mandag den 18. januar 2010

Ellen shoots Anja


En af mine yndlingsfotografer er uden tvivl Ellen Von Unwerth, som altid tager ultra sexede billeder, men altid med stærke kvinder, som ikke undskylder, at de som kvinder har en seksualitet (der kan stå alene og ikke behøver the gaze of men). Selvom kvinderne er letpåklædte og ofte kun i undertøj og suspender stockings, så ser kvinderne aldrig ud til at gøre det for mandens og hans seksualitets skyld. Jeg føler mig aldrig fremmedgjort, som jeg gør, når jeg ser topløse kvinder i mandebladene. Bikini-modellerne smiler kælent til mændene, mens de poserer til ære for ham. Det har ikke noget med mig at gøre, og jeg kan kun kigge på med uforstående følelser. Ellen Von Unwerths kvinder virker altid til selv at få noget ud af det, og jeg ser dem som en forlængelse af mig - måske ikke en realistisk forlængelse - men det vedrører mig. Denne korte serie med topmodellen Anja Rubik hører ikke blandt Ellens bedste, men den bærer stadig præg af Ellen Von Unwerth-æstetik. Der er selvfølgelig også forskel på bestilt arbejde på magasiner som denne og så hendes eget mere kunstneriske arbejde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar