Alle modekampagner er vist efterhånden udkommet. Magasinerne er begyndt at udgive deres oktober-numre, så vi kan vist godt tage sidste etape af gennemgangen af modekampagner.
Tryk eventuelt på nogle af etiketterne i bunden af indlægget, så kan I se tidligere indlæg om sæsonens kampagner.
Øverst har vi Prada. Det var en meget prim and prober kollektion holdt i pasteller og technicolor-farver, og jeg synes, at kampagnen - til trods for, at det bare er piger, der står... (!) både får fremvist tøjet og kollektionen, udtrykt en interessant stemning og via perspektiv får gjort kampagnen mere kunstnerisk end de fleste studio-kampagner. Jeg synes faktisk, at den er ganske vellykket. Jeg kan også godt lide castingen, der er klassisk Prada/Meisel hypede new girls fra runway-sæsonen. Jeg kan dog rigtig godt lide især tre af modellerne - Lineisy Monroe, Ine Neefs og Greta Varlese, og jeg synes, at modeller passer godt til den overordnede stemning.
Stella McCartney har igen igen valgt at bruge modellen Natalia Vodianova som så mange gange før. Jeg plejer at synes, at det er lidt kedeligt med de samme modeller sæson efter sæson, men i det mindste får vi med Stella McCartney altid en ny art direction, som sjældent er uinteressant. Kampagnen her er fotograferet af en de fotografer, jeg holder meget øje med i øjeblikket, Harvey Weir, og jeg kan rigtig godt lide collage-effekten, naturen, det let-falmende, bløde, matte, blålige filter (?), og Natalia ser sød ud på billederne. ¨
Det italienske modehus Marni har lægne været en favorit blandt modefans og fik udbredt kendskabet til sig selv lidt mere med H&M-samarbejdet for nogle år siden. Nu er de blevet opkøbt/blevet investeret i af en af de store konglomerater (jeg burde slå det op og få mere nøjagtige detaljer, men jeg gider ikke), så nu har Marni for første gang lavet en kampagne (hvis man ikke tæller H&M-kampagnerne med). De er quirky og kunstneriske og har ikke masseappel, men kampagnetypen her tiltrækker sådan nogle som mig. Ikke at jeg har penge at købe for, så jeg burde ikke være målgruppen;) Anyways, jeg kan godt lide stilen. Marte Mei van Haaster er modellen, men næsten kan se ansigtet på. Kampagnen er fotograferet af Jackie Nickerson, som jeg ikke rigtig kender.
Chloés kampagner ligner en Chloé-kampagne. Både tøj, modeller og perspektiv er så meget Chloé under og efter Phoebe Philo-tiden, at man nærmest ikke havde behøvet logoet. Modellerne Julia Stegner og Anja Rubik har været Chloé-kampagnemodeller før, så heller ikke her er der nyt under solen. Jeg har altid elsket Chloés kampagner, og jeg burde også elske denne... men jeg er sådan lidt... nå nå. Jeg forventer simpelthen mere af Chloés kampagneunivers. Og jeg mangler lidt friskhed.
Der er ikke bare skiftet ud i chefdesignerstolen hos Gucci. Kampagnernes art direction har også fået en overhaling, og jeg kan rigtig godt lide resultatet. Jeg synes, at billederne er pæne. Opsætningen er også pæn, selvom jeg normalt foretrækker store billeder, der fylder siden ud (og ikke så meget hvide), så ser det hele nu godt ud på de glittede sider. Jeg synes, at kampagnen sælger kollektionen rigtig godt. Jeg var ikke helt overbevist omkring kollektionen, da jeg så billeder af den i marts, men da jeg så kampagnebillederne kunne jeg mærke, at jeg "ny" Gucci havde fat i mig. Så kan man vel ikke ønske sig mere af en kampagne. Der er mange billeder, og det er også rart at se lidt forskelligt i de forskellige magasiner!
Egentlig skulle modellen Lily Donaldson også med virke i Fendis kampagne, men jeg har indtil videre kun set Kendall Jenners billeder i bladene, og det er også dem, I får at se her. Kim Kardashians lillesøster har taget modeverdenen med storm og lige nu er Karl Kardashian helt vild med den langlemmede teenager. Hun skal nok "graduate" til Chanel, men vi kan heldigvis nøjes med Fendi i denne gang. Når jeg siger heldigvis, så er det fordi jeg endnu ikke er helt solgt på hendes evner som model. Bevares, hun er køn og har gode propositioner og alt det der, men jeg finder hende bare ikke så interesant at se på i forhold til andre modeller. Det kan være det kommer. Cara Delevingne var også ret død på billeder i begyndelse, men jeg synes, at hun er rigtig god nu, så nu må vi se. Kendall har simpelthen så mange instagram-følgere, at det i sig selv giver jobs, og via sine optrædener i Keeping Up with the Kardashians (som jeg ikke har set) har hun virkelig mange fans, og det ønsker mange brands at lukrere på. Kampagnen her? Tja, som de fleste Fendi-kampagner er den virkelig kedelig.
Før første gang i virkelig, virkelig mange sæsoner er Dolce & Gabbanas kampagne fotograferet i et studio - et hvidt studio. Der er dog mindst lige så mange mennesker, som der plejer, og mindst lige så meget overdramatiseret gestik. Dolce & Gabbana har dedikeret kollektionen til mødrene... På catwalken kom modeller ind med deres babyer i armen, og kjolkerne var dekoreret med børnetegninger. Denne ide bygger kampagnerne videre på med alle generationer til steder og en del børn og babyer. Jeg kan lide, at der er så meget at kigge på i deres kamapgner, men jeg må også indrømme, at Dolce & Gabbana efterhånden er blevet så bevidst omkring deres brand, hvad der sælger og hvem de henvender sig til, at det også bliver meget forudsigelige fra sæson til sæson. Det er gør, at jeg bliver lidt ligeglad med, hvad de har gang i.
Giorgio Armanis kampagnekoncept ændrer sig ikke meget fra sæson til sæson. Der er altid kun én model og hun poserer så i sæsonen kollektion i en forholdsvis enkelt setting. Det er heldigvis altid en ny model fra sæson til sæson, så der trods alt sker lidt nyt, og der også altid lavet lidt om på stilen, så man ikke bare gentager 1:1 art direction fra sidste sæson. Denne gang er det italienske Vittoria Ceretti, som lægger krop og ansigt til kampagnen. Ligesom de sidste par sæsoner er det Sølve Sundsbø, der fotograferer. Det hele er lidt kedeligt, men jeg kan bedre lide resultatet her end Fendis...
Marc Jacobs kampagne er en blanding mellem billeder af kendte som Cher, Winona Ryder, Willow Smith m.m. og så billeder af modeller med funky knold i håret. Jeg kan som altid bedst lide modelbillederne. Jeg behøver ikke rigtig kendte mennesker i modekampagner (eller i modeblade for den sags skyld), men i det mindste er de kendtes billeder også quirky. Jeg vil dog sige, at udover Sims første kampagne for Marc Jacobs (med Miley Cyrus!), så har kampagnerne været lidt stive og sjælløse, og jeg beynder at savne Juergen Teller for MJ. Jeg kan ellers godt lide Sims. Jeg er bare mere til hans mere rå sort/hvid billeder for fx Vogue Paris end de mere clean, pæne farvebilleder for amerikanske publikationer og brands.
Michael Kors har endelig lavet en kampagne, som man kan adskille fra sæsonen forinden. Ikke fordi han ikke stadig har en kvinde på farten (MK-kvinden er som regel i en bil, et fly, en helikopter, en båd, en jeep), men layoutet er nyt og modellen er ikke mindst ny. Natasha Poly har erstattet Karmen Pedaru, der dog stadig er ansigt for underlinjen Michael Michael Kors. Det er godt med noget frisk blod - jeg frygter bare, at vi nu får denne type kampagne de næste fem år.
^Tommy Hilfiger går fra den ene American Lifestyle Scenario til den anden. Denne gang er det American Football og hele kulturen omkring College Football, som danner baggrund for sæsonen kampagne. Victoria Secrets-modellen Behati Prinsloo er for anden gang hovedperson i kampagnen, mens Julia Hafstrøm er med for gud-ved-hvilken-gang. Hun må have mindst ti kampagner under bæltet for Tommy Hilfiger? Det skal siges, at jeg virkelig godt kan lide den lille rødhårede svensker, som ville komme med i min pulje af kvinder, jeg gerne ville skifte udseende med, hvis det var muligt. Det er ikke min favoritkampagne for Hilfiger, men den er heller ikke blandt de værste. Det må også være svært at finde på nyt hele tiden... Hilfiger-familien har efterhånden prøvet det hele: de har været på college, på bjergbestigning, på fisketur, på jagt, på skiferie, på lystbåd, på resort, på stranden, på tennisbanen og sidste sæson til bryllup. Hvad mangler de at prøve?
Jeg kunne ikke finde flere billeder, så to af billederne går igen, men her har vi altså Ruth Bell og Jamilla Hoogenboom for Alexander McQueen. Jeg kan rigtig godt lide billederne, men jeg er sikker på, hvorfor de har tænkt, at der skulle være en så stor rød kant? Ruth Bell fik klippet sit hår til kampagnen og har efter sit buzzz cut fået utrolig meget omtale og mange jobs. Hun har en enægget tvilling (tror jeg; de ligner hinanden), som hun tit er på jobs med, men nu kan man kende forskel på dem.
Jeg kunne ikke finde flere billeder, så to af billederne går igen, men her har vi altså Ruth Bell og Jamilla Hoogenboom for Alexander McQueen. Jeg kan rigtig godt lide billederne, men jeg er sikker på, hvorfor de har tænkt, at der skulle være en så stor rød kant? Ruth Bell fik klippet sit hår til kampagnen og har efter sit buzzz cut fået utrolig meget omtale og mange jobs. Hun har en enægget tvilling (tror jeg; de ligner hinanden), som hun tit er på jobs med, men nu kan man kende forskel på dem.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar