onsdag den 2. december 2015

TV-serier set i 2015, som er værd at anbefale....



Jessica Jones:
Jeg elsker Marvel-universet, og jeg må sige, at jeg faktisk er endnu mere nede medNetflix' tre Marvel-serier fra 2015, end med filmene, der foregår i samme tid/univers og refererer til hinanden. I tv-serierne er der nemlig tid til mere end slåskampe og store eksplosioner. Der er tid til at lære personerne at kende. Jeg elsker, når karakterer med kemi konfronteres med hinanden... eller bare snakker sammen. En god gang klassisk banter er alt, jeg behøver for at blive underholdt.
Jessica Jones er seneste i rækken, og det er en god serie. Ja, der er ting i serien, hvor jeg synes, at manuskriptforfatter taber muligheder på gulvet; hvor det tegnede sig til noget bedre midt i serien end det, vi får. Men castingen er lige i øjet. Krysten Ritter er god som Jessica Jones - jeg har fulgt hende i mange år fra Gilmore Girls og Veronica Mars til Braking Bad og The B---- form Apartment 23, men her står hun i centrum og bærer det flot. Jeg er glad for en kvindelig protagonist, og jeg kan lide venskabet og støtten fra veninde/søsteren Trish spillet af Rachel Taylor. Jeg må dog sige, at jeg var allermest vild med skurken Kilgrave spillet af den quirky britiske skuespiller David Tennant (Dr. Who, Broadchurch). Han har en særlig stil, som går igen i det meste, han laver, men jeg er vild med ham, og jeg elsker skurkens "talent". Lidt ærgerlig over, at serien ikke udnytter den ambivalens omkring ham, der er midt serien, og i stedet går mere klassisk EVIL supervillain til værks mod slutningen.
I serien møder vi også Marvel-karakteren Luke Cage, som er protagonisten i næste Netflix/Marvel-serie. Den kommer jeg også til at se.

Daredevil:
Hvis man kan lide Jessica Jones, bør man også se Daredevil, som jeg - ligesom JJ - nærmest slugte i én dejlig lang mundfuld. Man får ikke bare historien om, hvordan Daredevil bliver til, så at sige, men også, hvordan den klassiske Marvel-skurk Fisk bliver til den supervillain, man kender fra tegneserierne. Der er gode kræfter på spil. En supercharmerende hovedrolle, og en god balance mellem karakterudvikling, action og god dialog.

Agent Carter:
Hvis man så den første Captain America-film, så kender man Peggy Carter, som Steve Rogers a.k.a Captain Americas store kærlighed i 1950'erne, inden han bliver sendt afsted til fremtiden. Agent Carter foregår altså tilbage i 1950erne, og handler om, hvordan Peggy Carter spillet af Hayley Atwell er med til at starte S.H.I.E.L.D. Den er virkelig god, og så får man lækre retro-kostumer og endnu en kvindelig protagonist i et ellers mandsdomineret superhelteunivers.


TURN:
Nå, ikke mere flere superhelte. Nu gælder det et historisk drama fra 1770'erne... Lyder det sygt? Vi er i New England under den Amerikanske Revolution, hvor der er krig mellem dem, der ønsker et Forenet Amerika med egen regering fri fra det britiske Imperium og kongemagt, og dem, der støtter op om fortsat Engelsk styre. Vi kender alle resultatet, men her følger vi den spionring på amerikanernes side, der var med til at vende "slaget". Vi følger også strategerne på den britiske side, og det gode ved serien er, at der er onde og gode på begge sider, selvom man som seer holder med Amerikanerne med Jamie Bell i hovedrollen som Abe Woodhull fra Setauket, Jeg var på forhånd lidt nervøs, for historiske dramaer tit indebærer kedelige roller til kvinderne, men heldigvis er der seje kvinder i især Heather Linds Anna Strong. Derudover er der man candy, der vil noget. Jeg er hooked. Der er kommet to sæsoner og en tredje kommer næste år. Man kan se serien på HBO Nordic.


Fargo:
Jeg har faktisk ikke set første sæson, men den skal jeg helt klart i gang med, når anden sæson er slut. Serien er en såkaldt antologi, så hver sæson har sin egen afsluttede historie med nye skuespillere. Anden sæson foregår i 1970erne på grænsen mellem North Dakota og Minnesota i USA, hvor man ikke så tit kommer hen i film, men ligesom i filmen fra 1996 er et ret firnurligt univers. Området er kendt for at minde om Canada i måden folk både opfører sig på og taler - man er ydmyg, og man er venlig over for alle - også de uvelkomne. Der er meget koldt om vinteren, så sneen er overalt. Serien er en krimi, men man følger alle personer, så man skal ikke som seer som sådan opklare noget, men hændelserne er så absurde, at det er svært at regne ud, hvad der sker. Serien er underholdende og sjov, fordi hændelser er aburde og karaktererne skæve, men alle skuespillere spiller fantastisk og dialogen er lige i øjet. Kirsten Dunst er nok sæsonens størst trækplaster, men også fantastiske Patrick Wilson og Jesse Plemons foruden Ted Danson og Jean Smart har hovedroller. 70'er universet er lækkert og gennemført. Man kan se den på HBO Nordic.


Homeland:
Jeg elsker Homeland. De sidste to sæsoner har været mine favoritter siden første sæson, mens anden og tredje var skuffende. Denne gang er vi i Berlin, og plottet er spændende, og jeg er efterhånden virkelig knyttet til hovedpersonerne, så jeg sidder på kanten af stolesædet og krydser fingre for vores karakterer. Især i denne sæson, hvor vi langt hen ad vejen ved mere end vores hovedpersoner og derfor sidder og håber på, at Carrie og Saul ikke stoler på de forkerte. Jeg synes, at det er sjovt at følge agenterne i deres arbejde for CIA, hvilket også føles meget relevant i verden lige nu. Serien har på den ene side hovedpersoner, der arbejder for CIA, og som vi hepper på lige meget hvem, de er oppe imod, men på den anden side glorificerer serien ikke ligefrem agenters arbejde. Alle er temmelig fucked up og gør ting, jeg håber ikke sker i virkelighedens verden. Jeg er stor fan af karakteren Quinn spillet af englænderen Rupert Friend, og selvom det er lidt underlødigt at shippe tv-karakterer, så er jeg stor Quinn-Carrie-shipper. Det ligner ikke en serie med nogen happy endings, når den engang slutter, så mit ønske om et de levede lykkelig til deres dages ende bliver nok ikke opfyldt. Jeg ser sæsonen på dr.dk, men der kan man kun se seneste afsnit. Tidligere sæsoner kan ses på Netflix.


The Brink:
Har man set Homeland, bør man helt klart også se den mere satiriske serie The Brink, der handler om mange af de samme ting som Homeland, men med mere åbenlys inkompetence og komik. Jack Black er manden, der tilfældig lander i en hovedrolle som "spion" i Islamabad, og sammen med den amerikanske udenrigsminister spillet af Tim Robbins samt en jægerpilot spillet af Pablo Schreiber er de pludselig de eneste, der måske kan redde verden fra en ny verdenskrig, da den amerikanske præsident er rådgivet af utålmodige krigsliderlige folk, og den uintelligente psykopat General Umair Zaman har overtaget magten i Pakistan... Anyways, det er virkelig sjovt, og selvom alt er sat på spidsen, så har man lidt på fornemmelsen, at den ofte fanger noget meget sandt omkring verdens tilstand og dens ledere. Bag komikken er der jo en sand fortælling om en verden, der lidt for ofte står på kanten af krig mellem nationer eller verdensdele. Serien kan ses på HBO Nordic.


Masters of None:
Azis Anzari spiller en cirka 30 årig New Yorker, der kæmper med karriere, familie og kærligheden på en sød og meget genkendelig måde for alle os cirka 30 årige millenials. Alle afsnit har et fokus - fra hvordan vi behandler gamle mennesker til vores forhold til forældre, fra presset om at blive gift og få børn til frygten for at glip af noget, at blive gammel og tabe friheden... Mange ting, vi genkender, men serveret gennem utrolig sympatiske, herlige karakterer og god, humoristisk dialog. Jeg var meget begejstret, fordi den behandler emner på en meget nuanceret og fin måde og rammer tiden virkelig godt, samtidig med at der er dejligt forfriskende at se gennemsympatiske karakterer hele vejen igennem.. man kan godt lave godt tv med mennesker, der gerne vil det godt og grundlæggende er rare personer... flinke personer har det jo ikke altid nemt alligevel. Serien er total millenialsk - fra måden, vi er sammen på, til vores behov for gadgets og til vores konstante referencer til film og tv-serier. Meget fin serie... Kan ses på Netflix.

Serier, jeg også kan anbefale, men som jeg har skrevet om før eller kommer til en anden god gang...
Masters of Sex
The Americans
Bron/Broen
Veep
Game of Thrones
Orange is the New Black
Better Call Saul
South Park
BoJack Horseman 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar