torsdag den 10. februar 2011

By Ned Vizzini


Her til aften så vi filmen It's Kind of a funny Story om en ung 16-årig knægt fra New York, der indlægges i nogle dage på en psykiatrisk afdeling på grund af depression og selvmordstanker.
Her møder han blandt andet Bobby (Galifianakis) og Noelle (Emma Roberts) samt en masse andre på afdelingen, der er mere eller mindre fucked up. 


Det er en komedie. Dog ikke slapstick eller grynt grynt-sjov. Jeg vil tro, at den tiltaler Juno-segmentet? Hvad skal vi mere sige: Igby Goes Down, Youth in Revolt,  Artschool Confidential, Imaginary Heroes, Adventureland, Saved! and so on...

Anyhoodles, virkelig fin film med en stærk rolleliste, et godt manuskript og skarp dialog. Ret forudsigelig, men godt udført. Temmelig feel-good, men undgår sukkersød kvalme.

Til sidst fandt vi ud af, at filmen bygger på en roman skrevet af Ned Vizzini. Han har også skrevet bogen Be More Chill, som er en fantastisk ungdomsbog. Jeg har slugt mangen en ungdomsbog (jeg elsker ungdomsbøger og ærgrer mig over at blive ældre!!), men denne ryger helt sikkert op blandt favoritterne. Den er sjov med pænt meget ironi og metahumor. Den handler om knægten Jeremy, der i high school bare ikke er cool. Det bliver der lavet om på, da han tager en "squip". Det er en pille, der kommunikerer med hjernen, så Jeremy begynder at opføre sig cool. Det er good stuff. Very fun. Very intelligent.

Fandt den, fordi jeg i sin tid læste denne artikel på litteratursiden om Generation Y. Læs den her.

Ned Vizzini er god til at skrive sjovt om intelligente unge mennesker, der bare ikke er cool og rigtige i ungdomsårene, hvor meget de end gerne vil eller prøver. Det kan jeg godt relatere til. Det er der nok mange, der kan!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar