mandag den 10. august 2015

Modekampagner a /w 20015 part I



Nu hvor jeg tager hul på en ny sæson, så er det måske meget fint at starte med nogle af sæsonens kampagner. Det er trods alt dem, der skal lokke os, inspirere os og forføre os ind i de forskellige kollektioners universer.

Jeg viser et par kampagnebilleder fra hvert modehus og tager dem med, som jeg umiddelbart finder relevante. Jeg skriver en smule om dem, men det er ikke alle, der er så meget at sige til. Jeg er selv vild med modekampagner, så jeg ser altid frem til de nye kampagner med stor fornøjelse.

Øverst har vi Dior, der til min store glæde har forladt studioet i denne sæson og taget ud til noget, der minder mig om Irlands vestkyst. At billederne så er retoucheret i en sådan grad, at modellerne ser ud til at være klippet ind, gør mig egentlig ikke så meget. Jeg er bare glad for baggrunden. Diors kollektion er sjov denne sæson på sådan en måde. Noget er gyseligt but I kind of like it anyway. Modellerne er Julia Nobis, Mica Argaranaz og Natalie Westling. 


^Det er ved at være en fast strategi i Givenchys kampagner at have nogle celebs på den ene side fotograferet simpelt og nogle modeller på den anden side fotograferet on location. Denne gang har man fået den lidt funny ide at fotografere en anden designer Donatella Versace for Givenchy, hvilket allerede har genereret en vis omtale: det er lidt skørt for både Versace og Givenchy, men de ved vel, hvad de gør?! Modellerne er en samling unge og ældre favoritter af huset.


^Det er som sædvanligt Steven Meisel, som har fotograferet Miu Mius efterårskampagne. Han er gone retro med mat filter og en styling, der peger bagud. Vi er ude på gaden i trafikken, og jeg er glad for resultatet. Jeg kan godt lide, når vi kommer ud af studiet, og Meisels billeder er altid i høj kvalitet.


^Som altid har Hedi Slimane fotograferet sin egen kampagne for Saint Laurent. Han fortsætter stilen fra de andre kampagner, hvilket giver brandmæssigt sikkert er fint, men også lidt kedeligt, når man ikke rigtigt kan skelne den ene sæson fra den anden.


^Meget kan man sige om Alexanders Wangs tid hos Balenciaga. Der har været gode og dårlige ting, og begræder personligt ikke hans exit fra mærket, men kampagnerne har været gode. De har alle været fotograferet af Steven Klein og alle med tidens supermodeller: Daria Werbowy, Gisele Bündchen, Sasha Pivovarova og nu både Kate Moss og Lara Stone. Om de virker, ved jeg ikke, men man husker dem, synes jeg.
^I denne sæson har Céline satset på nye ansigter for mærket, hvor der blandt andet har været plads til danske Frederikke Sofie Falbe Hansen - hende med det lyse hår nederst. Ellers ser det ud til, at kampagnen igen igen er fotograferet af Juergen Teller og layoutet lægger sig op af de senere sæsoner. Det er ikke den mest mindeværdige kampagne, men jeg stadig godt lide æstetikken omkring deres kampagner og modellernes lidt rå skønhed.


^Katy Perry er ansigt for Moschino, og det er vel egentlig et ret godt match. Jeremy Scotts design passer som fod i hose med Katy Perrys persona udadtil. Jeg kan godt lide billederne her, men der er også billeder fra et studio, som er lidt kedelige. Foretrækker disse fra the street.


^Tom Fords efterårskollektion er fornøjelig gyselig. Meget af tøjet er så grimt, at man nærmest frydes. Kampagnen viser både tøjet, så man fornemmer noget af grimheden, men den skjuler også HVOR grimt, det faktisk er. Ondria Hardin er modellen. Det er ikke nogen god kampagnen, men jeg har set værre fra Tom Fords side. 

^Valentino er en af de mærker, der ikke satser på en genkendelig kampagne-strategi, men skifter gerne ud på holdet bag skydningen, hvilket jeg på sin vis synes er okay. Der er dog en sammenhæng mellem sidste års kampagne og denne synes jeg, og modellerne er også efterhånden nogen, man kan kalde Valentino-favoritter. Både Ine Neefs og Maartje Verhoef har i hvert fald flere Valentino-kampagner under bæltet. 



^Natasha Poly gentager sin rolle som ansigt for Isabel Marant for anden sæson i træk. Kampagnen er fin, men minder en del om forårets, så det er svært at finde på noget nyt at sige om den. Håber ikke, at hun får en tredje gang næste sæson, for nu vil vi se noget nyt:)



Jeg kunne ikke finde særlig gode versioner af Calvin Kleins kampagne. Den er meget anderledes, end den plejer at være. I mange år har Calvin Klein hyret modeller på kontrakt, der så i en periode ikke kunne være modeller for andre mærker. Efter kontrakten med Vanessa Axente sluttede, har man haft en periode, hvor man har experimenteret lidt. Denne kampagne med Grace Hartzel virker heller ikke til at være et ny fast koncept, men også mere end hovså-løsning, i mine øjne. Jeg håber på noget lidt skarpere næste sæson. Grace er en utrolig smuk model, men jeg kan godt lide, når CK præsenterer modellerne mere... ikonisk. At man virkelig får deres ansigt og skønhed at se samtidig med selvfølgelig at præsentere tøjet.



Jeg ved næsten ikke, hvad der er sværest at tro på - at Tim Walker har fotograferet denne kampagne eller at det ikke er en kampagne for Etro? Det er meget besynderlig kampagne for Lanvin i forhold til sædvane og valg af fotograf. Tøjet er egentlig også mere boho, hippie og mindre enkelt end Lanvin plejer at være, så måske skulle der bare ske noget anderledes... noget anderledes, der altså ligner alt muligt andet. Kampagnerne for Burberry, Lanvin og Etro kunne snildt bytte kampagner med hinanden år. Det ligner de komme fra samme brand, hvilket i øvrigt ligner Etros normale looks mest... Blandt modellerne genkender jeg kun britiske Hollie May Saker.



Hermès' kampagner er som regel en stor nydelse på tryk. Der er en stemning af eventyr, en smuk brug af lys, smukke locations og en underspillet luksus, som er stærkt dragende. De går ikke efter cool, men efter noget mere vedvarende, en elegance og livskvalitet. Når der kommer en ny designer er man altid lidt nervøs for, om de skal ødelægge de ting, der virker. Måske har de en hel anden ide omkring markedsføring, stil og smag, som de vil gennemtrumfe? Umiddelbart er første rigtige kampagne med Nadege Vanhee Cybulski i front som chefdesigner for Hermès i stil med tidligere kampagner, heldigvis, men den mangler lidt for at nå de højeste tinder. Flot brug af mørke og skygger...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar