torsdag den 3. december 2015

Skirt-Suit fra Chanel i rød, sort og hvid


Jeg synes, at vi skulle se et af Chanels looks fra vinteren 2015, som har været overordentlig populært i sæsonens magasiner. Looket består af en en jakke med matchende skørt. Skørtet er langt med høje slidser i begge sider, hvilket gør, at sættet er stylet med bukser under - mere specifikt sorte bukser med blondedetalje. I hvert fald i de fleste blade. Ligeledes er sættet de fleste steder stylet med hvid skjorte og butterfly. Mange looks hos Chanel aw15 var inspireret af tjenerens uniform, hvilket selvfølgelig er ret ironisk i forhold til, at en Chanel-kunde aldrig behøver at løfte en finger selv!

Når jeg vælger at vise et Chanel-look, så er det også fordi jeg så passende kan anbefale den time-lange dokumentar Chanel vs. Schiaparelli, der ligger på dr.dk lige nu.
Jeg så den i går, og den var rigtig fin. Der var ganske vist for mit vedkommende meget lidt at komme efter, hvad angår Coco Chanel, men jeg kendte ikke så meget til Elsa Schiaparelli. Jeg kender hendes design en smule, da der har været fornyet fokus på hendes arkiv, samtidig med at man inden for de seneste år har prøvet at vække modehuset til live igen. Dog uden den ønskede succes, så vidt jeg har forstået. Men anyways, i 30'erne var de to modedesignere konkurrenter. Chanel var 20'erne ukronede dronning, men i 30'erne blev Schiaparelli den mest toneangivende designer. Det er en fin lille modedokumentar, hvis man interesserer sig for modehistorie.

Når man har set dokumentaren, får man i øvrigt den tanke, at Coco Chanel nok ikke altid ville bryde sig om Karl Lagerfelds arbejde for huset Chanel. Han har i hvert fald ikke noget imod Schiaparellis Shocking Pink eller underfundige påfund, når man ser hans kollektioner, der sjældent er uden tossede gimmicks... Det brød Mademoiselle Chanel sig ikke om. Måske hun dog ville have holdt af Chanels pre-fall kollektion for 2016, der blev vist i går i Rom. Den var nemlig for en gang skyld uden gimmicks og var meget klassisk Chanel... Og Freja Beha var tilbage i folden hos Karl. Det kunne jeg rigtig godt lide.

SE ALLE BILLEDER EFTER HOPPET































Ingen kommentarer:

Send en kommentar