Nu tager vi anden omgang af efterårets modekampagner. Vi lægger ud med Prada.
Prada er som altid fotograferet af Steven Meisel. Modellerne går fremad med våd frisure og intense blikke, mens baggrunden af skiftende nattebilleder og stjernehimler. Tumblr-ish done the high fashion way. Der er hele 27 modeller i kampagnen, så det giver ikke meget mening at gennemgå castingen, men fra dansk synspunkt kan vi glæde os over Freja Beha. Det er vist hendes anden Prada-kampagne, og yay for det. Måske er der tilmed en dansker mere med, Sarah, men jeg er ikke helt sikker. Jeg kan godt lide kampagnen, men med så mange modeller, er det klart at nogle billeder er bedre end andre. Det bliver spændende at se, om kampagnen ser flottere ud i bladene?
Miu Miu bliver også oftest fotograferet af Steven Meisel, men ikke altid og ikke denne gang. Alasdair McLellan har fået jobbet i denne ombæring, og det er blevet til disse collagaagtige billeder. Der er fundet plads til både skuespillerinden Amanda Seyfried og modeller som Anna Ewers og Taylor Hill m.m. McLellan er kendt for klare, naturlige billeder oftes udenfor og i sollys, og han kan på en måde kaldes en engelsk Bruce Weber. Det bliver ekstra tydeligt, når man så også vælger collagen, der har været en Bruce Weber-ting tidligere. Jeg kan dog rigtig godt lide McLellan. Han er ikke så glamourøs, men her bliver det alligevel pretty og modeagtigt på grund af settingen og stylingen.
Proenza Schouler fortsætter samme stil og tone fra sidste sæson med modeller, de har brugt før. Kampagnen er skudt af den upandcoming cool fotograf Zoe Ghertner. Jeg er virkelig glad for modellen Jula Bergshoeff, så jeg er glad for, at hun er tilbage i sin tredje kampagne for det amerikanske brand.
Valentinos look designmæssigt har været meget konsistent de senere år under Maria Grazia Chiuri og Pierpaolo Piccioli, mens kampagnerne har skiftet karakter fra sæson til sæson. Nye fotografer, nye modeller, nyt look. Der har ganske vist været et par sæsoner, hvor stilen har været brugt et par gange i træk, men ellers er det sjovt at se nye ideer hver sæson. Denne gang har Steven Meisel fået lov at skyde kampagnen og han har fundet nogle af sine yndlingsmodeller frem i kraft af Karen Elson, Julia Nobis, Jamie Bochert og Katlin Aas. Jeg var ret begejstret, da det første billede kom ud (det øverste), men desværre holder resten af billederne fra kampagnen ikke niveauet fra første billede, og kampagnen røg hurtigt ned igen på listen af kampagner, jeg finder bedst i denne sæson.
Det er i øvrigt sidst kampagne med Chiuri som chefdesigner. Hun rykker til Dior, mens Piccioli fortsætter alene hos Valentino.
Jamie Hawkesworth har taget billederne til sæsonens kampagne for Alexander McQueen, og han har valgt at bruge den argentinske model Mica Argaranaz som det primære ansigt. Modellen er en stemningsfuld billede fra en klipperig og barsk natur, og det ser udmiddelbart rigtig godt ud. Jeg er måske lidt ked af, at der ikke er blevet arbejde mere i faver, især fordi Hawekesworth normalt har en meget smuk og unik farvepallet.
Jeg er glad for at se Natasha Lyonne (lige nu kendt fra Orange is the new black) som ansigt for Kenzo, fordi hun er sej. Jeg har ikke set filmen bag, men den er åbenbart lavet af multitalentet Carrie Brownstein (musiker, skuespiller, komiker, forfatter, instruktør m.m.) kendt fra Portlandia, Transparent og bandet Sleater-Kinney. Billederne her er måske lige animerede/digitale/photoshoppede nok til min smag, men farverne appelerer dog til mig, no doubt.
Jeg føler lidt, at jeg ser en Givenchy-kampagne, når jeg ser disse billeder for Dsquared2. Kampagnen er såmænd fin nok for brandet, der også har skiftet stil og stemning mange gange.. Modellerne består af Vanessa Moody, Marjan Jonkmann og Lexi Boling, og kampagnen er fotograferet af Mert & Marcus.
^Kendall Jenner er ansigt for Fendi for anden gang og resultatet er lige så kedeligt som første gang. Det er nu ikke kun hendes skyld, selvom hun ikke er den mest spændende model i mine øjne, men Karl Lagerfelds koncepter for Fendi har været rimelig kedelige i en del sæsoner nu. Derudover mangler hans billeder tit sjæl. Lyset er for voldsomt, og modellerne ser altid utrolig lidt levende ud. Det fungerer i mine øjne ikke, og jeg ville ønske, at andre, dygtigere fotografer fik lov at fortolke Fendis kollektioner og Fendis brand. Jeg forstår ikke helt, hvad der er off. Karl Lagerfeld fotograferer også Chanels kampagner og de er heller ikke altid lige godt fanget, men de er sjældent helt så dårlige som Fendis...
Calvin Klein fortsætter stilen fra sidste sæson, hvor man bruger hashtags og indsætter nye ord i en ellers fastlåst sætning. Castingen er enorm, og alle de mange linjer er blandet, så man ikke på baggrund af kampagnen kan se, om tøjer er fra Collection, White label, Platinum, CK osv. Der er alt fra klassiske topmodeller til instagram-celebs og popstjerner til skuespillere og it-people. Der er så mange mennesker med, at man velsagtens har ramt alle målgrupper muligt blandt unge mennesker. Jeg har prøvet at vælge billeder, hvor forestiller mig, at tøjet er fra Collection-linjen samt taget billeder med topmodeller, fordi det er det mest modeagtige. Vi har altså her Kate Moss, Roos Abels, Anna Ewers og Bella Hadid for Calvin Klein by Tyrone Lebon.
DKNY har valgt billeder, der er lidt snap-shots-agtige med lidt anderledes vinkler og en meget indie-agtig feel. Billederne kunne ligne noget fra magasinet i-D, hvis ikke det havde været for det store logo henover billedet. Stella Lucia er kampagnens primære ansigt sammen med Selena Forrest og Alice Metza.
^Sacai har i denne sæson valgt at bruge Rianne Van Rompaey i deres kampagne. Det ligner næsten en lookbook, som de har valgt at lave en collage ud af. Det er måske meget smart, for man får da set noget tøj!
^Sacai har i denne sæson valgt at bruge Rianne Van Rompaey i deres kampagne. Det ligner næsten en lookbook, som de har valgt at lave en collage ud af. Det er måske meget smart, for man får da set noget tøj!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar