mandag den 12. september 2011

Myface

Jeg får ikke rigtig taget nogen billeder af mig selv for tiden. Af mine outfits, that is. For her er mit ansigt jo. Up close. Med lidt skinnende pande. Dog smilende.

Jeg har ikke rigtig været tøjfokuseret på det seneste. Sorte jeans, en t-shirt og en cardigan. Rimelig plain. Rimelig comfy. Og lige nu har jeg endda mine happy pants på. En par blålilla satinbukser fra H&M, som gør mig i godt humør. De er ikke smarte, men jeg er til gengæld smukkere, når jeg smiler og er glad. Ikke?

I stedet har jeg været mere interesseret i at finde ud af al det med skønhed. Cremer, makeup og so on. Der findes et kæmpe univers på nettet for beauty entusiaster, som jeg finder helt enormt fascinerende.

Jeg har egentlig aldrig været nogen beauty queen. Jeg bider negle, jeg har problemer med acne, og jeg hader at gå til frisør (hvilket betyder, at jeg holder mig væk). Derudover så har forfængelighed i mine verden altid være det onde. En synd. En udyd. Syndigt, ret beset.
Det naturlige er at foretrække i alle henseender. Naturlighedsdoktrinen lyder således:
Man skal kunne leve og være glad i sit eget skind uden at føle sig nødsaget til at gemme sig bag en maske af dyre produkter. Botox og plastikbryster er selvfølgelig no go. Alderdom er en smuk ting. Ens rynker symboliserer erfaring og et levet liv og skal ikke tabuiseres. Forbrug er opfundet af djævelen og er kun acceptabelt, hvis forbrug omhandler kloge bøger eller rejser til uturistede steder. You know the drill...

I virkeligheden er jeg virkelig forfængelig med mit udseende. Jeg er bange for rynker, mine insisterende acneudbrud gør mig i dårligt humør, og og jeg drømmer om at finde det produkt, der kan gøre mig evig smuk... Jeg er lige så stille i gang med at affinde mig med det. I hvert fald det første.

Lige nu hygger jeg mig med at følge med på forskellige beautyblogs, fora og hjemmesider, hvor jeg hele tiden forundres over, hvor meget man kan lære omkring skønhed og hvor mange, der dyrker det som en bevidst hobby. Det handler ikke kun om én selv. Det handler om et fællesskab omkring skønhed, som andre kan have omkring fiskeri, hvor det jo heller ikke kun handler om at fange aftensmaden. Skønhed handler for mange ikke kun om målet (at se smuk ud), men også vejen dertil. Jagten på de gode produkter, afprøvning ved hjælp af forskellige teknikker og diskussioner med andre om ens erfaringer.

Skønhed er en videnskab. Der er ideologier og skoler, forskellige metoder og teknikker. Og her snakker vi ikke kun om den faktiske forskning inden for skønhedspleje, der jo handler om kemi. Det handler om økologiske versus ikke-økologiske ingredienser. Det handler om mærkefans. Det handler om at kunne lide mineralpuder, farvede dagdcremer eller flydende foundation. Det handler om pensler. Vi snakker om piger, der fx kan deres MAC pensler udenad. De har alle numre, og når man siger 187, så ved de præcis, at der henvises til en duo fibre face brush, der bruges til stippling. Og hvad er stippling? Ja, det er når en foundation ikke smøres på (med fingre eller pensel), men duppes på i små hurtige bevægelser med en særlig børste.... Og så videre.

Jeg håber dog at min egen interesse aldrig udvikler sig til at en besættelse, men kan holdes på et sundt og lidt distanceret niveau. Nu må vi se.
På billedet har jeg i øvrigt øjenskygge på fra min nye Naked Palette fra Urban Decay, som jeg har skrevet om før, og som er elsket i hele verden for sine skønne, naturlige farver. Mascaraen er fra Lancome, blushen fra Nars (i farven Orgasm) og mine bryn er fyldt ud med en blyant fra MaxFactor;)



5 gode skønhedslinks:

Pudderdåserne
- en virkelig god dansk blog skrevet af to entusiastiske kvinder, der ikke er ansat i skønhedsverdenen, og derfor virker til at være på læsernes side. Man rives med af deres begejstring for deres yndlingsprodukter, man får nogle gode og ærlige råd, og så er kvinderne rigtig gode til at gennemskue ingredienslister. De er helt vilde med MAC, men de er ikke ku ntil dyre mærker. De er også vilde med ELF, der er et absurd billigt mærke fra USA.

MakeupAlley
- et fora, hvor folk i hele verden anmelder skønhedsprodukter. Hvis man er i tvivl om den foundation, man overvejer at købe nu også er pengene værd, så kan man læse lidt om, hvad andre forbrugere mener efter at have prøvet den. Man kan screene, så man kan finde alle dem med samme hudtype, hudfarve eller alder m.m. som sig selv.

Mind The Beauty
- et koncept, der ligner Makeupalley, men som er dansk. Almindelige forbruger som du og jeg anmelder produkter, som vi har prøve og giver dem hjerter fra 1-5. Det er et rigtig lækkert design, hvor det er let at finde rundt. Der er stadig ikke så mange anmeldelser, som man kunne ønske, men hjemmesiden er også relativ ny. Der er også en rigtig fin blog på siden.

Makeup Savvy
- Det er en rigtig god skønhedsblog fra England. Der er mange gode blogs i England, men denne har jeg fulgt i længst tid. Kvinden bag shopper flittigt skønhedsprodukter, men hun shopper billigt, og det er altid interessant at følge med i for os med små penge i pungen. Desværre kan mange af de produkter, som hun anbefaler ikke købes i Danmark. Men om ikke andet, så lærer du, at når du næste gang skal til England, så skal du have masser af Liz Earle, Sleek og Collection 2000 for bare at nævne nogle stykker.

Hqhair
- fordi du her kan få NARS, Urban Decay og Too Faced. Okay, der er mange fine internationale webshops (feelunique, strawbeerynet, beautybay, lookfantastisque + + +), hvor man kan få produkter, som man enten ikke kan få i Danmark eller som er billigere.

2 kommentarer:

  1. Jeg kan virkelig godt lide din blog og jeg har faktisk meget af den samme "ideologi" omkring skønhed og make-up.

    Hilsen fra en Polsk pige i DK.

    SvarSlet