torsdag den 10. oktober 2013

The Bling Ring


Jeg fik endelig set The Bling Ring i går, og jeg var overraskende vild med den... 'Overraskende', fordi den ikke fik så gode anmeldelser, og den nok ikke er Sofia Coppolas dybeste film. På den anden side er jeg helt vild med Sofia Coppolas stil, der ikke forklarer, men bare observerer... antyder. Man får som publikum lov til at være i scenerne som en flue på væggen, og jeg følte, at hendes portræt af flok celeb-besatte, mærkevare hungrende teenagere, der bryder ind i kendtes huse og stjæler luksuslir og fester på L.A.s smarte klubber, var meget autentisk, faktisk. Filmen føles måske overfladisk, fordi personerne er ret overfladiske - alligevel berører Coppola med filmen sådan set interessante emner som sociale mediers konstante nærvær, peer pressure, materialisme, selvicenesættelse, celebrity-besættelse, coming-of-age-issues... Jeg kan godt lide, at Sofia Coppola holder alle svar og forklaringer åbne. Jeg både drages og væmmes ved gruppens handlinger og attitude. 
Og historien er jo baseret på virkelige begivenheder....

Coppolas stil er ikke for alle, men er man interesseret i popkultur, så er den et must-see. Modemæssigt er den sjov og lækker, selvom pigerne jo ikke ligefrem emmer af god smag. 
Soundtracket er som altid med Sofia Coppolas film lige i øjet. Og skuespillerne er rigtig gode... Det er ikke sidste gang, at vi kommer til at se til flere af dem. 











Ingen kommentarer:

Send en kommentar