Lad os tage nogle af efterårets kampagner. Langt de fleste er offentliggjort, men ikke alle er kommet online i god kvalitet, så jeg tager nogle af dem, som er... Først har vi Gucci, der har hyret en gammel kending i Gucci-land, Abbey Lee Kershaw, som ansigt for kampagnen. Hun har været i front for det italienske luksusmærke før og reklamerer også pt for en Gucci-parfume. Nu har hun imidlertid fået sort hår i en skarp frisure, der er slikket stramt tilbage. Gucci-kvinden er stærk og sexet... og hun har kindben, der kan skære gennem glas, for som om Abbey ikke har kindben nok i forvejen, så har der også været gang i efterredigeringen. Det ser næsten pinefuldt ud... Oh well. Det er mørkt, blankt, skarpt... og måske ikke sæsonens mest spændende kampagne. Den er helt sikkert pænere på print end på computeren, så det kan man jo glæde sig over, men lidt skuffende. Godt at se Abbey Lee, ærgerligt ikke at se fx Nadja Bender...
Det er ved at være lang tid siden, at Burberry har lavet en rigtig god kampagne. De gør det heller ikke i år. Jeg ved ikke, hvorfor det skulle sælge at lade Sienna Miller kysse på sin skuespillerkæreste Tom Sturridge i et closeup? Der er for meget hvidt på det første billede, og det er lidt kedeligt... Jeg har intet imod Sienna Miller. Jeg synes, at hun er både pæn og sød, og man kunne sikkert sagtens få noget godt ud af hende som model og sikkert også sammen med manden. Men i omfavnelse med hvid baggrund... Kedeligt. Og hvorfor er kampagnerne næsten altid i sort/hvid, når nu kollektionerne altid er fyldt med flotte farver?
Valentino har skiftet fotograf igen i år, så nyt koncept og ny stil. Der er et stilleben motiv og flotte portrætbilleder af modellerne i Valentinos smukke kreationer. Jeg kan godt lide kampagnen. Der er et hav af modeller med. Jeg valgte disse to, fordi 1) Kati øverst er en af mine model crushes 2) Irina nederst har en kjole på fra kollektionen, som jeg er ret fascinereret af i øjeblikket. Nogle af billederne er kun med modeller og altså uden stilleben. Jeg er selvfølgelig lidt ærgerlig over, at der ikke er fundet plads til nogle danske modeller. Caroline Brasch-Nielsen har været ansigt for huset hele tre gange, så man kunne da have håbet...
Hedi Slimane for Saint Laurent Paris fortsætter sin kampagnestil fra hele sidste år (hele sit første år som kreativ chef for brandet) med et rocket billede til højre og et hvidt med sort logo til venstre. Han spytter så mange kampagner ud, at man er usikker på, om dette nu også er den eneste aw13-kampagne? Cara Delevigne er om ikke andet iført tøj fra efterårskollektionen. Denne gang er der heldigvis et par billeder med farver. Jeg synes, at sort/hvid giver cool billeder, men det svært at se tøjet, og da det trods alt er en tøjreklame, så forventer man trods alt... noget tøj. Kollektionen er jo grungeinspireret og meget af tøjet er ikke sort, så derfor er det igen meget godt med farver. Øverste billede er derfor ret fint. Og jeg er en sucker for alt, der inkluderer havet... Det andet billede er rart, fordi man kommer lidt tættere på og får øjenkontakt med Cara. Jeg kan bedst lide, når man kan se ansigtet på billeder.
Jeg ville ønske, at Hedi Slimane, som selv fotograferer kampagnerne, ville vise større variation i udtrykket, men han da hurtigt lavet et stærkt, samlet visuelt udtryk af hans SLP.
Det, som jeg altid godt kan lide ved Hermès, er, at de tager os med ud i naturen. Det er dejligt, når vil give beskueren noget ekstra en et studio og noget dyrt tøj. Hermès sælger livsstil. Der er nærmest ikke de ting, som Hermès ikke laver, og tøj står for en meget lille del af fortjenesten. Hermès sælger det gode liv. Man har vel nok mange penge, når man har råd til Hermès, der er ngoet af de meste eksklusive, der findes, men Hermès kunden er ikke bare en forbruger af luksusvarer. De er interesseret i godt håndværk, en historie, traditioner, det ægte og autentiske, det subtile og underspillede... de kan lide rejser, skønhed og er gode til at nyde. De er ikke overforfængelige - modellen har ret faktisk praktiske sko på øverst. De er old money, hvor fx Versace er new money. Når man ser billeder som disse, så gad man dælme godt være en Hermès-kunde. Man gad godt kvindens livstil. Jeg gad godt...
Iselin Steiro er ligesom sidste år i front for kampagnen, og på nederste billede ser vi en af kollektionens statement-pieces, nemlig en åndssvagt smuk kappe. Den skal vi nok komme til at se mere til.
Modellen Edie Campbell er blandt topscorerer i forhold til at opnå flest kampagner i år (Alexander McQueen, Marc Jacobs, Lanvin og Jil Sander). Her er hun for Jil Sander, og jeg synes, at det er en rigtig godt kampagne. Den er selvfølgelig sort og hvid, og fotograferet i et studio, som jeg lige før brokkede mig over var kedeligt, men kompositionen af billederne er gode, og jeg kan godt lide det vindblæste hår, der giver noget liv og bevægelse til billederne. Jeg er ikke så stor fan af Jil Sander (jo, da Raf Simons var designer), men jeg synes, at billederne passer til det minimalistiske univers.
Kenzo er blevet young, urban, cool med de nye chefdesignere, som også er folkene bag Opening Ceremony. Billederne er sjove, cool, lidt hipsteragtige... Jeg stopper op, kigger, trækker på smilebåndet... Kenzo is buzzing. Kenzo er Kool lige nu.
Kenzo er blevet young, urban, cool med de nye chefdesignere, som også er folkene bag Opening Ceremony. Billederne er sjove, cool, lidt hipsteragtige... Jeg stopper op, kigger, trækker på smilebåndet... Kenzo is buzzing. Kenzo er Kool lige nu.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar