søndag den 23. marts 2014

Arpopos Zoo... Hagenbeck Tierpark


Jeg fik aldrig vist så mange billeder fra Hamburg... En af de ting, vi besøgte, var den zoologiske have Hagenbeck, som virkelig er et besøg værd. Vi var der, mens der næsten ingen mennesker var. Det var faktisk rigtigt rart, selvom det også var lidt underligt. Man kunne fodre en del af dyrene, men flere dyr om sommeren. Det var den eneste ulempe ved at være der om vinteren, hvor mange af dyrene hellere vil varme sig indenfor.
Nu får I nogle flere billeder af dyr... Dvs. mange billeder. Rigtig mange billeder...Jeg er som besat i en zoo...

LÆS DET HELE OG SE MASSER AF BILLEDER AF DYR EFTER HOPPET.

^Det var altså ret sjovt at man kunne fodre elefanterne, der svingede deres lange snabler ud og tog folks gulerødder. Jeg kan rigtig godt lide elefanter. Det er store dyr, men meget kloge dyr. De kan fornemme på folk om de er kede af det eller glade. De bliver gamle og de kan lære en masse en masse ting - de indiske elefanter er jo faktisk en slags husdyr nogle steder i Asien.

^En håndfuld dyr løb frit rundt i parken, og de var kælevante. Ham her (hende her?) blev vi venner med på et tidspunkt (hegnet var for dyrets skyld, så vi mennesker ikke gik på græsset, men dyrene kunne sagtens komme ud til os en masse steder). Vi aner ikke, hvad det er for et dyr.

^Endnu et billede af dette... hjorteagtige lille væsen. Nutsen.

^På et andet tidspunkt tager jeg et billede af nogle andre af de fritgående dyr. Er det en kanin af en art... eller hvad dælen er det her? 

 ^Det er svært at fotografere aber, der svinger sig ekstremt hurtigt rundt og leger konstant. Især med et gammelt, dårligt kamera, der er meget langsomt. 

 ^Men de er sjove. 

^Ham her var den sværeste at få et billede af: Den største. Han var ret sky og kom kun frem fra sit skjul en enkel gang.

^Vi så også andre aber... er det her en bavian?

 ^Eller er det her bavianerne?

^Bjarke insisterede på et billede sammen med sine look-a-likes? Ja, serisøt, det var det, han sagde. Jeg driller ikke (hehe).

^Skildpadder bliver åndssvagt gamle. I Hagenbeck havde de lavet en historisk overssigt over alle de ting, som var sket, mens flere af disse skildpadder havde levet. Nogle af dem er meget ældre end selve dyreparken. Det er skørt at tænke på.

 ^Hov, hvem har vi der? Jeg får får begejstret øje på tigeren.. 

^Den er flot. Den har ikke så meget plads, mens vi er der, for parken er ved at bygge et nyt, stort, flot tiger-anlæg. Imens lever denne tiger på et lidt lille og kedeligt areal. Til gengæld kan vi tydeligt se den. I Berlin Zoo plejer tigerne at gemme sig bag en masse grene og buske. Det er ikke så sjovt som tilskuer, men tigerne har det nok bedre...

 ^Hov hvad laver den nu...

 ^Thihi, den tisser.

^Et billede mere. Jeg er vildt fascineret af tigre!

 ^Giraffer! De er så smukke, kønne, flotte, imponerende... De var dog blandt de dyr, der havde været sjove at se om sommeren, hvor de har et større areal at være på og man kan håndfodre dem. Nu kunne vi ikke komme tættere på end dette.

^Mit kamera tager ikke så skarpe billeder fra lang afstand, men ih altså.. pæne dyr. 

^Flamingo galore!

^Lysere flamingoer andetsteds i parken..

^Hello snygga!

^Løveanlægget var skuffende. Løverne lå indenfor, men hende her var den eneste, man kunne se. Hun lå til gengæld rigtig og lurpassede. På den ene side dovent og småsovende... på den anden side føltes det hele tiden som om hun bare lå og tænkte på at æde os. Heldigvis kunne det ikke lade sig gøre. Kuldegys.

^Sådan en omgang zebaer havde løven nok ikke noget imod at sætte tænderne i. 

 ^Hov, der er en leopard. Hvad kigger den mon på?

 ^Den har set et egern oppe i træerne. Der er dog ikke så meget at gøre. Egernet hopper videre til et træ uden for indhegningen.

^Leoparder kan jeg heller ikke få nok af. De har den fordel i forhold til løver og geparder, som de deler savannen med (de findes også i Asien), at de kan klatre i træer. Leoparder minder rigtig meget om jaguaren, der lever i Sydamerika, men leoparden har haft flere konkurrenter i form af tigeren, løven og geparden, så den er lidt mere adræt, hvilket i mine øjne gør den smukkere. Leoparder og pantere er i øvrigt det samme. 

^Fordi det var megakoldt og vinter sov den rigtige bjørn... y'know, vinterhi. Men prøv lige at se lille mig, hvis bjørnen fik lyst til at stå på bagben og være farlig. Jeez louise. He's a big one, that bear one!

^Pingo over vandet...

^...Pingo under vandet

^Det arktiske anlæg var helt genialt. Jeg fik ikke taget så gode billeder, fordi mine batterier var ved at slippe op, mit kamera ikke er så godt... og så skal dyrene ses i virkeligheden. Pingvinerne her svømmer sindssygt hurtigt. De er samtidig meget elegante.

 ^Der var flere forskellige pingviner. Dem har holdt til udenfor. De havde ikke brug for is og vild kulde. De så ud til at hygge sig.

^Når jeg ser de her billeder, får jeg lyst til at være en pingvin og bare flyde i en pool...

^Der er Hr. Isbjørn jo. What up. Han var meget tæt på... men der en glasrude i mellem os.

^Udenfor kunne vi ikke komme tættere på Hr. Isbjørn end dette. 

 ^Men indenfor i "isbjerget" kommer vi tæt på... 

^Han ser farlig ud. Selvom han er blød, pæn og krammeagtig at se på, så kan man også fornemme, at han er farlig...

 ^Hvalrossen var overraskende en af de sejeste og sjoveste dyr at se på... Det troede vi ikke, da vi så dem først udenfor over vandet. De er jo bare virkelig store og grimme..

 ^Under vandet er de stadig virkelig store (virkelig STORE!) og grimme, men også utrolig elegante. Virkelig gode svømmere..

 ^Og pænt nysgerrige. Hej med dig, Ross!!

^I er ret seje.

^Jeg er først for nylig begyndt at finde fugle spændende... 

^Min yndlingsfugl i Hegenbeck endte dog med at være denne her art... på grund af glasruden og mørket var det svært for mig at fotografere dem, så det er lidt svært at se præcis hvor seje, de er. De har lange, lange, tynde ben og kæmpe fødder... Prøv at se den bagerste, der hviler på et ben. Skægt.

^Det er ikke dyreverdenens smukkeste dyr, men det er svært ikke at elske et så fjollet udseende dyr som tapiren. Denne har ikke engang så mærkelig en rumpe som andre tapirer. 

 ^Bare fordi man er i zoo med masser af eksotiske dyr, så skal man ikke glemme de mere almindelige dyr... Denne ged stod for prima underholdning!

 ^Selvom de lige var blevet fodret, så syntes denne altædende ged, at mit program var det bedste guf i verden. 

^Ej altså, Goat-friend. Nu er det jo helt ødelagt... 

^Bumbum... hvis man er til æselhump...

^Den oprindelige indgang? Parken åbnede i 1907, og dengang kunne man også se mennesker. I zoocafeteriet hang der plakater fra gamle dage, hvor den sorte mand og indianeren var blandt hovedattraktionerne. Det er so wrong. 

^Kænguruerne var også indenfor. De er altså også lidt sjovere at se på udenfor, når de springer rundt. Jeg synes faktisk, at de var lidt klamme indenfor. De kom til at minde mig lidt for meget om rotter... Jeg ved ikke hvorfor. Jeg har altid godt kunne lide kænguruer... Hmmm

^Find en fugl... Hm, heldigivs var det en del lettere at nyde de smukke farverige papegøjer (araer?) i virkeligheden end på dette billede i modelys, hvor fuglene nærmest forsvinder sammen med bladene..

^Så så man lige et elefantskelet... Parken havde mange fine "uddannende" features, fx dyrestier, hvor man skulle spotte dyrespor af forskellige slags. 

 ^Først  var der en....

 ^Ej, Bjarke, se. Der er en mere...

^Okay, der er total mange... De her fugle bliver fordret, mens vi er der. Og de ender med at være mine yndlingsdyr den dag sammen med hvalrossen og æde-papir-geden, så jeg tog 50 billeder... Her er nogle af dem...

^De er for vilde.

^Se den her. Den har lige grebet en fisk med sit elastiske næb... Så bliver fisken slugt.

^For at sluge fiskene ordentligt, tror jeg, står de så og basker vildt med vingerne..

^Det ser hele tiden ud som om de er klar til at lette...

^Og den har sgu brede vinger...

^Jeg synes, at de er seje!

^Liiiiiget et mere:)

^Hej Fru Kamel!

 ^Jeg springer nogle dyr over (vaskebjørne, rådyr og antiloper, en masse fugle, nogle odderne, mus, dværggrise m.m) og vender tilbage til udgangspunktet: elefanterne. Her er vi dog inde elefanthuset. 

^Jeg tog også cirka 30 billeder af elefanterne - især udenfor, men man skal også kunne beherske sig, ikke? Så I må nøjes med dette lille, bitte, overhovedet ikke særlig lange indlæg om zoo i Hamburg:)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar