fredag den 16. marts 2012

Lidt om modejournalistik og modekritik

Chanel viste deres vinterkollektion 2012 med store krystaller i baggrunden

De store internationale aviser sparer de professionelle modekritikere væk. Bloggerne har overtaget en del af kritikken: Der er mange af dem, de er populære, og de når bredt ud. Den udvikling ærgrer denne artikel fra The Star sig over. 

Artiklen handler blandt andet om, at bloggerne bliver specielt inviteret af designeren, nogle gange endda påklædt af designeren selv til selve showet (se bare Elin Kling her) og er derfor ikke objektive i deres kritik. De er heller ikke udstyret med det ordforråd, som en god og interessant kritik kræver, eller magter det håndværk "kritik" rent faktisk er. 
I stedet benytter bloggeren sig af superlativer og kalder fx en kollektion for fantastisk, overlegen og unik. De baserer deres kritik udelukkende på smag og personlig stil, hvor der i en god anmeldelse faktisk er nogle objektive parametre, som man bør kigge på. Her er et lille uddrag fra artiklen, som helt bestemt rammer mig som blogger:

 “It’s got to be more than just ‘I loved it or I hated it,’ ” says Givhan. “You’ve got to explain your thinking — how you got there. Criticism is not personal opinion. At its best it’s opinion based on a set of facts that are set in context. I’ve seen shows that I’ve loved but I knew that critically they were not great. And vice versa.” 

Artiklen kritiserer ikke bloggere som sådan. En blog er personlig, og bloggeren står ikke til ansvar for andre end sig selv, men det er ærgerligt, hvis blogs bliver opfattet som et godt alternativ til modekritik.

Problemet med god modekritik er, at den ikke altid er positiv. Robin Givhan skrev selv for godt en måned siden en artikel i Newsweek, hvor hun beskyldte Karl Lagerfeld for at være er overvurderet. Artiklen hed "Is Chanel Designer Karl Lagerfeld spread too thin?". I Kan læse artiklen her. Den er vældig interessant.
Artiklen kostede ganske vist ikke Givhan en invitation til Chanels show i sidste uge, men hun fik ikke længere plads front row. Man skal passe på, hvad man skriver!

2 kommentarer:

  1. Det er morsomt - jeg husker for nogle år siden, da blogging stadig var et på begynderstadiet. Der var mange, der rettede nøjagtig samme kritik af de etablerede modemedier: De var for lidt kritiske og for meget i lommen på branchen.

    Ja ja.....

    Måske er det egentlig spørgsmål, om man overhovedet kan undgå at blive fedtet ind i den slags (beskyldninger), når man er tæt på modeverden?

    Mvh
    Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe, tja, det kan man nok ikke... Som der står i artiklen fra The Star, så er kritikerne jo også afhængige af, at blive inviteret til modeshowet. Modsat kunstanmeldere, madanmeldere, musikanmeldere og filmanmeldere, som jo bare kan købe deres egen billet/plade/mad, hvis de ikke får tilsendt én invitation, så er modeshows en eksklusiv one off-affære, som kun få udvalgte er forundt. Der vil altid være et afhængighedsforhold, som er svært at gøre sig fri for.

      Jeg tror bestemt, at bloggere kan noget, som prof kritikere ikke kan - og jeg elsker den personlige, umiddelbar ekærlighed, der er til mode fra mange bloggere, men jeg kan godt savne en lidt dybere, reflekteret holdning til mode en gang i mellem. Jeg håber, at der er plads til det hele:)

      Slet