Hver dag offentliggøres der nye modekampagner for efteråret. Lad os bare tage fem mere af de store.
Øverst er det Hermès med Bette Franke som model. Det er en meget poetisk kampagne, hvor modellen løber fra efteråret ind i vinteren. Der er ingen tvivl om, hvilken sæson denne kampagne er for. Modellens ansigt er næsten skjult, hvilket er en smule modigt i f en kampagne, da vi som regel drages af ansigter i reklamer. Der er til gengæld flotte farver og liv i billedet. Jeg kan godt lide tøjet. Det kan tåle vinter, som kampagner også viser. Der er også lidt kvindelig P.I. over hende, hvilket jeg altid er en sucker for. Bette Franke som Sherlocka Holmes, anyone?
Alexander McQueen har lavet otherworldly kampagner i de sidste par sæsoner, men denne sæson er mere futuristisk og spacey end de andre. Denne er også mere effektiv. Den er enkel nok til ikke at forvirre, men stærk nok til at træde i karakter. Det vilde tøj og den robotagtige model, der i øvrigt er finske Suvi Koponen, går godt i spænd. De smukke pastelfarver plejer at være forbeholdt sommerkollektioner, men her er de isnende kolde som en vinternat. Meget smuk kampagne.
Jeg elsker Juergen Teller for Céline. Mere end jeg elsker ham for Marc Jacobs. Og så hjælper det også kun, at Céline har hyret en af mine all-time favoritmodeller Daria Werbowy. For anden gang. Hun er god som sexbombe, men hun er allermest fængslende helt naturlig som her. Med ny korthårsfrisure ligner hun mere og mere Célines højtprofilerede designer, Phoebe Philo. Det kan næsten ikke være et tilfælde. Flamingoer er smukke fugle, der tilføjer både elegance, girlyness og humor til en ellers tør kampagne.
Andre modeller medvirker på et par af de andre billeder, men Daria er klart stjernen.
Chanels efterårskampagne har været en af de største overraskelser denne sæson. Ikke så meget fordi den blæser benene væk under dig. Nærmest tværtimod. Den er bare så anderledes fra de senere års meget detaljerede universer. På billedet her ser vi modellen Lindsey Wixson, men udover hende er der fem andre modeller. De står bare. Et billede til hver (indtil videre). Nogle mere akavet end andre. Det virker til, at han har genbrugt parykkerne fra den nyligt fremviste resort 2013-kollektion. Opsætningen med det store grå Chanel er også anderledes end det plejer. Om Carine Roifeld er stylist for tredje sæson, ved jeg ikke. Jeg er ikke helt solgt. Chanel har nemlig lavet en superlækker kollektion, men det viser kampagnen slet ikke. Det er en okay kampagne. Jeg er bare bedre forvendt med Chanel.
Burberry Prorsum er ikke et brand, hvorfra jeg forventer fantastiske kampagner. Hver sæson ligner hinanden og modellerne synes altid underligt livløse. De er ofte photoshoppede til umenneskelighed.
I denne sæson har Christopher Bailey valgt en ung skuespillerinde, Gabriella Wilde, og en musiker, Roo Panes (sejt navn), som kampagnemodeller. Burberry Prorsum støtter ofte unge fremadstormende briter og bruger dem i diverse kampagner. I det hele taget tager Burberry den engelske arv meget alvorlig, hvilket også ses med dette billede: Regn, trenchcoat og gamle biler = England. Dette billede er et af de bedre, men overordnet er det en lidt stiv kampagne. Som sædvanlig.
Meget stemningsfulde billeder fra Missoni. På den ene side er jeg fan. På den anden side, så er den glemt i morgen.
Meget stemningsfulde billeder fra Missoni. På den ene side er jeg fan. På den anden side, så er den glemt i morgen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar