onsdag den 8. august 2012

Film om Jean Shrimpton og David Bailey


I går så jeg filmen We'll Take Manhattan - en BBC-produceret film til tv om 1960'erne it-par modellen Jean Shimpton og fotografen David Bailey.
Filmen handler om, hvordan parret møder hinanden og kommer i gang med deres karrierer. Det er ikke lige let i en tid, hvor modellerne er ældre, aristokratiske damer, som fotograferes i unaturlige, opstyltede positurer i et studio.
 Jean Shrimpton er en ung, almindelig pige fra landet, og David Bailey er en ung, rebelsk fotograf, der vil fotografere mode, som det bruges. Parret forelsker sig i hinanden, selvom Bailey er gift. Engelsk Vogue hyrer dem til en modeserie i New York, men der er modstand hele vejen fra den gammeldags redaktør, der ikke forstår de nye vinde...

Som film er den højst middelmådig, men som den modenørd, jeg er, blev jeg nødt til at se filmen. 1960'erne er en af de mest spændende perioder modehistorisk. Der sker enormt meget. Moden var dengang bundet af politiske og sociale normer, og mode var på mange måder sprængfarlig. Det er mode ikke i dag. I hvert fald ikke i vores del af verden.
Derudover er æstetikken fra 1960'erne jo hele fantastisk. Bare tænk Mad Men... Og moden fra the Swinging London var måske i endnu højere grad fantastisk.

Karen Gillan i rollen som Jean Shrimpton er so-so. Hun virker som en udmærket skuespillerinde - især sårbarhed, uskyldighed og tristesse er hun formiddabel til at formidle, men hun er ikke model. Hun er ikke særlig fotogen på stills, og hun har ikke den der x-faktor, der gjorde Jean Shrimpton det modeikon, hun var. Man køber ikke helt præmissen. Aneurin Barnard er derimod en flottere udgave af David Bailey. Om David Bailey var lige så irriterende i virkeligheden som i filmen, ved jeg ikke. Aneurin ser meget ung ud, så man har svært ved at se ham som gift. Men well.

Modehistorisk er det sjovt at se billeder fra 1960'erne blive re-inacted. Lad os sammenligne filmens ansigter og billeder med virkeligheden ansigter og billeder.


Karen Gillan til venstre og Jean Shrimpton til højre. Jean er kendt for en lang elegant hals, som Karen ikke har i samme grad.


Her kan vi sammenligne parret. 




Her er nogle af de billeder, som man i filmen forsøger at gøre efter. Der er ikke rigtig nogen tvivl om, at de "rigtige" billeder er bedst. Læg mærke til bamsen:)


Begge disse billeder er de originale billeder fra 1960'erne, men de er også med i filmen og er med til at vise en hel ny form for modefotografi.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar