelig også godt, at de gør forsøget med en bæredygtig kollektion modsat at gøre ingenting. Det ville nogen i hvert fald sige. Kunderne bestemmer jo også. Hvis H&M kan tjene flest penge på bæredygtigt tøj, så er det nok den vej, de går fremover.

Det sidste tvivler jeg dog på sker. Jeg kunne endda forestille mig, at de ikke tjener særlig meget på Conscious kollektionen, fordi den i virkeligheden er ment som indirekte reklame for H&M. At kollektionen i virkeligheden ikke er så bæredygtig, fordi det er salget af alt det "almindelige" tøj, der gør kollektionen mulig. Sådan er kapitalisme muligvis. En virksomhed har ikke moral; den kender kun til to ting: profit og ikke-profit.

Lad os i det mindste ikke nare. Jeg er ikke selv særlig hellig, hvad angår miljø og bæredygtighed, men jeg vil alligevel vove det råd, at man skal tænke sig om. Kort sagt, så er det mest miljøvenlige, man kan gøre: Køb mindre og køb brugt.

1 kommentar:

  1. Gode betragtninger. Og tror du har ret i det meste :-)

    SvarSlet